Fel på kameran?
Har en Nikon D50 och ett Sigma 70-300 objektiv. Idag när jag fotade i det fina vädret slutar kameran ta bilder, den fokuserar inte, men när den väl fokuserar och jag ska ta bilden, trycker in knappen så hörs ett konstigt ljud och kameran tar inget kort. Det står error på displayen. Likadant om det är manuell eller autofokus, spelar ingen roll på inställningarna eller så ..
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Om du testar med ett annat objektiv, är det likadant då?

läskigt :S jag har en D40 å den gör typ så ibland. men jag kan ta bilder med manuellfokus å så brukar det släppa efter ett tag

#1 Jag har faktiskt inte provat med det andra objektivet, men jag kan kolla sedan.
#2 Ja verkligen. Min har gjort så tidigare med, men då har jag bara fortsatt att fota så har det släppt liksom, men nu släpper det inte alls …
#0. Stäng av kameran och ta ur batteri och skruva av objektivet. Försök igen.
Det kan vara slutaren som har hängt upp sig… hum!

#1 Har testat med ett annat objektiv nu, och det är likadant ..
#4 Gjorde som du sa, det är likadant fortfarande! Men nu har jag även upptäckt att det blinkar error och clock i displayen, hittar inte för tillfället igen instruktionsböckerna .. vad kan menas med de?

:$ Jag löste problemet med clockproblemet iaf, pappa hade återställt kameran till fabriksinst., men problemet med att kameran inte tar bilder finns fortfarande kvar …
Hum… konstigt… vad står det i din instruktionsbok? Ska kolla i min också :)

Jadu, vi ska lämna in kameran .. pappa kollar runt på lite forum och eventuellt så kunde det vara dax för slutarbyte .. (?)
Det verkar nästan som det. Jag hade samma problem med min nikon d70 nämligen :( det är inte billigt att byta slutare tyvärr.
Berätta hur det gick sedan…

Samma problem med min Canon EOS 400D! Blev så sen jag skaffade mitt andra objektiv, Tamron 70-300. Vet dock inte om det är så oberoende på vilket objektiv jag använder..
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

#9 Nej det ser mörkt ut .. :( Jaså? Vad gick de på när du bytte? Vi tänkte kolla upp det imorrn (söndag) ..
#10 Jaså? Hm .. ja jag funderar faktiskt på om det kan ha nånting att göra med objektivet jag har eller om det bara var dax att byta ? ..
#11. Tror att vi betalade nästan 3000:- för ny slutare. Någon sa att det var bättre att satsa på ny kamera, men det beror ju på hur mycket pengar man har :(
En kamera ska väl hålla ca 50.000 men det finns de som köper begagnat och ibland vet man ju inte hur mycket kameran har gått när man köper den så. Köpte du kameran ny?

#12 Ja .. jag kollade runt lite och det verkar vara dom priserna man får betala .. satt och kollade lite på kamerahus med, men dom som föll mig i smaken har jag inte råd med just för tillfället :(
Ja vi köpte den ny, har garanterat fotat så mkt.
Vad blev det för kamera då? *nyfiken*

#14 Hm, jag måste ha skrivit lite konstigt .. vi har inte köpt någon ny kamera.
#15. Okej… :)

Lite uppdatering, vi har skickat iväg kameran nu till Nikon för service .. dom trodde jag skulle få tillbaka kameran ungefär den 9 mars ..
Ok, hoppas att det ordnar sig med kameran, det är så trist när man måste skicka iväg den :(

#18 Det hoppas jag med … ja speciellt när man verkligen Måste använda kameran under den tiden man har skickat iväg den :(
#19. Du har ingen som du kan låna kamera av under tiden då? Jag har haft tur och har alltid haft någon som lånat ut… annars får man ju abstinens ju :)

#20 Jo jag har ju en jag kan låna av .. är lite kinkig på att det inte är Nikon men .. jag överlever nog med andra modeller med :O:)
#21. Ahhh… har du ingen Nikonägare i din närhet…
vet hur det känns att vara tvungen att låna annat märke… fick låna en canon, men jag överlevde.
Man är ju liksom van vid Nikon-systemet :) bortskämd blir man :)

#22 Nej jag har inte det :/ Jo precis .. :S Jag fick låna en kompis kamera en gång, provfota med den .. minns inte vad han har fr märke, men helt ärligt så hade jag inte den blekaste aning om vad jag gjorde .. :$
Det är ju en väldig seg af på sigmaobj, så blir det med mitt tamron också ibland, försök att fokusera längre bort en gång och sedan på det du vill fota, då brukar det funka! :)

#24 Lite svårt att prova de nu då kameran är inlämnad för några veckor sedan. Men jag har provat det du sa förut, gjorde även det denna gång men ingenting fungerade hur jag än gjorde :)