Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1393 ggr
emmaa
0

Förebilder

Ja, vad säger ni? Har ni några förebilder/idoler inom fotografin? Berätta gärna lite varför ni beundrar just den personen också! Skulle vara kul att höra.

/Emma

Arleklint
0

Utan att ha ambitionen att göra likadana bilder så har jag en förebild i Terje Hellesö http://www.helleso.com

Hans teknik är glimrande bra och jag gillar det abstrakta och sensitiva i många av hans bilder. 

En annan förebild är Michael Brown, min tvilling på andra sidan atlanten ;) http://macroartinnature.blogspot.com/

Martin
0

#0 Intressant frågeställning, vore även kul att höra vilka åsikter du har i frågan Cool

#1 Wow, gillar Browns sida skarpt. Riktigt trevliga.

Själv är jag svag för vilda djur/fågelbilder, samt riktigt bra naturfoton.

Då jag älskar Sverige, våra djur och vår natur har jag i första hand (dessutom är jag mest på svenska forum) svenska förebilder.

Inom denna genren har jag ett par ledande förebilder, rena naturbilder har jag Arleklintskarpt. Jag hade koll på hans konst och hans tävling "Stockholmsmästerskapen i Naturfoto" eller vad den nu kallas redan på Fotosidan.se, och blev väldigt glad när jag såg han komma in på denna sidan. Under förutsättning att det blir en fortsättning på de där mästerskapen i sthlm, så har jag för avsikt att delta nästa år - mest för upplevelsen och att jag gillar upplägget med vissa teman inom 24h mer än att jag tror att jag har en chans till framgång i tävlingen.
Utöver Arleklints alla underbara naturbilder, så har han en del macro/närbilder som jag verkligen gillar, t.ex.:
Den första på hans "Close up"-sida

Vad gäller fågelbilder gillar jag mycket både Andreas Kanon, och Omar Brännströms bilder. Båda fotograferna levererar inte bara bilder i hög kvalité, utan även mer eller mindre unika situationer.

Båda två har dessutom hjälpt mig på vägen och svarar på (till stor del troligen) dumma frågor från en amatör och har inget emot att hjälpa en annan till bättre resultat.

Som bonus bjuder jag på några bilder från vardera av fågelfotograferna som jag gillar bäst:
Andreas Fiskgjuse-serie

Andreas Nattuggla

Omars sångsvanar på is

Omars bråkande sothöns

mvh Martin

broderbluff
0

Min förebild är Robert Hammar

Arleklint
0

#2 CoolHoppsan! det var smickrande.

Jag håller mig dig om att Andreas och Omar är mycket duktiga.

Fotord
0

#4: Det säger han bara för att du har en cool kamera! Skrattande

Jag måste säga att jag inte är någon stor njutare när det kommer till naturbilder. Däremot har du ju en väl dold samling "Det glömda rummet" på din hemsida som du inte behöver skämmas för. Det är klart mycket mera spännande! :-D

precis
0

Anton Corbijn!!! för alla popstjärneporträtt i musiktidningar och på skivomslag, bl.a. U2 - Joshua Tree

emmaa
0

#2 Jag skulle gärna skriva om alla underbara fotografer jag ser upp till! Sanningen är att jag inte har så stor koll. Jag tittar på en del bilder men har aldrig riktigt fastnat för någon speciell fotograf. Jag tittar väl inte på tillräckligt många Räcka ut tungan Jag är också lite för ny inom fotografin för att ha hittat en egen genre. Något speciellt. Är man naturfotograf beundrar man ofta en naturfotograf osv. Jag vet liksom inte riktigt vad jag ska titta på.

Däremot finns det många här på foto.ifokus som jag beundrar väldigt mycket!

Tanken med den här tråden var att det skulle dyka upp lite intressanta namn och länkar för mig att kika runt på. Jag behöver verkligen titta på andras bilder mer.

Roligt med allas svar!

/Emma

Robert
0

broderbluff, du ska få en stor kram när vi träffas :)

Jag har mina idoler, Bruce Smith, Paul F Gero och Brigitte Grenfeldt. Alla de tre fotograferna har betytt väldigt mycket för mig.

