Är detta ett bra nybörjarkit?
Jag tänkte äntligen ta steget och köpa en digital systemkamera. Jag har satt en övre gräns på 6000:-. Idag sprang jag på detta erbjudande:
http://www.dustinhome.se/pd_5010208946.aspx
Jag har förstått så mycket att Nikons D60 är en bra nybörjarkamera. I detta erbjudande ingick ett lite fetare objektiv är i de vanligaste kitten. D60 brukar ligga kring 4.500:- med 18-55 objektiv. Här betalar man 5.900 med ett 18-105.
Fråga 1: Är det overkill med ett sådant objektiv när man är "grön"?
Fråga 2: Är det ett bra erbjudande?

Har ingen som helst erfarenhet av Nikon men de låter rätt bra

Slå till, det vekar rimligt bra.
Tycker det är ett mycket prisvärt alternativ. Den extra brännvidden 105 mm bidrar ju också till att behovet av en telezoom inte är lika påtagligt, som om du enbart skulle ha normalzoomen 18-55 mm.
Lycka till med din nya kamera som med sin inbyggda hjälpfunktion underlättar för dig att snabbt lära dig vad de olika inställningarna innebär.
På CyberPhoto har de en billig Pentax just nu, för 3999kr med objektiv. Så får du tvåtusen över till något annat objektiv kanske.
Hur den är jämfört med Nikon D60 vet jag inte, men antalet pixlar är väl de samma.
Värd att kika på kanske?
Hmmm nu verkar kameran försvunnit från första sidan under tiden jag skrev……….
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Den saknar väl som d40 en autofokusmotor i huset, det gör att det finns ett något mer begränsat val av objektiv att köpa till, om man inte fokuserar manuellt vill säga.

Jo det stämmer, den saknar AF-motor i huset. Det kan ju vara en nackdel.
Å andra sidan har jag hört flera som har sagt att med AF-motorn sittande i objektivet får man en exaktare fokusering. Kan det ligga nåt i det?

Ingen aning tyvärr.

Nu är det gjort. Jag har beställt kameran. Tack för råden!
dom har de erbjudantet på elgiganten billigare
är också inne på att köpa den

I webbshopen?
Kunde inte hitta den där. Den enda d60 jag hittade på elgiganten var med 18-55-optik.
ja såg nu att du skulle ha 18-105 :-*)
hoppas du blir nöjd , berätta gärna sen vad du tycker om den :-)
Jag tror du kommer ha mycket glädje av din D60.Helt klart en bra instegskamera.
Med brännviddsförlängningen inräknad kommer du få ett objektiv som passar till sport/djur foto också,till skillnad från 18-55mm

Jag har nu varit ägare till min D60 i ca 5 timmar, så ännu har jag inte hunnit bilda mig någon uppfattning om den. Jag har väl tagit en 60-70 bilder (alla inomhus med blixt) och jämfört med min gamla 6 Mp kompaktkamera blir det milsvid skillnad på inomhusbilderna, trots att jag kör med den integrerade blixten.
#11 moonsi: Eftersom jag har en väldigt begränsad erfarenhet av systemkameror och olika optikalternativ så är jag nog inte rätt person att ge något rättvisande utlåtande. Jag har liksom inte så mycket att jämföra med.
Det enda jag för tillfället kan säga (såhär efter 5 timmar) är att jag nu tar fantastiskt mycket bättre bilder än någonsin tidigare. Och det är helt och hållet kamerans förtjänst :-)