Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 422 ggr
divansson
0

Canon-objektiv ?

Hejhej..

Skulle behöva lite hjälp. Jag har en Canon EOS 40D, jag har ett Tamron 18-200mm till den hitills (inget objektiv att rekomendera när objektet rör på sig!).. Har tänkt köpa ett nytt så jag kan fota mer nu när hästtävlingarna börjar mer på allvar. Jag köpte kameran i Januari, innan dess hade jag en Samsung, till den ett 75-300mm. Jag trodde att det skulle räcka med ett 18-200mm nu, men jag saknar att kunna zooma till 300mm, så nu vill jag köpa ett ungefär likadant.

Jag har tänkt köpa ett noramzoom som är ljusstarkt senare, i höst kanske.

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM är det jag är intresserad av i alla fall. Vet någon om det är bra/dåligt ? Hur är skärpan och snabbheten ?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Camilla

pellepiano
0

För att fånga objekt sor rör sig snabbt måste man ha en väldigt kort slutartid. Ju mer zoom på objektivet desto snabbare slutartid behövs.

För att kunna använda kort slutartid, måste du ha tillräckligt med ljus.

Detta är generellt och gäller alla kameror.

Med objektiven du skriver om blir det väldigt svårt att fota rörliga objekt i dåligt ljus, räcker nog med lite mulet väder för att det ska bli riktigt knepigt. Alternativet är att skruva upp ISO men då blir det lite brusigt, men dt kan man ju kanske leva med.

Du skulle behöva en zoom som ligger fast på 2.8 längs hela skalan från 70-200 eller så. Men då kommer man upp lite i pris oxå. Tror Tanrons 70-200 kostar ca 7000:-.

Kan rekommendera en fotoskola som reder ut begreppen lite … gratis … www.kameravaskan.se