Goda råd (igen) YIPPPI!!!!!
Detta verkar vara en bra sida att be om bra råd ang kamerainköp.
På -80talet fotograferade jag väldigt mycket. Hade en Olympus med väldigt många objektiv. Fotograferade och framkallade själv. Vann tom en tävlig en gång!!!
Nu har det varit ett långt glapp utan användning av min systemkamera (som helt klart verkar ute i dessa datadigitsltider). När min son o jag var ute på promenad en dag såg han en massa små detaljer i naturen som han tyckte skulle bli fina på kort. Så började jag fundera på en digitalkamera.
Jag är ingen nybörjare att ta kort, men nybörjare med den digitala tekniken.
Canon EOS350D. Kan det vara nåt? Bra rec i tidningar mm.
Kan jag använda mina gamla objektiv på en digital?
Mycket tacksam för råd…
Jag har själv ingen digital systemkamera så jag är nog inte rätt person att guida dig.
Men om du inte sett det innan så är www.dpreview.com en kanonsite.
Här har du deras sida om Canons 350D
Här har du översiktssidan med alla recensioner (obs, även kompakta digitalkameror)
Och sen skall du kanske även kolla på Canons uppföljare till 350:an, även om den säkert räcker långt att döma av de foton jag sett här på sidan, av de som har den. Men Canon släppte nyligen uppföljaren, en 400 --> Läs om den här.
mvh Martin
Canon EOS 400 är en uppgradering av 350 och kostar bara ca 700 kr mera, så jag tror den är ett bättre köp.
Marnyman har gett dig ett bra förslag. Du kan även gå in på dom olika forumen och få bra information om dom olika kamerorna.
Idag finns det många bra system kameror. Jag tycker du skall titta på ett antal av dom för att se vad som passar dig. Förutom Canon så titta på Nikon 70, Pentax 100D, Sony Alfa och Olympus. Alla har olika för och nackdelar men alla kommer att ge dig lika bra bilder.
Ett råd som ofta ges är att läsa om dom olika, gör en lista på vad som är viktigt för dig och sedan gå och klämma på dom. Känn hur dom ligger i händerna, kolla hur bra du kan se genom sökaren och hur alla kontrol knappar sitter. Eftersom du redan har fotograferat mycket är det inte så nytt för dig. Nyheterna som har kommit är tex, antidamm system och anti skak system.
Fråga också här på forumet. Du kommer att hitta medlemmar med alla olika slags märken.
Lycka till
Eddie
Tack för alla råd!
Jag antar att alla märken är lika bra - det beror bara på vem som håller i kameran!!!
men går det att använda de gamla objektiven på de nya digitalkamerorna? Har hört det nånstans. Men det vore väl för bra för att vara sant!!!
fungerar med nikon i alla fall.
Står det EF eller EF-S på objektiven så ska det funka bra med 350D. Står det däremot FD så behövs en adapter och det är ingen kommunikation mellan objektiv och kamera.
Oj hoppsan! Nu ser jag att du plåtade med en Olympus. Dom objektiven funkar inte med 350D.
Vet inte om dina gamla Olympus objektiv funkar med digital Olympus men jag skulle kolla det. Även om du bara kan använda dom med manuel inställning så kan det vara värt det. Jag kör med flera gammla manuella objektiv till min DSLR.
Eddie
Tack snälla ni!! Jag tar med mej objektiven till shoppen.
Här finns även Konica- och sigmaobjektiv, det får bli ryggsäcken

Olympus objektiv fungerar inte med Canons kameror. Lycka till med kamerainköpet sensa.
Hälsningar
Robert
Nu är jag en lycklig ägare av en Canon EOS 400D!!!!
Nu läser jag manualer och allt som krävs för att lära den nya tekniken.
och som en händelse så var det FOTO tema på det suveräna TVprogrammet KOBRA ikväll!!!!!
Grattis till kameran! Hoppas du får mycket glädje av den.
Grattis sensa! Själv köpte jag mig en Canon EOS 350D. Visste då inte att Canon tänkte släppa Canon EOS400D bara någon månad efter. Lite retsamt…
Är säker på att du blir nöjd med din Canon. Jag tycker jättebra om min..fastän den inte heter 400D…
Grattis till din nya kamera. Det är en skön känsla att packa upp den nya leksaken och börja förstå hur den fungerar. Glöm nu inte att fråga om du behöver hjälp. Kom ihåg att den enda dumma frågan är den som aldrig frågas.
Eddie
Jo tack!!! #13 jag lovar att fråga,
Detta forum är en guldgruva för en amatör. Lär mej något nytt varje dag bara av att läsa frågor och inlägg!!! Så mej kommer ni inte att slippa