Hälsningar

Robert

CarlS
0

Ojoj, det finns så många duktiga och sevärda fotografer. Men en som jag tycker mycket om är Peter Lilja.

Kolla bara in den här bilden på "Rallarros och Fjädermygg" som han vann en JÄTTESTOR tävling med.

http://www.sverigesurfen.com/rallarros.htm

//CarlS

Citron
0

Jag beundrar alla lika mycket här på iFokus som minna idoler, ni betyder och har hjälpt mig så otroligt mycket med att utveckla minna fotografiska egenskaper. Det ska ni ha ett stort tack för. :-)

www.racheldevine.com/ " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Rachel Devine och Amanda Keeys är två andra idoler jag även har. Jag har länge beundrat deras fotografier. De har hjälpt mig med tips och råd om hur man bäst fotograferar ungar och hur man sedan redigerar bilderna i photoshop på bästa möjliga sätt. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Norrskenet
0

Jag har en fotograf här i Falun som knäppper helt fantastiska naturbilder. Han heter Kalle Bergström

http://hem.passagen.se/kalle.b/ 

(Tyvärr så fungerar inte skapa länkfunktionen för mig just nu) Gå in och kolla på hans klippkust bilder och frostbilder. Väldigt inspirerande

Linnah
0

Min stooora förebild är Steve McCurry, inte bara för hans fantastiska porträtt på den afghanska flickan som varit på framsidan av National Geographic, utan för hans ständigt fantastiska ljussättning och magnifika skildringar av liv.

Min andra stora förebild är Åsa Sjöström, som bland annat jobbar för Sydsvenskan. Hon har bland annat vunnit årets World Press Photo i kategorin Berättelser. Helt sanslöst duktig fotograf.

Zeroni
0

Efter jag sett dokumentären "warphotographer" så är James Nachtwey helt klart min största förebild.

..för övrigt fick jag filmen av Herr Citron som även han är en mycket bra fotograf enligt mitt tycke. :)

Citron
0

Tack eroni. Han glömde jag helt bort, självklart är även han en utav minna idoler. :-)

Här är föresten hans hemsida. Länk

Här är lite information om hans dokumentär film War photographer. Länk 

Uppsnappat ifrån wikipedia.

_James Nachtwey, född 1948, amerikansk fotograf och fotojournalist. Han är en av dagens mest berömda och inflytelserika krigsfotografer.

Nachtwey växte upp i Massachusetts och gick på Leominster High School. Han tog sedan sin examen vid Darthmouth College, där han spelade rugby och studerade konsthistoria och statsvetenskap (1966-70). Influerad av bilderna från Vietnamkriget och den amerikanska medborgarrättsrörelsen blev han en självlärd fotograf.

Han började jobba som tidningsfotograf 1976. Sedan början av 1980-talet har Nachtwey dokumenterat en mängd olika väpnade konflikter och sociala problem. Han tillbringade en ansenlig tid i Sydafrika, har tagit symbolgörande bilder av krig i Latinamerika, Mellanöstern, Ryssland, Östeuropa, forna Sovjetunionen och av socialpolitiska frågor (föroreningar, brott och straff) i Västeuropa och USA. Han har också gjort en anmärkningsvärd bildserie om 11 september-attackerna.

10 december 2003 blev han allvarligt skadat i Irak. Han återhämtade sig tillräckligt mycket för att kunna täcka efterföljderna av tsunamin i Sydostasien 26 december 2004.

Nachtwey har associerats med Time Magazine som kontrakterad fotograf sen 1984. Han jobbade för Black Star från 1980 till 1985 och var med i Magnum från 1986 till 2001. 2001 var han med och grundade bildbyrån VII.

Hans fotografier har ställts ut på många ställen i Europa och USA och han har mottagit många priser för sina verk. Dokumentärfilmen War Photographer om hans arbete, av regissören Christian Frei, har fått många priser och blev Oscarnominerad._

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson