Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 764 ggr
kacka
0

fotosajten leder!!!!

Det finns 6 st sajter här på iFokus som har över 400 medlemmar:

1. Foto 807 st
  2. Ridsport 664 st
  3. Katter 559 st
  4. Shetlandsponny 502 st
  5. Volvovalp 443 st
  6. Kolhydrater 427 st

Vill bra säga GRATTIS till ledningen…

Fotord
0

Jag tror att de flesta har en relation till foto emedan det omvända inte alltid är fallet. Jag är medlem här men inte i ridsport. Däremot är det kanske flera ridsportare som vill lära sig ta bättre hästbilder.

Det skulle vara någon form av snitt-titt/dag för de 100 mest aktiva istället. Då slipper man alla avsomnade och personer som jag som är medlem i datorn.ifokus men som sälla är där och kikar.

Runsviks
0

När vi på Norsk Skogkatt iFokus blev 300 medlemmar så visade Rolfh vår aktivitetsindex, den är kanske mer intressant att se än antal medllemmar… precis som #1 skriver. 

http://norskskogkatt.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=b6d2f66d-67ed-431e-b75f-83fa680acc07

broderbluff
0

Frågan är vilket av forumen har mest aktivitet?

Fotord
0

Det måste vara något av djurforumen. De (djurälskare) brukar vara sjukt aktiva när det gäller att fylla i gästböcker och göra hemsidor. Antar att ifokus är himmelriket för dem.

Robert
0

#0, kul att du noterar att foto är en utav de större sajterna i iFokus nätverk. När Foto startade som sajt för lite mer än ett år sedan så var sajten rätt liten. Det tog 5 månader för att komma upp till 100 medlemmar och vid årskiftet 2005/2006 var medlemsantalet just över 100.

Aktiviteten på Foto iFokus är hög som du själv säkert har noterat. Dina bidrag betyder väldigt mycket för Foto iFokus, för det är du och jag som fyller sajten med innehåll. Tänk på att dina frågor, kommentarer och nya inlägg är just det du och jag önskar. Skulle inte du vara med och bidra med just dina tankar så skulle Foto iFokus bli en rätt tråkig sajt, eller vad tycker du?

Stort tack till dig som bidrar till sajten och berättar till andra om Foto iFokus. Ju mer du bidrar och tipsar om sajten ju mer innehållsrikare blir Foto iFokus. Som medlem till Foto iFokus är du en värdefull Medarbetare till oss här på Foto.

Bästa hälsningar

Robert Hammar

Zpookey
0

Det är möjligt att det är över 800 användare här men det är ju bara en handfull som är aktiva.
Det är alltid samma användare som skapar och svarar på inlägg så jag tror att vi kanske är max 20-30 som är aktiva.
Men det är inte kvantiteten….det är kvalititeten som räknas.

Robert
0

Zpookey, har du några förslag på hur vi kan få de övriga 780 medlemmarna mer aktiva? För jag vill tro att forumet kan bli än mer intressantare om vi alla kunde bidra med frågor, kommentarer eller att man delger mer utav sina erfarenheter.

Hälsningar

Robert

Zpookey
0

Nä det är nog svårt…det är likadant med de flesta forumen idag….där är många registrerade men inte många som är aktiva.
Däremot har jag reagerat på att vi hyser ganska lite respekt till varandra här inne.
Det jag menar är att vi många gånger "stjäl" varandras inlägg…typ att någon startar en tråd och vill visa en bild som den personen tagit…då dröjer det inte länge förrän någon annan"stjäl" tråden med sina egna bilder….hoppas att ni förstår vad jag menar.
Jag tycker att vi ska låta bli att posta egna bilder i någon annans tråd om personen i fråga inte skrivit att det är ok.
Det är ju som så att om man postar en bild så vill man ju gärna ha betyg och reaktioner på den bilden…men om någon annan då postar en bild i samma tråd så är det lätt att efterkommande inlägg betygsätter den bild som de tycker är snyggast…vilket inte behöver vara författarens bild.
Konstigt inlägg detta men jag hoppas att ni förstår vad jag menar….och det är något vi alla varit dåliga på att respektera.

Sen kan jag tycka att det är väldigt mycket "pekpinnar" istället för tips.
Det jag menar är att här har postats väldigt många fina bilder men att det varit åsikter om att bilden inte följt "det gyllene snittet" eller andra saker…vilket jag inte tycker spelar någon roll om det är en fin bild.

Fotord
0

Eftersom Zpookey redan stulit tråden… Flört

Jag undrar om det nuvarande ifokusupplägget egentligen skulle klara av att hantera så många aktiva. Det skulle snabbt bli väldigt oöverskådligt.

johan
0

#9: Har du några idéer om vad som skulle göra det mer lättöverskådligt även med mer aktivitet?

