Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 4110 ggr
antibody
0

Norska vestlandet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några bilder från vestlandet. Närmare bestämt Hardangerfjorden. Blir ju bra nästan hur man än gör. Tacksam åsikter. De flesta bilderna är upphottade i Phostoshop.

Först vinter på Hardangervidda.

antibody
0

Mer vinter. Bilderna några år gamla, tagna med en megapixel kamera.

antibody
0

Vår i fjorden.

antibody
0

Vår och får.

antibody
0

Fjordljus.

antibody
0

Kvällsljus

antibody
0

Fossli hotell och Vöringfossen

antibody
0

Gamla riksväg 7 i Måbydalen. Vägen togs ur bruk 1986.

johan
0

Magiskt!

Jag måste nog smälta bilderna innan jag kan komma på någon direkt kritik annat än att dom var ganska grovkorniga, vilket iofs kan vara väldigt fint ibland.

Jag vill också få vara i sådana där miljöer!

Kan du inte skriva lite mer om platserna. Det kanske hör hemma mer i Resor, men ändå. :)

Mvh // Johan

antibody
0

Tack. Men som sagt de flesta foton blir bra i den naturen. Bilderna är tagna i kring det lilla norska samhället Eidfjord där jag och familjen bodde ett antal år. Samhället ligger längst in i Hardangerfjorden alldeles vid foten av det majestätiska Hardangervidda.

Miljön är dramatiskt och hotfull vart men vänder sig. De kringliggande fjällen runt den lilla byn är 1000-1300 m.

Åker dit igen om några dagar. Nu är hösten på väg så röda och gula färger börjar krypa ned från fjällen. tack vare golfströmmen är vintrarna varma och oftast snöfria. Dock mörka, blåsiga och våta, mycket mörka då solen inte når över fjälltopparna

Robert
0

antibody, storslagna bilder. Här nedan är mina intryck:

#0 - Fin bild, mycket snö och det ser väldigt kallt ut. Härligt när bakgrunden är diffus. Nu går det för oss sett till vänster, bilden är felkomponerad (enligt mig), de borde ha den högra ytan att gå på, så ytan till höger om personerna i bild skulle vara till vänster om personerna.

#1, vackert, gillar ljuset som markerar snön, bra exponering då snön är vit.

#2, mycket vackert! Fint med maskrosorna som bildar en botten/ram till bilden. Fjorden blir en fin leadin (vad det är på sv?) till bilden. Bilden ser ut att vara taffligt manipulerad, inklistrade träd och berg, eller är det bara dålig Upplösning?

#3, fint bakljus, väldigt konstig himmel.

#4, fin bild, jag skulle kapa nederkant av bild upp över första bojen, eftersom brytningen mellan vatten och berg hamnar ungefär i mitten. Lutar bilden ned åt höger?

#5, väldigt fin som de övriga, här ett härligt ljus. Lutar för mycket för att jag inte ska bli sjösjuk (reagerar med yrsel då bilder lutar), och för mycket förgrund, jag skulle ha kapat i höjd med där höger strandlinje börjar.

#6 Vid det här laget tilltar önskan att få ha delat vyerna med dig. Storslaget, härliga färger, fallen förenas exakt på rätt ställe, i snittet, men konstig himmel.

#7 fin bild och jag kan tänka mig att bilden är tagen mitt på dagen då det är ett blåaktigt ljus i bild. Prova med warming up filter 81A  eller liknande för att få bort den blåa tonen i bild. Även denna bild har en konstig himmel.

Har du dodgat för mycket?

Tack för att du delar med dig utav dina fina bilder.

Hälsningar

Robert

Staffan
0

Alla är jättefina men #3 och #5 är mina favoriter!

Mvh // Staffan

Niklas
0

Verkligen fina! Vissa, som 4 och 5, var magasinklass.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

antibody
0

Tack för alla vänliga kommentarer.

Och ja Robert, för mycket dodge har det blivit ser jag nu. Har oxå nyttjat multiply istället för overlay i lagerläget. Inget är främmande dock inklippt. Vad gäller #4, #5 och #7 skall jag testa dina råd och synpunkter. Hälften av bilderna är tagna 1998-99 med ett sunkigt Kodak megapixelmuskedunder.

tillalex
0

Fina bilder antibody, 4 o 5 är magiska! 

Jag känner igen 6 o 7 så väl. Körde över Hardanger och Eidfjord i somras, prövade även sommarskidåkning på Folgefonna. Bilderna är från mitten av juli.

Inser att jag borde tagit några hundra bilder till på den fantastiska miljön.

Robert
0

Ser ut att vara ett härligt landskap, snygga bilder tillalex.

Hälsningar

Robert

antibody
0

#14 tillalex.

Fina fjällbilder. Var någonstans är den understa tagen? Kom mig tyvärr aldrig upp till Folgefonna. Var i Jondal en gång och ville åka upp men då var barnen för hungriga. Åkte du upp via Odda eller?

antibody
0

Exempel på traditionell norsk maträtt. Smalahovve, halverad, kokt samt svedd fårskalle. En sorts norsk surströmmning alltså.

