Min vision om Foto iFokus
Min vision om Foto iFokus är att göra denna community till ett bra komplement till din fototidning som du läser varje månad. Det ligger i min målsättning att förse Foto med nya artiklar som förhoppningsvis ska hjälpa dig som fotograf. Om det finns intresse kanske vi i framtiden kan erbjuda kurser såsom BetterPhoto.com har eller liknande sajter. I stora hela ska Foto iFokus vara din gratisfototidning på nätet såsom exempelvis Metro.
Jag har ett brinnande intresse för fotografering och jag hoppas att du har haft behållning för de inlägg, kommentarer och artiklar som har lagts ut på Foto iFokus. I min framtid kommer jag att lägga ned tid på sådant som genererar en inkomst. Det kan vara Foto iFokus som kan bli min inkomstkälla, men för det krävs det intäkter. Intäkter till olika sajter fås genom samarbeten som genererar provisioner och genom annonsintäkter. De samarbeten som du kan finna på Foto iFokus är Amazon, Tradera, Beanpix, Aifo och andra tänkbara partners. Klickar du dig vidare och handlar något så genereras en intäkt som du säkert förstår.
Nu fungerar jag endast som värd för Foto iFokus vilket innebär att en eventuell intäkt kommer att delas med administrationen på iFokus efter avdrag för driftkostnader. Troligtvis, som utvecklingen ser ut idag, kommer min aktivitet här på Foto iFokus att successivt tonas bort för andra arbeten. Nu tycker jag det är synd för som jag skrev inledningsvis så är min vision fortfarande att kunna leverera en innehållsrik sajt. Det är en idé som har utvecklats under det året som jag har varit aktiv värd för sajten, säkert en vision som jag måste omvärdera.
Nu kanske du har fått en bild av min roll här på Foto iFokus. Jag har valt att skapa den här tråden då vissa medlemmar har irriterat sig på att jag kanske kunde göra en slant på att du handlar eller använder olika tjänster via Foto iFokus. Irritationen framkom i en tråd som nu är borttagen av mig, för jag tyckte inte innehållet i tråden hade att göra med rubriken på inlägget. I samma tråd gick jag för hårt på mot vissa medlemmar och jag ber om ursäkt för mitt agerande.
Bästa hälsningar
Robert Hammar

Jag tror inte någon har irriterat sig på att DU tjänar pengar på att någon använder en tjänst. Men jag tror många irrterar sig på att du ger sken av att det är iFokus som har samarbeten med olika företag men att det i själva verket är du som står för samarbetet och tar hela förtjänsten. Det har inte varit ett ärligt sätt att marknadsföra dina samarbeten.
Du verkar fortfarande inte vara intresserad av att redovisa vem som står för samarbetena ovan. Det står ingenting om vem som får förtjänsten.

Ett affliateprogram med exempelvis Beanpix genererar 10% provision på alla inköp du gör på deras sajt, i slutändan kanske det trillar in någon krona till mig. Det innebär att jag kanske kan få ihop till ett nytt minneskort efter några månaders arbete.
Hälsningar
Robert

#2 Det var ganska luddigt.
Så alla samarbeten står iFokus för nu?
Så var det inte igår vad jag förstod från den borttagna tråden?
För min del spelar det ingen roll vem som får pengarna. Bara man ärligt talar om det och inte smyger med det.

#4, jag kan nog inte vara tydligare, mitt avtal med iFokus är skrivet på det sättet. Det kan innebära 100 kr in - admin på 98 kr, kvar att dela på 2 kr, en krona till mig och en krona till iFokus.
Om du refererar till hur länkningen har varit så gick det tidigare till mitt konto på Beanpix. I samband med att jag drog igång samarbetet med Beanpix bad jag vd:n för iFokus öppna ett konto på Beanpix för att kunna rikta trafiken rätt. Nu hade vd inte tid med att öppna ett konto och bad mig rikta trafiken till mitt konto. Några förknippar inte mig med Foto iFokus och ej heller med iFokus så jag har åtgärdat det som har irriterat en del. Det hela är nu löst och när du trycker på länkar till Beanpix så kan du notera att trafiken är dirigerad via FotoiFokus-konto.
Jag tror att det spelar en roll för dig, i annat fall så hade du inte ställt frågan, eller hur ;).
Hoppas att du är nöjd med svaret, i annat fall är det bara att fråga på. Jag har absolut inget att dölja. Jag tycker jag har varit väldigt öppen i min kommunikation här på Foto iFokus.
Robert
Jag tror att det är viktigt att foto.ifokus som community kan utvecklas efter medlemmars tankar och beteenden. Jag tycker det är bra om foto.ifokus kan vara en site som agerar opartiskt mot olika leveratörer av tjänster och produkter.
Onekligen har beanpix fått en oproportionerligt stor del av utrymmet på siten.
Håller med föregående talare till fullo …
Många som är medlemmar skulle nog klassa sig som glada amatörer. Jag fastnade för sidan för att folk utbytte erfarenheter och tips om foto. Jag tyckte det var/är sympatiskt … Jag hoppas sidan försöker hålla kvar: Foto i Fokus !
Jag har lärt mig massor av alla insändare och reportage.
Tack för det !

