Dottern på höstlov...
Min dotter Antonia har idag sitt livs första höstlov och det var första dagen på det. Pappa Robert var med henne ut för att samla lite höstlöv. Höstlöven använde hon till de tavlor som hon senare gjorde under dagen.
Här poserar hon i lövverket…i bland höstens alla gula färger. Jag fotograferade henne med min Canon EOS 5D med 85 mm objektiv. I de två nästkommande bilderna använde jag en Canon Speedlite 580EX som fyllnadsblixt. Jag valde att underexponera bakgrunden något och hade blixten på full styrka.
Vad tycker du om bilderna? Sist när jag la upp bilder så valde du att avstå från att kommentera men den här gången räknar jag med en kommentar från dig. Vad tycker du om och vad tycker du inte om?
Hälsningar
Robert Hammar

Missade dina bilder förra gången Robert! Det är svårt att hinna med alla sajterna och sin egen…:)
Härliga färger. Härliga bilder. Verkligen höstlika. Man kan nästan känna lukten från löven.
Minns nostalgiskt hur jag själv vandrade i skogen med min dotter på höstarna. Suck, saknar den tiden så….
Bra att du tar vara på tiden med dina dotter. Snart är hon stor och har inte mycket tid för pappa…
//CarlS
Missade den förra tråden, jag gillar ju att kommentera bilder så nu har du fått kommentarer på dem.
#0 härlig höstbild! Tala om fina färger på höstens foton! Däremot stör jag mig lite på något blurrigt (antar det är ett löv) i förgrunden, till vänster och mitten på hennes arm, under stora lövet i förgrunden.
#1 tror jag föredfrar den horisontellt men jag tror jag hade velat ha ögonkontakt.
#2 hade jag nog velat ha flickan lite skarpare. I och med myckt luft ovaför henne ger det intryck av den lilla flickan i det stora universum ungefär.
Härliga höstbilder. Hör prasslet av löven i bild #1. Fina färger och söt liten tjej :)
#2 Rolig och annorlunda. Eftersom hon tittar lite uppåt tycker jag att "tomrummet" bara förstärker bilden!
Bild #3 ser lite ledsam ut, som jojjehanna sa, "den lilla flickan i stora universum". Men det kanske var det som var meningen?
Som vanligt fina bilder!
/Emma

Lite tankar kring bifogad bild. Såhär gjorde jag när jag komponerade bilden.
- Straxt ovanför buskarna i bakgrunden är en mulen grå och väldigt vit himmel. Hade jag fått med himmeln så hade ditt öga dragits ifrån huvudobjektet min dotter till det ljusa. Så det beskar jag bort i kameran.
- Buskarna i bakgrunden, med den gula färgen ville jag ha bakom min dotters huvud för att blicken skulle lättare dras till henne.
- Notera utrymmet framför henne i riktning med hur hon håller huvudet, hon har det riktat till hennes vänster och därför gav jag luft till höger om henne.
- Notera den gröna gräsplätten som står i så stor kontrast mot den gråa åkerfältet.
Hälsningar
Robert
Första bilden är superhärlig! Riktigt härligt höstbild!
Mvh // Johan

0# Kanon bild… det är ju en sån man vill ha på sina barn när dom växer upp.
1# Ser ut som hon väntar på att ett löv ska falla ner… Bra bild.
6# Jag tycker bättre om 0#… Lite mer action i den.
/ Patrik
#7 Sådana inlägg gillas, kul att veta hur du tänkt när du tog fotot. Alltid lär man sig något som man kan lägga i bagaget och ta med sig på sina kommande upptäcktsfärder :)
mvh Martin
#6 nu är ju det en helt annan bild, men också en fin bild, dock hade jag önskat mer luft bredvid vänster hand, eller hennes högra hand blir det ju, den vi ser till vänster…
#7 tack för att du delgav hur du tänkt med bilden, det tycker jag man lär sig av. Jag gillar också att hon har så röda stövlar på sig för den oranga jackan är liksom höst färg men det röda sticker ut lite.

#10, 11, kul att ni gillade kommentaren. Det är faktiskt väldigt sällan jag har läst eller sett att någon fotograf berättar hur de bygger upp en bild. Det kanske där hemligheten (deras produkthemlighet) och här är jag korkad nog att avslöja receptet :)
Hälsningar
Robert
Jag giller verkligen att läsa dina kommentarer på hur du tänkt till före innan bilden tas och sedan efterbehandlingen i PS. Dina kommentarer hjälper säkert andra fotografer att kunna ta bättre bilder, det hjälper mig ialla fall. Hoppas vi får se flera bilder på denna sida med denna typ av kommentarer till bilderna.
//Stefan

Sorry,missade jag med.
Kan bara säga att jag håller med alla andra om att det är underbara bilder med mycket bra färgkombinationer.