Barnfoto

#0 Det är väl i och för sig en bra highkey bild (heter det väl?), men jag tycker faktiskt inte att det passar på ett barn. Tekniskt bra foto, men inget som tilltalar mig.
Gillar #1 betydligt bättre. #2 är också bra, men ögonen lite för kraftigt framträdande tycker jag, gör att hon mer ser ut som en docka än ett barn.
mvh Martin
#1 var klart bäst! Jättefint foto.
Håller med, den #1 är underbar. Väldigt fin ljussättning med mjuka behagliga skuggor.

Väldigt trevliga och bra bilder du har fått till. Ångrar nästan att jag tackade nej till att bli gudfar.
Hittade ingen favorit bland bilderna, men föll lite extra för tvåan..
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Tycker också att high key inte passade #0. Tvärtemot någon annan så gillade jag #2 för hon hade så stora, framträdande ögon. Även #1 var fin.

Hej Robert,
Det jag tycker är roligast med porträtt, är själva redigeringen utav bilden. Du har gjort ett mycket fint jobb med redigering, ljus och bakgrund.
Jag tycker att high-key bilden är suverän. Men kanske är byxorna en aning för ljusa. Enligt mig är ögonen och ansiktets konturer det viktigaste med high-key bilder. Dom har du lyckats mycket bra med. :-)
Bild #2 är helt otrolig. Men det finns lite ändringar som jag skulle ha gjort i den. Som #9 säger, är byxorna en aning dominant. Men jag skulle inte ha beskurit den. Istället vill jag mörka ned lite på kanterna i bilden för att undvika att ögonen åker ur bilden. Sätta lite extra skärpa på ögon, ögonbryn, hår och läppar. Jag gjorde ett litet test, se bifogad bild. Någonting mer som skulle vara bra är lite mer färg på kinderna, kanske sätta dit lite rodnad med hjälp av photoshop. :-)
Tack för att du delade med dig utav dessa bilder Robert.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#10 vad ni är duktiga! Det blir så proffsigt!

#10, tack Jim för kommentaren, det hjälper. Jag har gjort det du har gjort i din redigering men tydligen inte tillräckligt mycket för att falla i smaken. Jag försöker få en naturlig look i mina bilder även om de är redigerade.
Hälsningar
Robert

Robert, igentligen räcker det kanske med att sätta en ram, sänka mättnaden på de blå snickar-byxorna och öka mättnaden en aning på tröjan för att få ögonen att falla mer uppåt mot ansiktet och sätta det i fokus.
Det stora problemet med bilden är färgerna på flickans kläder. Färgen på byxorna är aldeles för dominanta och tröjan har en för matt färg. Det gör att ögonen faller ner mot byxorna och man tappar fokus ifrån ansiktet.
Det finns dock en sak som fungerar väldigt bra med detta kläd-val. Det är om man ska göra om bilden till s/v. Då får man helt underbara skiftande färgtoner. :-)
Robert, det är en väldigt söt liten tjej du är gudfar åt. Om du vill bygga på din portfolio med barn-foto, då borde du definitivt använda dig utav henne som model. Hon har ett ansikte som verkligen lyser. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

#13, tack för kommentaren, att hon är söt kommer säkert från hennes mor. Mor, far och dotter blev väldigt nöjda med bilderna. Färg på kläder och tröja stör mig inte, de ligger ändå i rätt färgskala, motsatt sida i färghjulet, vilket harmoniserar bra.
Hälsningar
Robert

Jättefina bilder!
Och en himla gullig unge =)
Jag tycker som de andra, att bild 1 och 2 var finast. Barnet hade så fina färger och den svartvita var väldigt ljus.
Vänliga hälsningar
Niklas
Första high key bilden var för mycket, inte med ett sånt söt barn.
Dem andra var fina men för min del för mycket blixt ljus och man ser i hennes ögonen båda två blixtrar som stör mig lite gran.
Annars verkligen söt flicka och fina kläder som ger kontrast i bilden.
Ciao
Cornelia

#15, 16, 17 - Tack!
Cornelia, det är en blixt till höger om mig, andra ljuset som är i ögonen är från en reflektor. Tycker du att det känns för mycket med catchlighen, ljusen är också förstärkta i efteråt, kanske jag inte skulle förstärka den nedre delen i ögonen.
Robert