Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 727 ggr
HAPE
0

HJÄÄÄÄÄLP *fattar nada*

Jag har fotat en massa bilder idag med min Nikon D80 - en del svartvita. De är fotade i .NEF rawformat och jag var riktigt nöjd med kontrasterna. Men när jag öppnar bilderna i Camera RAW så är de i färg och jag fattar inte vad som hänt.

Hjälp en stackars dumsnut Skrikandes

FokusGalleriet
0

När du fotar i RAW så blir dom i färg även fast du ställer in på s/v. men du kan ju lätt ändra dom till s/v i ps eller RAW programmet.

HAPE
0

Är det så? Varför ska man ens bry sig om att ställa in olika inställningar i det svartvita på kameran då? Och varför ställa in på svartvitt alls?

Jag var supernöjd med kontrasterna, men kan INTE återskapa likadana i PS. Precis som allt annat blir det grått, platt och tråkigt :(

Finns det ingen möjlighet att få ut dem som det ser ut i kameran?

[mingdie]
0

Jag tycker att du skall försöka lära dig lite om din kamera, om RAW och om PS.

För det första så tar din kamera alltid färgbilder. Om du sätter den på jpeg så kommer den att omvandla bilden till s/v. Då använder kameran dom inställningar som är programerade i mjukvaran för att göra det. Dom flesta använder hellre PS att göra det jobbet då du har mycket bättre kontrol och kan få ett mycket bättre resultat.

Använd channel mixer i PS för omvandlingen så har du bra kontrol över slutresultatet. Leta på internet så hittar du hur man gör.

HAPE
0

Jag har bara fotat RAW i 2 veckor (för jag har inte haft program som kunnat hantera .NEF-filerna), så nej jag är inte inläst på det. Att kameran alltid tar färgbilder och att den omvandlar med mjukvara är jag medveten om, dock inte att Raw-formatet var undantaget från omvandlingen. Bilderna såg svartvita ut, så då trodde jag att de kom ut så.

PS däremot har jag en hel hög med böcker filmer etc. om, men jag är helt enkelt urkass på att få till de svartvita bilderna - eller snarast är det så att för att få samma effekt som jag fick i kameran så måste jag sitta många timmar framför datorn. Det kändes lockande att ha det gjort direkt i fotomomentet också, dels för den kortare tiden och dels för att faktiskt se till att få fotografiskt bra bilder (ljus, kontraster etc.) direkt utan dataredigering. Ju mindre redigering som krävs, desto bättre känner jag. Kul att känna att man har kontroll över vitbalanser, exponeringar etc.

Jag har fotat jpg förut och fått svartvitt och var dum nog att tro att det funkade med RAW också…

Josign
0

Men om du är duktig på att fixa det med kameran och inte vill sitta vid datorn i flera timmar så tror jag att det är bättre om du fotar i JPEG. Eller vad är anledningen till att du fotar i RAW.

Gör som jag, fota i JPEG när du gör vissa saker (ex dina svartvita bilder) och RAW när du vet att du kommer behöva ändra om och redigera bilden på ett helt annat sätt! =) Det är nog att föredra då!

Lycka till!

HAPE
0

Anledningen var att jag precis har haft 3 fototillfällen i studio (en kurs) och de föreslog att vi skulle fota i RAW(vilket jag aldrig gjort tidigare), så jag gjorde det. De föreslog också att vi skulle prova att ta svartvitt direkt i kameran, men det verkar konstigt att de inte visste att det skulle komma ut i färg när det togs i RAW.

Att välja högupplöst jpg för svartvitt låter som en bra idé för framtiden, blev bara lite besviken när man kämpat och fått bra inställningar i studion (och det är inte så ofta jag har möjlighet att fota i studio) och så blev det inte vad man trott man skulle få. Dock har jag lärt mig något och det var ju bra Glad

Josign
0

Ja det låter konstigt att de inte förklarade mer om just RAW och svartvitt då om de t o m. sa att ni skulle testa det!?

Men ja det är svårt ibland att komma ihåg att byta om medans man fotar, jag glömmer det hela tiden, men hellre fotar jag mest i RAW och behöver jag inte RAW på vissa av bilderna så gör jag bara om de till JPEG hemma sen så de inte tar så mycket plats.

Nästa gång du är på kurs, berätta detta och fråga frågor om det, för det är inte alltid så lätt att veta när man precis blir tipsad om något nytt! =)

pellepiano
0

Om inte Camera RAW kan visa dina bilder med dina valda kamerainställningar, är jag säker på att prgramvaran som följde med kameran kan det.

Å andra sidan om du gör en konvertering till svartvitt, behöver du ju aldrig göra om det, då det går att spara alla inställningar förståss. Både i Camera RAW och i Photoshop ( Actions om du har flera steg ).

FokusGalleriet
0

Annars kan du ju ställa in så att kameran tar i både RAW & Jpeg, så har du allt du behöver, bilden i jpeg precis som du tog den och en kopia i färg (raw) som du kan ändra på mm så brukar ja göra ibland om det är nå speciellt.

HAPE
0

#8 Så jag skulle kunna "rädda" mina svartvita genom att installera CD:n som säkert följde med (får leta bland kvitton och garantier och se om jag har det någonstans)? Kan vara värt ett försök!

HAPE
0

#9 Den funktionen finns ju förstås. Tack!

HAPE
0

#7 vi ska ha ett "uppsamlingsheat" för att diskutera hur bilderna blev, så jag ska ta upp det då, helt klart! Det är lite som i arbetslivet (när man får bristfällig upplärning/information) - man lär sig inte alltid det man behöver få lära sig förrän det redan har blivit fel.

Men nu vet jag för framtiden :D