Nikon eller Canon?
Hej! snart ska jag skaffa min första systemkamera och jag har valt ut 2 st som jag gärna vill ha.
Det är :
En Canon EOS 1000D
eller
Nikon D60 Kit+ 18-55VR ( vet inte riktigt vad siffrorna betyder :( )
Men snälla hjälp mej! jag vill ha en bra eftersom det är första gången och jag vill gärna testa på annat en digitalkamera.
En kompis har en gammlare sort av Nikon D60 så jag har fått testa med honnoms så jag är inte så värst "ny" innom att fota :)
Nikon kostar 1000 kronor mer ungefär men dom är på rea så dett är bara 500 ca skillnad då.
Så vilken ska jag ta? jag fotar natur och djur, ganska mycket rörliga saker också.

Tror att du måste ha ett objektiv till iallafall. ;)

JAg har en canon eos 1000d och är himla nöjd. Kan du inte googla runt lite och jämföra kamerorna?

18-55 är storleken på objektivet, och VR står för Vibration Reduction. Kit-objektiven är helt ok standardobjektiv. Du kan ta bilder på både landskap och djur, och kan zooma lite grann.
Om canon-kameran bara är ett hus utan objektiv så bör du räkna med att lägga ut mer pengar. =)
Som palsternackan säger, googla! Skriv "canon eos 1000d eller D60?" så kommer du få upp en del forumdiskussioner. =)
Ett tips är att gå och känna på kamerorna i butiken!

Om du inte vet vad siffrorna betyder kanske du skulle gå en liten fotokurs på nätet först, innan du köper kamera. Så slipper du lita på vad andra säger. Känns alltid bättre att göra egna val. Finns en gratis kurs här …

Jag köpte en Nikon D60 nu i mellandagarna och jag älskar min kamera, om man nu kan det. Jag fick även ett erbjudande om ett extar objektiv på 300 mm för ett mycket bra pris + en löstagbar blixt.
Jag fotar natur, mina hundar och barnbarn väldigt mycket och tycker att D 60 är lätt att förstå.
Någon vänlig själ hade lagt in denna länk och filmen var verkligen lätt att förstå.
http://video.google.com/videoplay?docid=-8638382561966089032&ei=_R3pSM66D5CuiALJ3Y2cBg&q=photography
Lycka till med inköpet och berätta gärna vad det blev
Mvh Ann
ursäkta men jag måste ändra en sak
cannon ska egentligen vara:
Cannin EOS 1000D+18-55 IS
Cannon EOS 1000D+18-55 IS
Cannon EOS 1000D+18-55 IS
Hej,
Både Nikon och Canon har den tekninken som tillgodoser de flestas behov. Det är en vanesak egentligen vilket märke man väljer. Både märkena har ett fantastiskt utbud av tillbehör som du senare kan bygga ut din kamera med. Dock, tycker jag att Canons diverse tillbehör är något billigare än Nikons.
Jag är själv en gammal Canon-användare men är inte helt obekant med Nikon. Jag testade en Canon D1000 och vad jag mest gillade med den var storleken. Den är liten, behändig men kraftig för sin storlek. Kom ihåg att förr eller senare växer du ifrån din kamera och din utrustning och då börjar du bygga ut antingen din nuvarande kamera eller köpa en ny. Så bestäm dig nu så du senare kan använda tillbehören till din nuvarande och framtida kamera.
Lycka till
I går var vi och kollade på kamerorna men Nikon var slut så det blir nog Cannon 1000D
Jag hade kört på Nikon D60, 1000D verkar otroligt amatörinriktad och jag tror att du kan utvecklas mer med en D60 än 1000D.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#11 jaha, men vad är det som är skilnaden nästan alla tycker dom är ganska lika..?
1000D är inte mer amatörinriktad än Nikons D60. Däremot har den Live view, d.v.s. att du kan använda skärmen som sökare.
En nackdel jämfört med D60 är att 1000D enbart tar 1,5 bild per sekund när du fotograferar i RAW. När du fotograferar i .jpg är det 3 bilder i sekunden istället precis som Nikons.
Någon med en D60 som vet ifall den kan gaffla tre olika exponeringar?

#13 Det går att ladda ner en engelsk bruksanvisning från Nikon (http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D60_ennoprint.pdf).
Det finns flera gafflingsalternativ, men inte fler än tre bilder. Kameran kan gaffla ISO, slutartid, bländare, beroende på inställning. När den når gränsen för någon av parametrarna, så ändrar den en annan för att gaffla korrekt.
Det går också att gaffla Vitbalans, kanske mindre intressant när man tar råfiler.
Lustigt förresten med "noprint" på pdf-filer; det hindrar bara utskrift för dem som använder Adobes eget program för att visa filen…
tack för svaren :D I dag ska jag handla en Cannon 1000D trotts allt..
Det blir säkert bra. Lycka till iaf med vad du än köper. Ps. de ska vara med ett n Canon…
Kan man kanske få se bilder sedan då? Roligt med en ny kamera, grattis
ändrade planer.. *suck*
Det blir på fredag vi köper en Canon 1000D.
Vi var till ett lite privat ställe där man skulle få :
Fotokurs(ingen grupp utan på tuman hand efter en månads egen fotografering ungefär) , Kamera väska och 4 gb kort.
ps. fotokursen kostar om man inte köper kameran där 80€
Det kommer kosta ca. 500 kr mer men det betalar pappa till.
På det stället jag tänkt från början:
4 gb kort, en manual på finska som ja inte kan(bor i finland)
På det privata stället skulle det egentligen alltihopa kosta 600€ ( 6000kr ca?) men man skulle få ett oblektiv till. tror det var opp till 300mm objektivet kunde nå. Men det blir ganska dyrt så vi valde att lämna bort det.
kan ju alltid skaffa ett senare^^
Har du kollat med Cyberphoto då? Dom säljer i finland också.
[Länk till Cyberphoto Finland](http://www cyberphoto.fi)
ush, jag vet att jag är nybörjare men jag ska snart på en fotokurs :)
Hej Mano, kul att du gillar 1000d, jag har beställt den och förhoppningsvis kommer den under denna vecka. En fråga, har du använt blixt på korten på råttorna? Funderar om jag måste köpa en extern blixt, men de är ju så dyra…