Jag känner mig som en del utav foto.ifokus, desutom är jag mycket stolt över vad foto.ifokus har utvecklats till och ser desutom redan nu fram emot att foto.ifokus utvecklas till ännu ett nytt stadium. Därför tänker jag inte säga någonting mer än bra jobbat Robert. Jag tycker att du förtjänar all ära som tagit dig tid att skapa och hålla igång denna site. Har jag kanske rätt att säga att ingen skulle kunna ha klarat det bättre än dig? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

"Onekligen har beanpix fått en oproportionerligt stor del av utrymmet på siten."
Senaste året har det lagts upp 175 artiklar utav dessa har jag nyligen skrivit 7 artiklar om hur man använder deras tjänster. Av dessa sju artiklar handlar fyra artiklar om tillvägagångsätt som är fullt applicerbara på andra företag. Senaste året har jag skrivit närmare 6 000 kommentarer och startat över 1 000 nya inlägg.
Arleklint och Erix nu måste ni hjälpa mig, börjar bli till åren och har svårt att förstå, vad rimliga proprtioner är.
Hur kan en sajt någonsin bli opartisk när vi alla är olika användare utav olika varunamn. Du använder exempelvis Nikon och jag Canon. För att uppnå full opartiskhet så skulle namngivning av varunamn förbjudas.
Erix du skriver om någonting som har varit, tråkigt att du inte upplever samma sajt längre. Det är du och andra som fyller sajten med innehåll, det är med era bidrag i form utav inlägg, kommentarer och tankar som styr riktningen.
Tack för era kommentarer, och tack Jim för dom vänliga orden.
Hälsningar
Robert
Det jag reagerar på är att det inte skrivs om beanpix av annan anledning än att någon ingått ett samarbete med dem. Det skrivs inte om dom för att dom av någon anledning är speciellt bra eller snabba eller att föredra av någon anledning.
För medlemmar tror jag det skulle det vara mest intressant med en jämförelse pris/prestanda mellan olika labb. Sådana jämförelser hör hemma i den nättidning du vill skapa.

#10, för att kunna göra opartiska jämförelser som exempelvis andra fototidningar gör krävs kapital.Det kommer inte in en enda krona till den här sajten. Inga utav de företag jag har varit i kontakt med vill inte ens låna ut någon kamera till oss. Alla de undersökningar jag har gjort har jag bekostad från egen ficka.
Jag har anlitat 5 olika fotolabb här i Finland senaste året, två nätlabb och tre olika proffslabb i Helsingforsområdet. Vid min vistelse i Sverige i somras anlitade jag Crimson. Under samma period som jag använde mig utav de olika fotolabben här i Finland så använde jag samtidigt Beanpix. Bilderna kom tillbaka snabbare från London än de finska fotonätlabben var billigare än proffslabben, dyrare än de finska nätlabben men kvalitén motsvarade proffslabben och var bra mycket bättre än de finska nätfotolabben. Jag har varit besviken några gånger på Beanpix, men det har pga dålig kunskap från min sida. Supporten har alltid varit i hög klass, svarat på mina mail samma dag, svarat i telefon då när jag har ringt. De finska kollegorna har ingen telefonsupport, svarar inte på mail, trots att min fru har skrivit på finska.
Finns det ej heller någon vilja till att ge stöd åt Foto iFokus så kommer det troligtvis inte heller finnas något intresse från någon part att lägga ned någon tid till att göra dessa undersökningar som du eftersöker eller bekosta dessa.
Det förblir nog mest en dröm om den nättidning jag har visionerat om. Min tid kommer att gå till det som genererar intäkter vilket innebär att min insats här på Foto kommer att begränsas.
Hälsningar
Robert

