Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 4000 ggr
rulda
0

Månen - vilken är bäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har prövat att fota månen. Inte så lätt när molnen rär sig i super speed och den är så långt borta.
Lägger in två versioner av samma bild. Det här är orginalet, lite beskärd bara.

rulda
0

Den här har jag ändrat färgsättningen på. Tycker att molnen blev bättre på den här men själva månen blev sämre.

rulda
0

en till fråga. Vad kan man tänka på när man fotar just månen? Tycker det är ett svårt motiv

HannaHallgren
0

den andra :)

Metinia
0

Den andra är mer effektfull men när man jämför dem ser den lite väl ljus ut, nästan lite överexponerad tycker jag. Skulle ha valt något mellanting mellan dem om det funnits. Väldigt snyggt fångat förövrigt, härligt med det mystiska skenet runt omkring.

rulda
0

#3 tack för ditt svar!

#4 jag håller med om att den ser överexponerad ut. Minsta lilla ändring i bilden så försvan månens konturer. Men molnen blev snyggare.
Tack så mycket, jäkla molnen åkte så fort i går så det var svårt att gå en bra bild då jag försökte ha så lång slutartid som möjligt.

Jojaton
0

Den andra.

Johanna - Instagram

palsternackan
0

den första! =)

Hannybee
0

Tycker personligen bäst om den andra. Ett måste när du ska fota månen är stativ, men jag antar att du har använt det eller någon annan form av stöd? Och så lång slutartid och bra zoom… Men jag tycker att du har lyckats bra.

Niklas
0

#8: Lång slutartid? Då lär du behöva följa månen med kameran om den ska bli skarp. Glad 1/200 räcker nog. Månen är ljusare än man tror om den är åtminstone halv och dessutom rör den sig snabbt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

rulda
0

#8 jag använde ett enbent stativ som jag hade mot en vägg för att få så bra stöd som möjligt.
Tack din din kommentar!

#9 ska pröva det nästa gång månen är fin igen.
När jag använde allt för kort slutartid så blev allting jättemörkt och jag ville ha med en del av molnen också.

Hannybee
0

#8 Okej, vad smart att använda väggen också. :)

#9 Jomen, då blir ju himlen så mörk… Okej, en lagom lång slutartid då. Sedan är det ju en fördel om det inte susar förbi en massa moln också. Beror ju på vilken effekt man vill ha också, man jag har fått lära mig att man ska ha ganska lång slutartid, om man höjer ISO för mycket blir den ju lätt grumlig.

Niklas
0

Senast jag fotograferade månen hade jag ISO 200, bländare 11 och slutartid 1/250. Det blev rätt bra och himlen blev svart.

Vänliga hälsningar

Niklas

skogstrolletbarbro
0

Härligt niklas! Vilken bild - tänk, vad jag har att lära!Förvånad

Hannybee
0

#12 Använde du dig utav fjärrutlösare eller självutlösare också? :)

Tycker den var fin, har du inga fler bilder? :D Kanske med fullmåne?

Niklas
0

#14: Trådutlösare. Annars skakar det för mycket. Jag bara testade så jag har inga fler bilder. :-) Fullmåne blir sällan lika bra för man ser inte skuggorna i månens ojämnheter lika fint då. Det ser mer platt ut.

Vänliga hälsningar

Niklas

denisesalomonsson
0

Niklas, vad använde du för objektiv ? =)

Niklas
0

Till den bilden använde jag ett Canon EF 70-200 mm f/2.8 L IS USM med Canon 2x teleconverter.

Vänliga hälsningar

Niklas

MarHai
0

Här är en månbild från mig. Jag har kommit fram till att det bästa är att exprementera sig fram. :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Niklas
0

Den blev fin.

Vänliga hälsningar

Niklas

Hannybee
0

#15 Okej, vad synd att du itne hade någon på fullmåne… Jag måste också prova att fota månen med någon gång. :)

Pose-idon
0

Vill också fota månen, får väl hoppas att det inte är några moln ikväll Flört

//Elin

rulda
0

#12 & #18 riktigt snygga bilder. Nu ser jag hur en månbild ska se ut!
Tyvärr är det för molnigt här för att jag ska pröva igen ikväll. Men det kliar i fotofingrarna!

ellii
0

Snygga bilder allihopa :D (Y)

Gillar verkligen nicklas', snygga detaljer :)

Buuc
0

Ett tips! Jag brukar själv fota månen. Vill ni se information om månen, t.ex. när det kommer vara fullmåne, halvmåne, vart den kommer vara, när dom kommer vara som närmast jorden, gå då in på Astronomi.ifokus, där har vi en kalender där det står bra info! :) Själv har den hjälpt mig, nu kan jag alltid förbereda mig inför fotograferingen.

rulda
0

#24 vilket läckert ljus du fick till. Ser ut som en jätteapelsin

rulda
0

Jag tror jag lyckades! Använde otroligt kort slutartid, bilden är beskuren för att få månen större och jag har ändrat nivåerna något i ps.
Men jag är nöjd :)

Dojdan
0

Gud vilka vackra bilder det blir på månen! Älskar #18 där man riktigt ser kratrarna på månen. Fantastiskt!

MarHai
0

Tack så mycket :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

luxplyr
0

Den här tog jag i dag, Det är full måne i dag.

MariaG
0

#12 Det var verkligen en vacker bild på månen. Önskar jag kunde ta sådana bilder.

Ni andra har även ni fått fina bilder på månen.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Eostra
1

Tog denhär igår kväll..

SilverTail
0

Jag har med försökt att fota månen..  Men jag har inte riktigt haj  på alla inställningar som går att göra.. bilden är ifrån sommras

Dojdan
0

#32, jag gillade verkligen den där bilden! Önskar att månen hade stått lite högre på himlen och att träden hade stått mer tätt. Underbar!

JossefinD
0

Håller med #33 :)

Pose-idon
0

Jättefin mån-bilder. När månen syntes här så hade jag inget batteri i kameran och nu är det moln. Men månen försvinner jue inte ;P

//Elin

Buuc
0

#32 Jättefin jue! Just såna där bilder vill jag ta, men jag kan aldrig hitta något bra ljus så jag nöjer mig med bilder på endast månen!

sagalennskog
0

Har svårt att bestämma mig, men jag tar nog den första, den andra var lite för ljus :)

www.sagaskaniner.webs.com

Mvh Saga Lennskog.

palsternackan
0

Åh, skulle vilja kunna fota månar.. MEn vad behöver man? liksom typ av objektiv, eller stativ eller så. OCh iso och så så? VAd ska man ställa in allt på?

Hannybee
0

#38 Man måste faktiskt inte ha stativ, även om det är mycket enklare. Du kan ställa kameran på något som ett bord eller en stol eller liknande och så lägg ett suddigum eller något under, så du vinklar den uppåt mot månen… Haha, lite knöligt kanske, men du kan nog inte ta riktigt fina bilder på månen utan att kameran är stadig. Och använd självutlösaren så blir det ännu bättre. Du har en Canon EOS 1000D också va?

palsternackan
0

#39 okej, men jag har ett stativ =) men annars behöver man alltså inte mycket? =) jaa, en 1000d, har du med det?=)

BrightGloria
0

Tog också kort på månen för ett tag sedan och det är skitsvårt.
Jag har inte så bra kamera och har inget stativ heller, så jag antar att jag blev nöjd.:)

Själv tycker jag om din första bild bäst.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Pose-idon
0

#41 Tyckte bilden vart VÄLDIGT bra om du inte använde stativ. Jag tog kort utan stativ en gång och det såg mest ut som en stor ljusklump Tungan ute

//Elin