Normalt sätt brukar det vara ungefär 1% av besökarna på ett forum som står för över 90% av innehållet. Det ligger lite i forumets natur att det är så.

Mvh // Johan

Fotord
0

#10: Egentligen inte.
Den klassiska forummodellen som har hängt med i flera år där man möts av en startsida med olika ämnen med lite statistik och symboler för hur många nya svar och trådar. Detta verkar ju fungera ganska bra med bra överblick. Av någon anledning sitter jag bara och tittar på översikten här på iFokus och den fylls ganska fort.

En klar fördel gentemot det gamla är att jag inte bara stirrar mig blind på inläggen under ämnet AdobePhotoshop och missar allt under bildhantering.

Notera att jag inte sa att jag tycker det skulle vara bra att 800 personer skriver lika många inlägg som jag…

Robert
0

#11, tänk om alla 800 skrev liga många inlägg som jag gör :)

Robert

Kurtson
0

Robert>

För några år sedan började jag skriva en site med samma ide som iFokus, men med lite annat upplägg, alltså samla olika intressegrupper under ett forum. Tyvärr så tog jobbet och familj för mycket tid, så den hamnade i träda, finns dock i grova drag kvar på just den här datorn.

Jag gillar verkligen idéen med iFokus, den är suverän, MEN, det finns några MEN….
I MINA ÖGON så har forumet en hemskt upplägg.

Jag skrev i veckan ett brev till iFokus med förslag på alternativa layouter. Tanken var inte att egentligen klaga, utan förselog att man med hjälp av olika forumlayouter, men med samma databas, kan man locka fler användare.
Vissa gillar detta upplägget, andra gör det inte.

Min fru var inne i 15 minuter på hästsidan och sedan gav hon upp. Det var för jobbigt och omständigt med alla menyer, för trångt med forum, reklam i trådarna, att man inte fick upp trådrubrikerna i MITTEN på skrämen så man ser HELA rubriken osv… 

Skrev som sagt ett brev till ifokus…. och det svar jag fick tar jag som att personen som läste mailet:

1. Antagligen inte läste hela mailet
2. Absolut inte tål någon annan åsikt en sin egen.
3. Inte är öppen för idéer som kommer utefrån.
4. Inte ser till företagets bästa.

Jag tycker mest det är synd, för med en så enkel sak som att man kan välja ett par alternativa layouter med hjälp av css'er eller  någon anna skriptmöjlighet, så skulle man få fler att känna sig hemma och trivas. Men om man skall fasa in någon i en fåra, så kommer flera att vända om och gå åt annat håll, om fåran inte passar.

Bara det att jag nu sitter med en dator som har en 1280 Upplösning och bredden inte utnyttjas, tycker jag är trist.

Iden och användarna kan vara hur bra som helst, men om man blir less på designen, så stannar man inte kvar.
Vill åter igen påpeka att det inte är något fel på designen, den passar bara inte alla, mig t.ex.

Kurtson
0

När jag ändå är i farten:

Ett av mina favvisforum, mest för att det är så rent från allt skit; bortsett från texten i inläggen: HTTP://daft.t.se/konferans/tree.asp

ett annat forum som också drar folk, 150000 reggade medlemmar.. (säkert bara 70000 då en massa har dubbla login)

http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=3274066

jag vill ju se inläggen från alla forum jag är med i, te.x.

[Foto][Fototutrustning] Köpråd kompaktkamera av xxx senaste kom yyy 2006-10-18 16:32
[Fiske][Flugfisk] Kolla in bilden på den hör rödingen ----"-------
[Bågskytte][Långbågar] Hur gör ni när ni limmar era bågar?
[Släktforskning]
[OT][Dåliga skämt] Har ni hört om… 

Är jag bara dum, eller är det kreativa förslag?

Mandysan
0

#14 Men är det inte den funktionen vi har haft tidigare på våra egna sidor?? Som dom tog bort av ngn anledning??

Kurtson
0

vet inte, har inte varit medlem här så länge…

Jag kände bara ett stort SUCK, när jag fick svaret från personen på iFokus att jag funderade på att bara lämna siten åt sitt öde, som protest.

de flesta människor är ju med på flera siter, och man har gemensamma intressen i andra delar av andra siter, därför vore det kul om man kunde knyta ihop dem.

jag har 5 siter jag besöker dagligen, 10 till som jag är inne någon gång i veckan på, och några månadsvis… det hade varit otroligt bekvämt att ha en adress att gå till….

