Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1116 ggr
Devona
0

Nackdelar och fördelar

Ja, som rubriken talar om vill jag höra alla fördelar och nackdelar som ni kan komma på. Tungan ute

Det är nämligen så att jag är på väg att köpa en digital systemkamera för första gången!
Jag har kikat runt bland forumets gamla trådar och även läst en hel bunt test om olika kameror och har lärt mig massor.

Men jag skulle vilja höra lite om de olika märkenas för- och nackdelar. Självklart förstår jag att det skiljer sig betydligt mellan olika kameror, men vissa märken tenderar ju att ha återkommande problem med vissa saker och vara särskilt bra på andra.

Vad jag har förstått är canon, bland annat bra på brusreducering, medan pentax har den fördelen att man kan använda alla deras objektiv till deras kameror.

Stämmer detta och vad finns det mer som är värt att veta?

Jag kommer fota ganska skilda motiv, naturbilder, närbilder, porträtt och djurbilder, på natten (älskar mån- och stjärnbilder!) men även bilder som kräver lite snabbhet, med dans- och sportbilder.
   Så allt är av intresse! Glad

Ta er gärna friheten att rekommendera kameror också, men först och främst för- och nackdelar, så kasta er på tangentbordet, tack! Tungan ute

Dojdan
0

Mycket bra inläggg, ser fram emot många svar!

Metinia
0

Canons amatörserier (kanske inte amatör men, ni fattar vad jag menar) väger minder och är mindre än många andras. Nikons kameror är större och robustare än de flesta andra.

Canon har många bra originaltillbehöver (objektiv m.m.) för amatörer, alltså i rätt prisklass och så.

Nikon har jag hört har lite skönare grepp än de flesta andra, men tror att det är smaksak. Alltså beror på hur ens händer ser ut och så.