Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 836 ggr
keiko
0

hjälp obeslutsam nybörjare...

Jag har beslutångest…

Usch, ni är väl trötta på den här frågan.. MEN…

Jag ska köpa en systemkamera och vet inte vilken jag ska välja. Jag har fotat lite för länge sedan men min fars gamla systemkamera. De sista har jag bara haft en liten kompaktkamera och nu känner jag att jag MÅSTE ha en digital sysmtemkamera! :).

Jag har sökt på gamla inlägg men ändå inte kunnat bestämma mig. Jag är mest intresserad av en Nikon. De modeller jag har kollat på är D40 och D80 och D90. Det är ju stor skillnad i prisklass på dem och jag kan för min värld inte betstämma mig.

Jag kommer att fota mycket. Men jag har ju inte använt en digital systemkamera förut. Det som kommer att stå motiv är mina hundar och råttor. Dvs. mycket rörliga motiv, både utomhus och innomhus.
Jag behöver en kamera som kan fånga mina djur. Både i utställningslokaler där ljuset är dunkelt och ute när de springer och leker i full fart. Samtidigt vill jag ev. utvekla mitt fofograferande, men är inte säker på hur mycket tid och pengar jag har att lägga på detta.

Skulle en D40 uppfylla mina behov av att i alla fall fånga min djur på bra bilder? Prismässigt ligger de ju nära tillhands… men har läst mig till att de passar dåligt för actionfotografering… (fast jämför man med min kompaktkamera kommer det ju att kännas som rena drömmen Tungan ute)

Hittar bara D40, D60 och D90 i butikerna. Är det svårt att få tag i en D80?

Help me folks!

JennyR
0

Kolla in den här>> länken :-)

SagaoAlfred
0

Jag har en Nikon D80 som jag är mycket nöjd med. Jag fotar mycket rörliga motiv också, och är nybörjare.
Fotar mest kaniner, hundar och barn så. :)
Har fotat med en D40x (lite bättre än D40 men iaf) och jag tycker att min D80 är mycket bättre, så jag skulle absolut satsa på den om jag vore du.

Spectabile
0

Kanske har du innerst inne redan bestämt dig för en Nikon? Om det är så och ekonomin tillåter då skulle jag, om jag vore du välja antingen en D80 eller D90. Då har du en kamera att växa med lääänge…. :)

keiko
0

#2 Jo, D80 verkar vara det som alla rekomenderar. Den verkar  toppen :).. Men som #3 funderade över… Ekonomin. Det är ganska mycket pengar i mellan D40 och D80…. men vill ju kunna utvecklas med kameran… *suck* Tack för svaren :). Jag ska fundera lite till. Är så sugen på att skaffa  en direkt!

Quiila
0

Jag har en D80 och den är helt underbar! Rekomenderas verkligen!

~Quila Roze~

MarHai
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samma här. D80 var min första system, har haft den i två år och älskar den mer än någonsin. Det är en kamera att växa i!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

SagaoAlfred
0

#4 Vad jag har hört från de som har en D40 är att de blir "less" på den rätt fort. Så jag tror att de andra är bättre om du vill kunna utvecklas med den.

Hmm, men en D60 då?

JennyR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att man kan vara lika nöjd med en D40 som en D80, D40:n är ju billigare pga att den bla tex saknar af-motor i huset, vilket gör att man blir ngt begränsad i val av objektiv. (Men tittar man på tex Cyberphoto så finns det ganska stort utbud av objektiv med inbyggt motor. :-))

Jag bestämde mig för D40:n efter att ha jämfört flera kameror, bla D80. Blev även rådd att köpa D40 av en kompis som är fotograf, sedan läste jag vad Ken Rockwell skrivit under "recommended cameras" och bestämde mig :-) Jag är supernöjd! Köpte till ett telezoomobjektiv (vilket min budget inte tillåtit om inte kameran var så billig) och nästa inköp blir ett macroobjektiv :-D

Men jag tror att vad än #0 väljer så blir det bra :-)

Bappho
0

#0 När jag var på Expert för någon månad sedan så sa de att de precis hade lagt bud på sista partiet D80 som skulle säljas i Sverige. Vet inte om detta stämmer, men det kan vara därför du har svårt att hitta någon i en affär.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

keiko
0

Jag var och klämde liet på en D40 och en D80 på Expert idag. Båda kändes bra.. funderar lite på om det är skönare med en lättare kamera..  lättare att ta med som det påpekades i länken som #1 la in. Men D80 känns mer seriös. NetonNet har ett erbjudande på en D40 med 18-55 och 55-200 objektiv för 4990:-… Kändes väldigt billigt och bra :). Experts D80 kostade ca 7000:- med objektiv vilket också kändes helt okej för den kameran. 

Ni som har D80. Hur är den att bära med sig? Tar ni med den överallt? Vad kostade er och vart köpte ni den?

MarHai
0

Jag har med min D80 i stort sett överallt.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Bappho
0

Jag köpte min D80 på netonnet för ca 7000 med ett 18-135mm objektiv. Har också en bra väska så att jag lätt kan ta med mig kameran överallt.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

SagaoAlfred
0

#10 Jag har med mig min D80 i stort sett överallt också. :)
Köpte min på Expert för 7000 (har jag för mig) och då förutom kitobjektivet fick jag även med ett 50-200mm.

HBKbruden
0

oavsett vilken kamera du köper kommer du bli nöjdast om du skippar kitobjektivet och köper ett bättre direkt.. Kitobjektiven är man oftast nöjd med ett tag sen vill man ha bättre.