nu vill jag uppgradera mej
Jag har en Nikon D40 och har ett 18-55 objektiv och jag vill uppgradera mej. Jag är helt ute och flyger när jag ska kolla på sånt så jag undrar då vad de heter och vad som är bra och så :) tack på förhand =)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Har du tänkt dig ett nytt objektiv, till din kamera?
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Jag skulle nog satsa på det här nikonobjektivet 35mm/1.8 som precis har kommit för Nikon som funkar även med D60 och D40.
Du kanske får vänta ett tag, men det lär det nog vara värt…
Först och främst är det väl bra om man tar reda på vad folk vill ta för typer av foto innan man rekommenderar ett objektiv? Det är säkert jättebra, men skulle absolut inte ge mig något, för att ta ett exempel.
mvh Martin
Eftersom du saknar objektiv för telesidan föreslår jag telezoomen:
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
Den nya Nikon AF-S DX 35/1,8 G som omnämns av "bildochfoto" ovan är naturligtvis också ett mycket bra val om du önskar optimalt resultat på just 35 mm.
För egen del tillhör jag den lite mer bekväma typen av fotograf som till 95 % av min fotografering använder superzoomen:
Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED
Superzoomen är mycket smidig och bekväm men kostar mer 6000 kr och ger inte optimal bildkvalitet. Dock räcker den till för min vardagsfotografering utomhus i goda ljusförhållanden.
okej tack för tipsen.
Jo jag fotar ju då för det mästa djur, hundar mycket i rörelse.
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Marnyman: Mitt tips var efter vad jag skulle skaffa. Ett normalobjektiv som är ljusstarkt kan man ta väldigt bra bilder med i en mängd olika situationer. Fördelen med ett fast objektiv om man bara har använt zoom är att man tvingas röra på sig och finna nya vinklar.
Ett bra ljusstarkt objektiv med bra skärpa är bra för utvecklingen av fotot. Jag utvecklades massor när jag köpte mitt 50mm/1.8. Det tvingade mig att börja tänka komposition och foto på ett helt annat sätt än mitt zoomobjektiv.
Det var så jag tänkte i mitt råd…

Jag tycker du ska uppgradera din utrustning när du kan formulera varför? En gratis fotokurs på nätet kan ge en bra och nyttig grund att stå på.