Robert
0

Kurtson, till att börja med så vill jag välkomna dig till sajten. Själv tycker jag att det är bara kul och trevligt med feedback på det man gör och skapar. Det får mig att utvecklas. På samma sätt som du kan jag bara framföra mina tankar om de förbättringar man kan göra med iFokus. Utvecklarna till iFokus har nog varit rätt frustrerade ett tag med de buggar som har funnits, och det har nog olyckligtvis kommit ut över dig. Jag ber om ursäkt för deras vägnar.

Om du och din fru ger bara några minuter till så är jag nästan övertygad om att ni kommer gilla upplägget. Jag är också på väldigt måna olika forum, och föredrar iFokus upplägg då det är väldigt överskådligt.

Tack för dina tankar och förslag.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Funktion fanns men jag misstänker att den slöade till sajjten rejält. jag tyckte tidigare att det var det största problemet. Nu går det mycket raskare.

Kurtson
0

Robert det är just överskådligheten som jag saknar då allt är så ihopträngt.

Min fru har dissat siten antagligen för evigt,  den får 15 minuter, duger inte det, bye bye. Jag är lite mer tålig.

till att börja med så vill jag inte ha framen till vänster med alla trådarna på det sättet. Jag VILL ha dem mitt på skärmen utan undergrupper. sedan vill jag ta bort mina siter och mina favoriterrutan till höger.

BARA trådar och inlägg på forumsidan, resten får befinna sig i menyn längst upp. inga onödiga rulllister och uppklickningar som gör att jag får skolla sidan för att få plats med den.

och svaret jag fick var inte ens ursäktat med att de hade stressat.

'Tack, vi läser detta senare och återkommer' hade varit bättre än

VI tycker den är bra + vi har mer än 50 år webutvecjklingserfarenhet. YO, jag har bara själv 21 år, web och programmeringserfarenhet. visademailet till en gammal kollega, han bara skrattade och skakade på huvudet. Man kan ha hur lång erfarnhet som helst, men för det behöver man inte veta bäst. Jag vet inte bäst eller mest, men jag har förslag och jag lyssnar.

Kollagan tyckte att iFokus skulle anställa folk som var lite yngre med visioner och inte hade så lång erfarenhet, för då kanske de har kört fast i gamla banor…Skrattande

fast det viktiga är egentligen att folk skriver bra saker och är kreativa, det här rä lite sissodär, men jag tror att vi skulle få fler medlemmar med ett annat gränssnitt som alternativ.

och så vill jag att bilder visas i ett fönster som man kan byta bakgrund på och och som har automatisk nedklickning som på fotosidan… Flört

Kurtson
0

#18, om det slöar ner siten, men de ganska få användarna i sammanhanget, så bör man se över server och databas.

Oj vad tiden rann iväg, dags att börja laga middag!

Mandysan
0

#20 Vet du om att det är flera tusen medlemmar på hela iFokus?:) Sen det där ang lättöverskådligheten, visst första gången kanske det inte är så lätt, men det är för att iFokus har ju som sagt ett helt annat upplägg en andra forum (tex bukefalos). Jag tycker personligen att det här upplägget är tusen ggr bättre!

Kurtson
0

Jo, men jag betvivlar att det är tusentals användare inne samtidigt.

en databas skall klara av tusentals anrop/sekund och en webserver skall göra det med, så det behövs tusentals aktiva användare hela tiden för att slöa ner siten.

det kan vara så enkelt att databasanroppen inte är optimerade, men det kanske är det de jobbar med.

buke är i mina ögon inte den mest optimerade siten, men jag föredrar upplägget hur trådarna visas där.

men som jag skrev, för att göra en optimal site så måste man  ha olika gränssnitt för att attrahera olika människor. DU skall naturligtvis fortsätta att se siten på detta sätt om det är det som du gillar, medans jag skall kunna välja en annan design. vi är fortfarande på samma forum, det är bara det att informationen kan visas på olika sätt för olika användare.

Robert
0

Vill man se hur många medlemmar som är inloggade samtidigt klickar man på Medlemmar och sedan går man vidare till "Inloggade på hela ifokus".

De som driver siten iFokus är fruktansvärt gamla och kanske behöver ungt friskt blod in till företaget. Nu är det gamlingar som arbetar på sin lediga tid och fn vad jag känner till så kommer det inte in några intäkter. Vi alla får vara glada för de frivilliga insatser som görs. Börjar det klirra i någon kassa och gamlingarna kanske kan arbeta heltid på iFokus så får vi nog säkert uppleva den ena förbättringen efter den andra. Tills dess nöjer jag mig med ett bra innehåll och jag hoppas att du gör det också.

Tack för dina kommentarer.

Hälsningar

Robert