Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 839 ggr
HAPE
0

En idé - två bilder, funkar det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är frågan. Var ute och fotade i det fina vädret idag och här kommer ett par bilder. Är det överhuvudtaget en bra idé? Hur är utförandet? Vad kunde jag gjort bättre?

Vill gärna ha konstruktiv kritik!

HAPE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 2!

LeoL
0

gillar 1:an bilden ….

ErikaAndersson
0

gillade 2an faktiskt :)

berra
0

Sorry,gillade ingen av dem.Säger mig ingenting,tyvärr.

Metinia
0

Jag tycker första är en bättre idé men andra är bättre genomförd. Det som jag tror skulle gjort första bilden bättre är om dels personen stod lite rakare och hade verkligen hela ryggen mot kameran och inte lite snett så som det är nu. Sen skulle jag vilja ha gröset där fokusen ligger lite längre upp, alltså inte få fokusen och skärpan så långt ifrån personen, för nu hamnar min fokus på bilden på både gräset och människan och det är väldigt frustrerande att de är så långt ifrån. Jag blir lite obekväm när jag ser bilden. Så om du hade lagt dig längre ner och försökt komer under gräset och människan i en sned vinkel så hade nog gräset "kommit upp" lite.

Andra bilden är väl genomförd och fin. Bra komposition på den.

HAPE
0

#2 & 3 - Tack, men vad var det ni gillade?

#4 - det behövs ingen ursäkt, men gärna konstruktiv kritik. Att bara säga att de inte säger dig någonting ger mig ingenting i utbyte.

#5 Tack! Det var väldigt användbar kritik och jag ska tänka på det. Ville bara säga att jag låg platt på mage på klippan och hade inte lyckats komma ner snett underifrån vid gräset - så jag får försöka tänka på att hitta en bättre plats/bättre grundförutsättningar om jag gör något liknande igen Glad

Martin
0

Tanken och idén är nog bra, men jag tycket för min del att det blir för mycket gräs som tar för mycket plats. En eller ett par strå, kanske några bredare, som ändå tar plats på bildytan, men som inte är "en bunke ris" tror jag hade gjort bilden bättre.

Första bilden ser personen väldigt pixlad ut på, vet inte riktigt vad det beror på, men kvaliteten blev bättre på bild två ser det ut som. Fast jag gillar personens pose på första bilden bättre, men kanske att han/hon inte skulle svanka så mycket utan mer stå rakt, som om han/hon spejade över havet istället för att "sola" eller vad han/hon nu gör.

mvh Martin

Kattjazz
0

Jag skulle gärna vilja veta din tanke med bilderna. Om man ska kunna komma med konstruktiv kritik på idén behövs lite mer av dina tankar. Vad är idén, hur tänker du kring bilderna? Vad vill du ha fram?

Jag tycker de är fina men kan inte säga så mycket mer utan att veta vad din tanke var. Flört

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

[Linsenhejhej]
0

Tycker mycket om bild 2 (:

HAPE
0

#7 den kanske ser pixlad ut då jag dragit ner kvaliteten ordentligt? men jag vet inte, ska leta rätt på originalet och jämföra.

Jag tror egentligen inte att han svankar, för han kan verkligen inte det - men han står ju i lutningen på klippan vilket säkert bidrar till intrycket. bra kommentar dock - jag knäppte bara av då det inte var planerat hur han skulle stå, men det såg så härligt ut att sola :)

HAPE
0

#8 Dagen var fin, vi var ute på klippor vid vänerns norra sida och det var vinter och kallt, men med vårkänslor. Fotade en person som inte gillar att bli fotad (gör alltid miner etc, och ville fånga vinterdagen och personen utan att den skulle känna sig för mycket under lupp. Svårt att förklara om man inte känner personen i fråga.

HAPE
0

#9 tack :) Vad gillar du med den?