Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 325 ggr
Kennet
0

Backup?

Hur "backup"ar ni era bilder?

Har nämligen drabbats tidigare av att hårddisken havererade och alla filer försvann…

Tänker inte låta det hända igen så nu har jag en stor extern hårddisk

/Kennet

[Asta]
0

Jag har bränt dem på en dvd. Det finns ju dvd som du kan bränna om och om igen så det är bara att fylla. Ryms massor av bilder på en dvd.

Innan jag gör det kopierar jag över dem på båda våra datorer eftersom vi har två. Men har man inte den lyxen så är det ett bra tips att bränna dem

Rosenhill
0

Jag bränner alltid mina bilder på cd. Lärde den hårda vägen inan jag fick egen brännare min bror slarvade bort foto på ett dop och två studenter:(

mvh cecilia

CarlS
0

Kingston Usb minne 1GB

Räcker än så länge….

//CarlS

Zpookey
0

Lite tips angående det här.

1. Om ni bränner ner på DVD eller CD…se till att bränna på lite dyrare skivor och leta inte efter de billigaste.
Så kallade Noname-skivor är förbjudna då folien på skivan kan lossna. Och om den gör det inne i spelaren så är både skivan och brännaren förstörd.

2. Använd INTE USB-minne till att lagra sådant du är rädd om.
Om du låter ett USB-minne ligga oanvänt i en längre tid så är där stor risk att där inte finns någon information kvar i minnet.

Det finns en liten lösning från Netgear som heter SC-101 där du sätter i 2 hårddiskar och låter dom spegla varandra.
Detta gör att om den ena går sönder så finns all information kvar på den andra och den trasiga hårddisken byts ut och speglas igen.
Denna lösningen kombinerat med bränning på skiva är en av de bättre lösningarna.

Anne
0

Vi kör daglig backup till vår "supersäkra server" (nä, inte Telia) och drar regelbundet ut riktiga backupband.

Kurtson
0

Brukar både bränna till cd(förr) / dvd(nu) och lagra på en extra disk…

AsaHellstrom
0

Vi har också en Netgear SC-101. Där lagrar vi bilder tillsammans. Sen bränner vi ut en del bilder gemensamt.

Vi har (ännu) inte drabbats av någon form av hårddiskhaveri. Vi är lyckliga varje dag över detta. Dock är vi otroligt försiktiga när det gäller våra datorer. Att inte ladda ner något konstigt, inte öppna mail som vi inte känner till osv. Det är också något att tänka på. Själva datorn behöver lite omtanke.