Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 2571 ggr
[mingdie]
0

Photoshop hjälp igen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog ett antal foton på min kompis där hon sitter med sin systerdotter. Jag gjorde om ett till svartvit och jag gillar det. Min undran, ni photoshop kunniga, vilket verktyg skall jag använda för att ta bort dubbel hakan. Vill gärna fortsätta att vara kompis med henne. Bilden var taget i väldigt dåligt ljus och jag ville inte använda blixt på en nästan nyfödd. Körde med mitt 50mm manuella objektiv på f/1,7 1/15sek.

Alla råd och förslag mottags med tacksamhet.

Eddie

Fotord
0

Detta är ganska svårt och jag blir sällan nöjd själv. Har gjort ett försök dock.

1. Använder mig av filtret "liquify" och "lyfter" upp konturen av hakan så linjen från halsen fram till den verkliga hakan får en jämn linje.
  2. Nu gäller det att försöka få bort resten av konturerna och det gör man lättast med att försöka måla bort skuggor. Tag en pensel med mycket ludd och väldigt lågt flöde. Håll nere alt-knappen och klicka på ett område nära dubbelhakan där det är ljust och måla bort området bakom som är mörkt och vice versa. Du måste ha någon form av känsla för hur ljuset faller på halsen och hur det skulle sett ut om halsen saknade dubbelhaka.  Måla helst i ett eget lager och lägg på lite brus så det inte ser för PSat ut.

Du ser att jag lämnat en skugga som man måste jämna ut med ljus färg för att få en snygg gradient runt halsen.

Mandrakonian
0

Den bilden var inte lätt , jag försökte att mörka ner bilden lite mer så att konturerna skulle bli mer synliga, men vet inte om jag lyckades något bra, samt klonade bort en del och tog fram ansikterna i bilden. Mvh/mandrakonian

[mingdie]
0

Tack för hjälpen. Då var det inte bara jag som tyckte det var svårt. Skall jobba vidare på den.

Mvh/Eddie