Hur man gör enkla ramar i Photoshop
Jag har precis fattat hur man gör någon typ av ramar i Photoshop. Inte svårt alls, faktiskt! Det går säkert att göra på tusen sätt, men det här var ju enkelt och bra. Så här gjorde jag - du kan förstås fippla med inställningarna hur du vill.
1. Öppna den bild du vill använda.
2. Välj image>canvas size
3. Kryssa i rutan relative, och välj 0,3 både på höjd och bredd. Välj vit färg.
4. Välj image>canvas size
5. Kryssa i rutan relative, och välj 2 både på höjd och bredd. Välj svart färg.
Skulle vilja ha ett macro på det i Photoshop
Lite segt att göra detta på 40-50 bilder en och en.
Det lär ju vara rätt lätt att spela in. *testar*
Okej, det var dödsenkelt.
1. Skapa en ny bild, vilken storlek som helst.
2. Gå till actions-fönstret, klicka på pilen till höger och välj ny action. Döp den till nåt du gillar, bind ev. till en F-knapp.
2. Välj image>canvas size
3. Kryssa i rutan relative, och välj 0,3 både på höjd och bredd. Välj vit färg.
4. Välj image>canvas size
5. Kryssa i rutan relative, och välj 2 både på höjd och bredd. Välj svart färg.
6. Gå tillbaka till Actions och tryck på stoppknappen.
ta-da!

#4 väldigt bra bild berra, suggestiv och intressant, man vill se vad som finns bakom allt . Thumbs up!!
#5: Var har jag sett det insticksprogrammet?
Jag funderade på att göra så i verkligheten. Framkalla lite A4 och klistra upp på väggen.

#7 det finns flera guider hur man gör såna ramar , jag ska se om jag har kvar den sida jag lärde mig att göra dom.

Tack mandrakonian.Man försöker utveckla sig hela tiden,och det gör man bäst genom att ta en enorm mängd bilder.Det gör jag!
Du själv är en hejare på allt inom fotografi verkar det som.Beundrar alltid dina inlägg.
Finns en guide på modeskeppet om hur man delar upp en bild i massa "pappersbitar". De blir dock lite plattare än de mandrakonian lyckades med.
/Emma

Tack berra! Men du vet jag är ganska ny inom foto, jag gick med i foto iFokus 2006-08-15 och kunde typ klicka på knappen och skicka rullen på framkallning och sen dess har jag lärt mig en himla massa, jag är en sån som inte ger mig förräns jag kan det utan till och lite mer. Jag läser en himla massa på nätet och har begåvats med foto minne så att jag kan komma ihåg det jag har sett och läst. Och bilder sitter som ett foto album i huvet. Jag har säkert en miljard ideer att göra. Inom kort så ska jag kunna FOTA IR=infrarött för det tycker jag verkar så Djä..a snyggt, men det är rent teknik att bemästra och kunna det. Mitt tips är att inte vara rädd att dra på med färger och skuggor och blanda och mixa tills du får fram en bild som inte liknar någon annans, för det finns så många som härmar andra och inte kan komma loss fråm det till slut. Man skall vara som Byns original och köra på sitt eget race som kan bara vinnas utav Dig själv. Mvh/Mandrakonian.

#5 så vill jag också kunna göra!!
#5 Jag måste få vet hur man gör denna ramen.