#23 är i alla fall tagen utan blixt i vanligt lampljus.
Den är exempel på en bild som hade kunnat få bättre färger med en annan inställning av vitbalansen.
Titta i bruksanvisningen hur man gör för att ställa Vitbalans. Det finns lite tips här och var på Foto i Fokus; ett av de enklare är att sätta ett kaffelock från macken eller kiosken framför objektivet, rikta kameran mot lampan och göra inställningen.
Med rätt inställd Vitbalans är kamerans framkallning till jpeg inställd så att den passar belysningen, och färgerna blir klara och naturliga. Om man tar RAW påverkas den inte alls, men vitbalansinställningen i kameran kan ge konverteringsprogrammet en vink om hur bildens färgbalans ska vara. Annars kan man i alla råfilskonverterare bestämma vitbalansen efter någonting i bilden som man tycker ska vara neutralt grått eller "vitt".
Tack #27… nu ska jag till macken och köpa en kaffe ;-), ska bli spännande att prova. Jag är såå trött på alla dessa självlysande blixtögon. Jag vill ju försöka få till bra bilder på min hemsida, med skärpa och rätta färger… www.sannafjallet.se

Jag var också i valet och kvalet mellan Canon och Nikon precis som du. Efter myyyyyyykcet funderande blev det en Nikon D60 då jag blev så glad över alla färger och bilder jag sett. Canon ser lite mer ut som man fotar i skuggan tycker jag. Men allt är en vanesak och jag saknade LW från början men nu har jag vant mig vid att titta i sökaren direkt. Den är så rolig och jag vill verkligen lära mig meeeer.

Om du menar för att ställa vitbalansen, så ska det definitivt inte vara solen, eftersom den är överexponerad och inte innehåller några pixlar alls med någon färg. Det är därför man ska ha någonting vitt att ta genom eller emot när man ställer Vitbalans mot en ljuskälla. Om man efteråt vill ställa in balansen får man bestämma sig för vad som ska vara neutralt, exempelvis ett ofärgat parti i molnen, eller något parti av snön. Det går alltså aldrig att använda själva ljuskällan att ställa in emot, den måste diffuseras, det är det man har det där kaffelocket till, alltså ett ofärgat halvgenomskinligt (vitt) lock till pappmugg.
31 oj skit snygg :-)
#32 jag menade inte att nåt med vitbalansen på bild # 31
Men tack för förklaringen! fattar mera nu med det :D
Min Canon EOS 1000D fungerar utmärkt för mig som är nybörjare på det här med systemkameror. Jag tycker den är väldigt lätt att förstå sig på. Går knappt att ta dåliga bilder med den enligt mig. xD
Är du också nöjd med den? :)
#35 joo, men oftast tar den ganska suddiga bilder när jag försöker ta rörliga bilder utan blixt… kan man ändra det?:O

För att ta rörliga motiv utan blixt krävs mycket ljus, eftersom man behöver en kort slutartid. Slutartider kring 1/250 och snabbare (1/500, 1/1000, 1/2000) kan 'frysa' rörelse, men för att få rätt exponering krävs att det finns mycket ljus eller att man har högt ISO, ibland både och, beroende på vad man har för bländaröppning.
Flera gånger när det har tipsats om att använda korta slutartider har den som försöker klagat på att bilderna blir mörka. Självklart måste andra parametrar vara rätt, så att det blir rätt exponerat. Man måste alltså justera bländare och ISO efter ljuset om man tar med kort slutartid. Ett enkelt sätt om man inte riktigt vet hur, är att använda slutarprioritering och automatiskt ISO; då ställer kameran in bländare och ISO medan man själv bestämmer slutartiden.
Och det här går vanligen inte att göra inomhus i vanlig lampbelysning, den räcker inte till. Det funkar däremot mycket bra i solljus.
#37 ahaa! det ska jag testa! tack!
#36 Klart att du kan ändra det, beror helt på hur mycket man kan. Gör som Inkanyezi föreslår. Du kan också låna/köpa böcker och läsa på Internet för att få veta mer om fotografi. Det gjorde jag, lånade en bok och lärde mig jättemycket. Sedan lär man ju isg av alla bra fotomänniskor här inne också. ;)
#40 #41 Häftiga och annorlunda bilder! :)