Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1566 ggr
Bleenda
0

Frost på kvist

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar frosten och har fotat en del. Här kommer en bild.

Bleenda
0

Ett grässtrå.

Lillmassa
0

Bilden på grässtrået borde du förstora och rama in! Älskar svartvita bilder och denna bild påminner starkt om detta. Har sysslat mycket med foto och framkallning förr och nyss upptagit detta intresse igen fast digitalt. Hör och häpna: jag älskar bakgrunden mest. Kontrasten där grässtrået spelar mot bakgrundens ljusareor är mycket bra. Kanske aningen mer skärpedjup på just grästråets kantkristaller. Samtidigt ger oskärpan just där en mörkare och ofokuserad toning, vilket förstärker kontrasten mellan strået och bakgrunden. Nja, lite mer skärpedjup kanske…

Skulle varit intressant att ha sett denna bild bruntonad också (bara för att jag tycker om "gammal ton" på bilder ibland). Fast jag tror att den stålblågråa tonen som nu regerar är helt utmärkt.

Bleenda
0

#2 Tack så jätte mycket för den fina och ingående kritiken. Kul att du tar upp bakgrunden. Den gillar jag också. Jag brukar tänka på just bakgrunden när jag fotar. Ibland bra i bland dåligt.

Du får gärna prova på att  lägga in en brunare ton så får jag se hur det tar sej ut.Skrattande Och fixa till bilden lite. Alltid intressant att se hur andra uppfattar en bild.

Lillmassa
0

Jag gjorde ett litet experiment och bifogar bilden här. Jag ökade lite på rött, magenta och gult. Jag ökade också skärpan lite (jag ville bara se kristallerna skarpare vid experimentet), vilket dock gör att "kornigheten" ökar. Det verkar då som att man plåtat med hög ISO-inställning, dvs ljuskänslig film. Ibland är det fint dock men inte om man sedan skall t.ex. förstora en bild. Korningheten blir ju då enorm…

Sepiatoning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sepiatoning) är mycket trevligt att använda på t.ex. porträtt där hudtonen blir lite "varmt mjuk" samtidigt som bilden kan upplevas som gammal. Är objektet (och bakgrunden "miljöanpassad") dessutom "uppklädd" i äldre klädstil förstärks det ytterligare.

Jag tycker om både "stålgråblå" och sepiatonade bilden. Dock tar sepiatoningen bort lite av "kylan" i bilden. Din bild är vacker. Vid inredningsstil hemma, kan man ju använda sig av toning på bilder i olika kulörer för att kontrastera eller "smälta in".

Vad känner/tycker du?

Hannybee
0

Gillar både bilderna, bra beskärning och fina färger.

Bleenda
0

Ha, bilden blir riktigt skön, vet jaSkrattande En varmare framtoning. Sepiatoning använder jag ibland också för att få fram det "gamla" Det ger stämning åt bilden.

Jag ser att du fick fram iskristallerna bättre än på min bild. Vackert.

Ibland gör det inget om bilden blir kornigare. Det beror lite på bilden.

Kanon fint försökSkrattande

Testa mer den som vill.

#5 Tack ska du ha.

Buuc
0

Älskar den första bilden! Speciellt den klarblå bakgrunden. :)

xXjustmeXx
0

Bilderna är riktigt snygga! =)
På den första bilden skulle det vara lite bättre om det lilla vita i den högra kanskten inte var med, annars älskar jag den! Bakgrunden är så fin! :D

palsternackan
0

jättefina bilder! =) bakgrunden på den första hade en väldigt varm känsla, men lite tråkig vinkel..

den andra bilden var jättefin! =D vad använder du för kamera / obj?