Bildhanterings program ?
Hej alla,
Lite ny på det här med digtalfotografering … dock hållit på en hel del med gammalt "hederligt" mörkrum =)
Min fråga till er … Vilket bildhanterings programs skall jag köpa ?
Är det Photoshop som gäller ?
Eller Photoshop Elements ?
Och vad är det för skillnad ?
/ Anders
Photoshop är väl programmet som bör användas. Photoshop Elements är en billigare avskalad version av Photoshop CS. Jag vet inte exakt vad som skiljer dessa åt.
Vill du inte lägga så mycket pengar till en början kan Paint Shop Pro vara ett alternativ.
Är du mest ute efter att göra enklare redigeringar som att kunna beskära bilderna och ändra ljusstyrka och kontrast är bildvisningsprogrammen bra. Läs gärna mer om detta på datorn.ifokus.se där det finns en artikel om dessa.
Mvh // Johan

"Lite ny på det här med digtalfotografering … dock hållit på en hel del med gammalt "hederligt" mörkrum =)"
Med den erfarenhet du har så skulle jag rekommendera dig Photoshop CS. Börja med att köpa ett par böcker som får dig att komma igång. Sedan ge programmet lite tid.
Jag rekommenderar att du skaffar dig The Photoshop CS Book for Digital Photographers av Scott Kelby. Boken ger dig handfasta råd. Boken innehåller många bilder och det blir enkelt att komma igång. För djupare förståelse så är Adobe Photoshop CS for Photographers av Marint Evening en bra bok.
Tidningen Digital Photo från GB är proppfull med olika tips om hur du använder Photoshop. Med tidningen följer det med en CD-skiva där du kan följa med step-by-step hur riktiga proffs använder programmet. Videona och texter med bilder i tidningen är enkla att följa, och du behöver inte ha engelska som modermål.
Hälsningar
Robert

"Lite ny på det här med digtalfotografering … dock hållit på en hel del med gammalt "hederligt" mörkrum =)"
Tycker kanske att ett program för $600 är att ta i för någon som sysslar med det som hobby. Photoshop är överlägset det mest kraftfulla och lättanvända program jag känner till. Men om du inte ska s.a.s. tjäna pengar på det kan jag rekommendera GIMP.
Klumpigt användargränssnitt, ingen stöd för 16-bitsbilder, fula exempel, men 90% av allt du kan göra i photoshop kan du göra i gimp. Och det är GRATIS. Bara välja, 5000:- eller gratis?
Övriga alternativ är säkert trevliga. Men jag skulle välja antingen gratis (gimp) eller bäst (adobe photoshop).
Elements saknar samma funktioner som skiljer CS från GIMP (16-bits-stöd). Så GIMP är klart bättre alternativ över adobe elements för 6-700:-. Dock fås elements ofta gratis när man köper kameror eller skanners, så..

Bra tips kaffepaus. Jag tror att det kan vara en bra start om man vill hålla i pengarna ett tag. Enda nackdelen jag kan tänka mig med Gimp är att de inte finns några som skriver om hur man kan använda det programmet, eller vad är din erfarenhet?
Hälsningar
Robert
Tack för alla tips … tror jag ska börja med att ladda hem och testa GIMP … hittade lite mer info om detta program på http://www.zx.nu/gimp/ där man även kan ladda hem lite användar manualer …
/ Anders

Jag håller med #3 Photoshop är alldeles för dyrt för privatpersoner. 9500kr för CS2 svensk och 6600kr för engelsk. PS Elements är mycket mer prisvärt, det har mycket av PS's funktioner.
Paintshop PRO kan man ladda hem och testa 30 dagar. Det är väl också 90% av PS.
GIMP har jag inte testat, men gratis är gott :-)
Annars så får du väl göra som 95% av alla privatpersoner som har PS, skaffa en piratkopia ;-)
Hej
Jag är ny medlem från dagens datum 3/10
Jag har läst kommentarerna du fått på din fråga, jag håller inte helt med dom olika inläggen.
Här kommer mina synpunkter:
Element 3 är ett förnämligt redigeringsprogram nästan helt i klass med storebror PhotoshopCS
Skall man syssla med digitalfoto även som amtör tycker jag nog man kan kosta på sig 900 kr för ett redigeringsprogram
I Element 3 finns åtskilliga funktioner som nu är nya PhotoshopCS det är lätt program att arbeta med och på svenska.
Du kan också systimatisera dina bilder och få ordning på alla bilder att få bort röda ögon är bara ett klick, du redigerar men kan när som helst gå tillbaka till olika steg i processen, du kan lätt få upp 4 likvärdiga bilder och avgöra vilken du skall spara,
När man skaffat Element 3 vill jag rekommendera en bok av Scott Kelby "photoshop elements 3" finns på biblioteket
I fototidningen "digital foto för alla" följer varje nr med en instruktiv CD som bygger på Element 3 där finns också många bra artiklar
Lycka till

#6, det beror väl på intresse för det man håller på med. Många amatörfotografer kan lägga ned åtskilliga tusenlappar på en systemkamera och flera till på objektiv. Är intresset svalt eller medelmåttligt så är det mycket pengar att lägga ned på CS.
Hälsningar
Robert
Hej,
Efter att ha kollat in Corels hemsida (Paint Shop Pro) så tycker jag det verkar vara av intresse … så valet står nog mellan Paint Shop Pro X <-> Photoshop Elements 3 … dock verkar det som Paint Shop Pro har fler funktioner … men prismässigt skiljer det inte så mycket … Tja vad tror ni ?
/ Anders

Spiff_67, valet är helt och hållet ditt. Nu tror jag att du kommer att ha mer nytta eller iaf lättare att hänga med här på FotoiFokus, och även i olika tidningar andra sajter mm, om du har PS Elements. Det som har nämnts har ovan så är det riktigt att du kan göra väldigt mycket i Elements av det som görs i fulla versionen.
Hälsningar
Robert
Robert … det ligger nog en hel del i det du säger … så därför är det kanske bättre med Photoshop Elements … och sedan i så fall när man blivit "varm i kläderna" slå på stort och inskaffa Photoshop CS.
/ Anders

Bland "Länkar" finns det tips på en mängd olika bildredigeringsprogram!
Hälsningar
Robert
Hej ;)
Vad ni pratar här är alltså en bildbaserad program,,,
alltså om man har en bild och vill förstora den till t.ex A2-papper, så blir kvalitéten jätte dålig.
jag har hört talas om bildhanteringsprogam som har med kurva elller så kallade banor att göra. Vet ni något om sånt?
Tacksam för svar!!!
Ursäkta, I första mennigen här ovan: men bildbaserad menar jag punkt- eller pixelbaserad, ;)
Jag rekommenderar photoshop. Jag har själv inte kört elements utan har cs3.
Men jag har lärt mig jättemycket genom att gå in på
www.moderskeppet.se där lär de ut grunderna för photoshop.
För det är svårt att bara förstå hur det funkar man måste ha någon som förklarar.