Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1304 ggr
aBoye
0

Lite sommar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och sorterade lite bland sommarbilderna. Hittade denna. En fjäril hade landat på dotterns lilla blåa kana. Ser nästan inklippt ut…

Hälsn/Anna

aBoye
0

..ser lite suddig ut också :-)

Nytt försök

aBoye
0

ooops.. nu då?!

Mikael Karlsmyr
0

#1: Det där har jag också råkat ut för. Vad beror det på?

Citron
0

#3 Fokusen är inte rätt inställd? Om du har auto-fokus, håll inne lätt på avtryckaren tills du hör ett pip (standard på de flesta kameror att det piper till när fokusen är färdig). :-)

MVH
- Jim Johansson

Edit:
hrm, eller så kan det ju också bero på hemsidan. :-D

Robert
0

Snyggt Anna!

Det verkar vara lite problem med att ladda upp bilder. Jag tror säkert att killarna bakom iFokus är i full gång med att lösa problemet.

Det är inte lätt att fånga fjärilar, men här har du lyckats - fint jobbat. Jag har läst lite om hur man tar bilder på insekter och det finns en del olika trick. Bäst är det på morgnar då luften är kall, ju varmare det är desto mer i rörelse är insekterna. Många bilder tas på döda insekter, en del använder kylspray, insektspapper använder parfym och/eller väntar tålmodigt på att ett kryp ska sätta sig framför kameran.

Hälsningar

Robert

aBoye
0

Kylspray?! Lite taskigt tycker jag…

Just denna fjäril var mycket samarbetsvillig eller kanske bara tacksam. Hade just befriat den efter den varit instängd bakom en fönsterlucka. Den stannade kvar i trädgården hela dagen och var en aning seg, så jag fick 20-25 bilder. Så det är kanske kylspray eller tur man ska ha…

Här är en till.

Hej /Anna

aBoye
0

Men,  igen ?! Jag provar en annan bild..

Staffan
0

#7 Wow, fin bild!

( Precis som Robert säger ovan så finns det just nu en liten bugg som vi jobbar på att fixa inom kort! )

Mvh // Staffan

Citron
0

Editera posten och ladda upp bilden på nytt därifrån, då blir bilden normal. :-)

MVH
- Jim Johansson

Erik
0

… problemet ska förhoppningsvis vara avhjälpt nu.

Robert
0

Anna, du är verkligen en hejare på att ta fina fjärilsbilder! Hur gör du, otroligt fint.

Robert

aBoye
0

#11 Eftersom fjärilen var lite seg ställde jag in makro och testade alla vinklar jag kunde tänka mig. Att en fjäril sitter still händer nog bara en gång :-)

En till…ready for take off

Robert
0

#12, perfekt skärpa, kanonbild - det enda som stör lite är den oroliga bakgrunden - om jag hade fått önskat så hade ett grönt parti varit att föredra.

Men en kanonbild som du ska vara stolt över.

Hälsningar

Robert

aBoye
0

# 13 Ja, du har nog rätt. Det ser lite stökigt ut..

Kanske vinner på att beskäras en aning?

/Anna

Robert
0

Jo det gör det Anna, men jag skulle beskära den så att vingarna går från hörn till hörn och för blomman ser man bara en del av den - för det är ju fjärilen som är huvudobjektet - inte blomman Eller?

Robert

Red. Ett förslag till beskärning, se bifogat.