Ge mig fototips!
Tänkte gå på Levade, en hästshow i ett cirkustält kan man enkelt beskriva det. Vill ha bra tips för att få bra bilder. Man får fota utan blixt, jag ska använda min Canon EOS 5D, antagligen mitt nya EF 85 1.8-objektiv men har även 24-105 4.0 och 70-200 4.0 att tillgå. Förra året fotade jag med mitt 70-200 och kameran var en 10D. Fick en del bra bilder och en del urkassa. Vad bör jag ha för inställningar om man betänker att ljuset är begränsat och det är mycket fart och fläkt? Jag har inget stativ. Alla tips tages tacksamt emot men det är bråttom då detta sker imorgon. Visar här en rätt bra bild från förra året, obs att det "regnar" och jag har förbättrat bilden i photoshop.

var inte rädd att höja ison, på 5d så bruset obefintligt vid 800
#2 ja, det ska jag göra. Fotade nog med 800 förra året och kan tom tänka mig 1600 i år med 5D.

jojjehanna, blås upp ison till 1600, fota i RAW. Ta en egen Vitbalans innan shown för att ha rätt Vitbalans. Om det är möjlig ha ett enbensstativ. Jag köpte en monopod nyligen, den är hur smidig som helst. Använd 85 mm med bländare f/2 eller liknande. Prova med att ställa om kameran till CF-4, dvs fokusera med * istället, bra mkt lättare. Kör manullet, och mät ljuset innan.
Hälsningar
Robert

#4 åh tusan, det var nog ganska smart att lägga autofokus på *
#4 du menar C.Fn-04 väl? Jag har nu ställt in kameran på det, bildserie och AI Servo. Som jag fattar det ska jag nu kunna låsa det jag fokuserat på men flyttar jag kameran ändras fokuspunkten också, vad gör jag fel? Sen har jag en till fundering, jag kommer nog att fota hästar i rörelse mest hela tiden men här hemma i vanligt rum blir tiden även med 1.8-objektivet typ 1/60, vilket kommer att bli för lång tid. Jag har nu ISO 1600 och bländare 2.0 inställd. Jag är nog trött men jag får inte till något alls just nu. HJÄLP! Det blir nog pannkaka av allt…

#7, jepp, egen inställning i kameran, rätt cet heter C.Fn-04.
AI-Servo, blir jämnt pannkaka för mig. Troligtvis fattar jag nog inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Som jag förstår så måst du välja en fokuspunkt, hålla fokuspunkten på ditt objekt, hålla fokusknappen intryckt hela tiden (med *-knappen om du har ändrat till den via C.Fn-04, sportfotografer använder den). Men kolla vilket skärpedjup du har på det avståndet med det objektivet på DOFMaster. Har du bländare f/2 sitter 5 meter ifrån med ett 85mm objektiv så har du ett skärpedjup på 40 cm. Med det skärpedjupet skulle jag inte köra AI-Servo, med för att jag får jämnt Oskarpa bilder? med den funktionen + att det suger batteri.
Pressa kameran till ISO3200 och du får 1/125 istället. Du kan ju processa bruset i Camera RAW senare. Väljer du en inställning så tar processen 2 minuter att göra i ACR. Bättre med lite mer brus än Oskarpa bilder?.
Hoppas det hjälper!
Robert
#8 Tack igen! Nej, jag har aldrig heller fått till det med AI servo. Ska testa annat + att pressa.
Jag är nog den trögaste människan på vår jord men jag har gjort egna inställningar C.Fn-04:1 och C.Fn-08H och försökt fatta hur jag samtidigt får in bländare 2.0, fokuseringspunkt etc och tyckte jag fick till allt och så men stängde kameran och nu är en del väck. Jag valde Återställ kamerainställning Ok men den visar i infon ändå att Återställ kamerainst är Av. Vi får se hur det går därborta…
Men visst är det så att man måste ha på C för att få de valda grejerna, jag kan inte välja och sen ändra till tex P och tro jag har de valda inställningarna?

inställningarna i C.Fn finns kvar i vilket fotoläge du sen ändrar till
#12 tack! Och jag börjar få till det igen nu. Tränar på sonen här hemma, perfekt objekt då han också rör sig mycket…
Tillbaka hemma, tack för all hjälp! Har bara snabbkollat vissa foton och en del är över förväntan, andra mindre bra och några kan nog bli helt OK: Bättre än förra året är de, åtminstone överlag. TACK igen! Jag trakasserade en stackars fotograf där som skulle fota sångerskan Emilia de Poret. Han var jättehjälpsam och tyckte 3200 var onödigt med mitt 1.8-objektiv och det räckte ibland faktiskt med 800. Får lägga ut några visningsbilder för att visa sen, bla fick jag några häftiga på trapetskonstnärer, för det var inte bara hästar…
Kan faktiskt tipsa fotointresserade att gå dit för att öva fota i sådan miljö + få häftiga kort på hästar och cirkus. Man får fota utan blixt och det räcker att köpa den billigare biljetten om ni sedan går fram i trappan/ingången och fotar. Jag satt knappt på min stol, samma förra året. Hästar är vackra och intressanta att fota. Kolla in www.levade.se

men se så bra det blev =) bara vitbalansen som är lite fel, men det är lätt att fixa i Camera RAW
Ett klick på Auto Levels i photoshop fixade biffen
#16 tack! Precis, nu fixar man till sådantlättare inser jag. Ska bara ha tid att mixtra med bilderna. I vinter kanske…