Jag tycker du Robert gör ett fantastiskt arbete med alla artiklar och inlägg och du driver sidan framåt du skall ha AA++ å en stor tårta och de vore ju väldans trevligt om du kunde få in lite kulor från iFokus för all tid du lägger ner för utan din energi blir nog foto iFokus inte sig likt .
Så in med mer reklam och mer samarbeten som genererar pengar för utan pengar funkar ju inte det här de e alla fall min uppfattning
mvh/bjorsa
Om vi medlemmar vill ha jämförelse mellan olika labb, kamera utvärderingar och liknande så måste nog fotoifokus bli helt kommersiel som tex. DPreview. För att komma dit kostar det ganska mycket och tar lång tid. Jag tror att Robert försöker göra sitt bästa med dom företag som är intereserade samtidigt som han försöker ta in lite pengar.
Att ta hand om en sådan här sajt tär hårt på personen speciellt om man inte på sikt kan få något ut av det. Jag kan se Robert ge upp i framtiden och då får man hoppas att någon ny "dåre" tar hand om det. Jag gav Robert ett förslag att prata med dom olika kamera distributörerna, vilket kan inkludera fotolab och annat, för att se vilka som är intereserade. De som då är intereserade kan få sina produkter presenterade och jämförda. De som inte vill vara med får då skylla sig själva. Man kan inte vara mer rättvis än så.
Eddie
#11 Det är ju exakt det du nu skriver, som vi vill läsa.
Jag personligen har absolut inget emot att du tjänar pengar, eller att FotoIFokus gör det. Jag är betalmedlem på Fotosidan, men lägger mer tid här. Jag klickar däremot inte på länkar jag inte är intresserad av, bara för att generera en inkomst. Men är jag det minste intresserad, har jag inget emot att klicka på en länk för att bidra till någons ekonomi.
Däremot har jag saknat sakliga och välgrundade artiklar, där både för- och nackdelar vägs emot varandra. Jag vet att jag själv inte heller alltid är opartisk i det jag skrivit, men i det jag tidigare läst om t.ex. Beanpix för att ta ett aktuellt exempel har jag inte förstått att det skulle kunna vara något negativt med dem. I #11 så förstår jag att olika leverantörer ger olika saker på olika tid, och sätter man sig inte in i sättet som Beanpix behöver saker för att ge ett bra resultat, så blir resultatet inte heller bra. Det tycker jag är oerhört viktigt att framhäva.
Robert, jag är en mycket van internetanvändare och har klart för mig vad affialate- och andra förmånsprogram är, att man klickar på en länk som en viss användare lagt ut, så gynnar man honom också på ett eller annat sätt. Jag personligen har inget som helst problem med det - jag vet hur det fungerar och klickar på det jag är intresserad av och då jag gör det tycker jag det är kul att en eldsjäl som dig får ut lite av det.
Omvänt, om jag inte vetat hur det hade fungerat hade jag kanske blivit irriterad om jag läst x antal artiklar och klickat på länkar och gett någon provision utan att veta om det.
Angående att Beanpix fått ett orimligt stort utrymme eller inte, nej - på det stora har de inte det. Ja, på sistone har de det, då mycket hade kunnat skrivas i redan skapade trådar och inte behövt nya. Vet inte vilken tråd som är raderad, men gissar att det är en Beanpixtråd som handlar om hur man får bonusen, där Mihe och undertecknad var några av de första att skriva. En tråd som handlade om hur man fick ut 15 gratiskopior från Beanpix, och tråden var skapad för att svara på ett privatmeddelande du Robert fått ta emot. Jag personligen tyckte att det fanns mycket nog om Beanpix redan, jag hade svårt att hitta relevant fakta, som den nyblivna beanpixanvändare jag är, och det har jag tidigare inte upplevt på FotoIFokus, att det finns så mycket om samma ämne att det blir svårt att hitta det.
Jag förstår att Robert, som lagt ner ett offentligt stort, och bra, jobb på FotoIFokus kanske tar illa upp av att folk inte unnar dig några extra kronor i intäkt. Men Robert, jag tror inte att det handlar om det. Som många skriver, så tror jag att de flesta unnar dig all framgång (sålänge du stannar på FotoIFokus och bidrar med din kunskap *inställsamt smile*) oavsett om du tjänar några extra kronor på det eller inte. Jag är ju en av förespråkarna för att du skall börja ta betalt för din kunskap, det har du ju själv sett i olika trådar de senaste dagarna. Däremot tror jag att folk har svårt för att folk "i smyg" försöker ta fördelar, eller att någon propagerar opropertionerligt mycket för en viss sak. Vet ju själv att jag t.ex. företrädesvis postar natur- och fågelbilder, Robert postar mestadels modellbilder, bjorsa postar mest macrobilder och arleklint naturfoton, mihe unika och för mig intressanta svartbilda foton medan mandrakonian helst skapar bilder utifrån foton (liksom mihe), en konst det också *phue, grymt lång mening*.
Så, jag ser gärna att FotoIFokus fortsätter vara det som gjorde att jag lade min mesta tid här istället för på andra ställen, ett läroställe där duktiga fotografer hjälper mindre duktiga/nybörjare, och där alla vågar ställa vilka "korkad" frågor som helst, för de vet att det blir bemötta på ett värdigt sätt.
Detta oavsett om någon tjänar pengar eller inte på det hela.
mvh Martin