Väl bekomme!

tillalex
0

#16 antibody

Nedersta bilden i #14 är tagen på väg 7 över Hardangervidda. Ligger ju några små sjöar där men de kan du väl utantill om du bott i Eidfjord. :-)

Folgefonna rekommenderas starkt. Även om man inte åker skidor så bör man ta sig dit upp. Bara åka den vägen är ett äventyr i sig. Som  synes fick vi ta på oss för det blåste en del. Backen pistades varje dag och tur var det för om man kom utanför det nypistade blev det väldigt trögt under skidorna. Blev imponerad av kvalitén på anläggningen. Klart bättre än jag räknat med. Vi åkte en förmiddag och sedan längtade vi tillbaks till värmen. Det var +10° uppe i backen och när vi kom ner till Jondal igen var det +25°. Vi så ut som kräftor i ansiktet eftersom solen tagit extremt bra uppe i snön.

Vägen ner från Folgefonna slingrar sig runt berget mitt i bild.

antibody
0

#18 tillalex.

Vägen från färjekajen i Utne över Herand (tror det heter så) till Jondal är också vacker. För den som har tillfälle rekommenderas en natt på Utne hotell. De äldsta delarna är från 1722 och sägs vara det äldsta i Norge. Övernattade där för ett antal år sedan. Sov i ett av de äldre rummen. Nästan lite spöklikt, mitt i natten föll innerhandtaget till dörren av helt utan anledning. Finns också en underbart sliten spiraltrapp av trä med slitna trappsteg. 

Folgefonna låter fint, har för mig att norska skidlandslaget har sin sommarträning där.

De stora höjdskillnaderna gör att det blir stora temperaturväxlingar snabbt. Märktes mest på våren, med vinter på Hardangervidda och blommande frukträd i fjorden.

Om några dagar åker jag till Eidfjord för en kortare arbetsperiod. Under oktober brukar röda-och gula höstfärger sakta krypa ned mot fjorden. Är mycket vackert. Lägger in bilder då jag kommer åt.

tillalex
0

Utne hotell åkte vi förbi! Känner igen det. Vi åkte Kinsarvik-Utne och sedan ned till Jondal så jag tror jag vet precis vad du menar.

Den vägbiten när man lämnade fjorden för att köra över berget ned mot Herand var fantastisk. Vilken väg! På sina ställen var den inte bredare än vår bil.

Ser fram emot fler bilder, antibody.

gurin
0

Gillar bilderna. Jag kan inte se mig mätt på landskapsbilder. Den norska maträtten kan jag dock vara utan.

mvh/gurin

Staffan
0

Uä, det där såg långt ifrån gott ut… :)

// staffan

antibody
0

tillalex.

Några dagsfärska bilder. Den första vy över Kinsarvik. Färjekajen ligger nere till vänster bakom träden. Vid utlöparen till vänster över fjorden ligger Utne. Idag var det ett kosntigt mörkt dis.

antibody
0

Detta är utsikt mot Folgefonna på andra sidan fjorden.

antibody
0

Färjan mellan Kinsarvik och Utne strax innan den lägger till vid Utne.

antibody
0

Här befinner jag mig. Bor vid den vänstra delen av bilden ca 50 m från fjorden med en betagande utsikt. Vädret och ljuset skiftar ständigt och snabbt. Man kan sitta timmar vid fönstet och se ut, omöjligt att bli mätt på denna utsikt. Nästan mest magiskt när det mörknar i blåaktig ton.

tillalex
0

Yes, yes, känner väl igen det, antibody!

#25 Utna bakom udden va? Det roliga var att om man skulle till Utne så var man tvungen att backa på färjan. Den går vidare till ett ställe till vill jag minnas och då skulle man köra på rättvänd av någon anledning.

Underbar miljö. Svårslaget. Norge är ett vacker land.

antibody
0

Precis, Utne just bakom udden. Det andra stället du frågar efter måste vara Kvanndal.

Nästa helg är jag ledig, tänkte spendera en stor del av tiden på vandring och fotografering.

Robert
0

#23, tjusigt!

Hälsningar

Robert

antibody
0

Fler färska vestlandbilder. Var ute på en löptur i Simadalen vid 17.00-tiden.

Detta är vägen som löper invid fjorden vid foten av stupbranta fjäll.

antibody
0

Så här vacker är vyn efter 3-4 km. På på fjällplatån tvärs över fjorden och centralt i bilden ligger det gamla gårdsbruket Kjeåsen (ca 530 möh).

antibody
0

Lite längre in springer man nedanför en väldig skredfåra. För några är sedan gick ett stort skred som tog med sig 20-30 m av vägbanan.

antibody
0

#tillalex.

Här finns en länk till webcamera på Folgefonna.

tillalex
0

#33 Kul!

Fast för mig står det att den är senast uppdaterad 4 oktober. De kanske bara gör det när solen skiner :-)

Ser ut som om de hade lite dåligt med snö då.

antibody
0

Helt rätt verkar upphakad. Märkligt.