System eller digital?
Jag har hobbyfotograferat ett tag och känner att jag nu vill ta det till nästa nivå. Min första åtgärd blir att skaffa ny utrustning. Jag är lite förvirrad över om jag ska köpa en digital kamera eller en systemkamera? Jag är rädd att det ska bli för svårt med en system. Vad skulle ni rekommendera mig?
Finns det någon enkel systemkamera? I annat fall, vilken digitalkamera skulle ni rekommendera? Vilket märka gör bäst?
Utan att favorisera någon kameratillverkare vet jag att Nikon D60 har en bra hjälpmeny som beskriver hur varje funktion kan användas. När man t.ex. skall välja sätt att mäta ljuset trycker man bara på "?" och får i klartext veta vad de olika alternativen innebär.
Canon och övriga tillverkare har sannolikt systemkameror som är lika bra som Nikon, så ditt val av märke har nog inte så stor inverkan på bildkvalitén. Däremot kan det nog vara mödan värt att välja optik med lite större omsorg. Tänk igenom vad du skall fotografera, så du redan från början väljer rätt optik.
min tanke är att ta naturfoton och porträtt
Finns det fortfarande analoga systemkameror att köpa?
De flesta (eller alla) systemkameror är digitala.
ja men okej, jag menar ju så klart skillnaden mellan digatal systemkamera och vanlig digitalkamera.

Det är en evig fråga hurvida man ska ha Nikon eller Canon, det är nog en smaksak.
Jag är ganska ny på fotografering och köpte mig min första systemkamera för någon månad sedan.
Hade testat svärfars Nikon D40 och blev helt såld. Enkel, lätt och väldigt smidig.
Det finns "auto-läge" på sytemkameran också, så det är lika enkelt att fota med en sån som en digitalkamera (kompaktkamera). Bara att trycka på knappen och fota.
Åk runt och känn och kläm lite på olika kameror så kommer du nog känna själv vilken du blir mest nöjd med :)
~Quila Roze~
Min första systemkamera är förresten en Pentax K200D. Jag är mycket nöjd med den så här långt. Om den är läplig för nybörjare? Tja… det har funkat för mig. Något annan systemkamera har jag inte testat så jag har inget att jämföra med.
Pentax har förresten kommit med en ny nybörjarsystemare nyligen. Pentax K-m. Den har fått ganska bra betyg i tidningstester.
Jag hade en Nikon D40 innan, och jag tycker att det var en jättebra nybörjarkamera. Liten och smidig och lätt att använda och lära sig :)
Det verkar som att många är nöjda med sin Nikon D40, jag ska absolut ta mig till en butik och klämma och känna lite på en sån :)
#8 Det har kommit uppföljare efter Nikons D40, så jag skulle nog i så fall snarare rekommendera någon av dem.
På www.fotosidan.se så finns även en recensionssida, där du kan läsa recensioner om olika kameror (bl.a).
http://www.dpreview.com/ Är dock i mitt tycke den kanske bästa sidan för sådana jämförelser. Fast den är på engelska, fast ändå inte speciellt svårt språkbruk.
mvh Martin
om du vill ta det till nästa nivå så är det en system du ska införskaffa.. det är väl värt pengarna som du kommer lägga på den… oj det verkar som att nikon är favoriten här… kan inte säga så mycket om nikon… själv har jag alltid kört på canon.. men det är en smaksak.. ta en bra titt i en foto affär o känn dig fram…

Om man vill ta bättre bilder så är valet enkelt. Canon ger det bästa resultatet och det är svårt att ta bra bilder med en Nikonkamera.
Hälsningar
Robert
#11 Jag som har för mig att du flera gånger sagt att det är fotografen som gör jobbet? Eller räcker det att köpa kamerautrustning för 200.000 kr för att kunna bli proffs och livnära sig på det? Och menar du att en Canon kompakt i alla lägen slår en Nikon DSLR? För du kommenterar ju inte det trådskaparen egentligen frågar efter.
#0 vad menar du med hobbyfotograf, och på vilket sätt vill du utveckla dig? Vad har du fotograferat med tidigare? Hade jag varit som du skulle jag gått över till DSLR (digital system). Eftersom att jag har mest erfarenhet av Canon, samt har en kompis med massa Canonprylar jag kan låna, så hade jag valt Canon. Vet inte vilken av deras modeller, men troligen 40D, möjligen 450D. Inte 50D. Känn, kläm, jämför. Se vad du skall använda dem till. Läs, här, på andra forum och snacka med folk du känner.
Lycka till!
mvh Martin
Om du Robert får bra bilder med Canon beror det nog mer på ditt hantverk än val av kameramärke. En Nikon D700 i dina händer skulle nog bli ett lika fullgott verktyg som dina nuvarande kameror.
Har du många poster med canon-aktier i din portfölj? 

Hej Dojdan!
Jag rekommenderar Nikon D80. Jag har en sån själv, och innan jag skaffade den så hade jag aldrig haft en systemkamera och var helt nybörjare, och hade aldrig haft en egen digitalkamera förut heller. Mina tidigare kameror var de enkla sikta och skjut, och jag kände att jag tog bra bilder och ville precis som du ta det till nästa nivå.
När jag var runt och tittade på olika modeller hade D80 nyligen kommit ut. Jag tittade bla på Canon D350, D400, Nikon D70, D200, och även Pentax D10x tror jag den heter, men den kom ut lite senare, efter att jag skaffat min. Jag blev lite intresserad av D40 också, men den kom också ut efteråt.
Jag har ingen erfarenhet alls av andra systemkameror så jag kan inte skriva något om dem alls, men jag tycker att D80 är en mycket bra nybörjarkamera, avancerad, med många funktioner, men ändå enkel. Den är ju lite större än D40, och även D60 tror jag, fast för mig gör det ingenting. Den är inte lika stor och tung som D200, och för mig med mindre händer är D80 jättebra.
Under rubriken Bra nybörjarkamera? av Ebbis96 läste jag att LisenL hade en D40, men skaffat en D200. Hon kände sig begränsad när hon hade den tidigare. Jag skulle nog ha känt detsamma; om jag hade skaffat en mindre modell så är jag säker på att jag hade jag känt mig begränsad. Med den jag har nu kan jag utvecklas och gå vidare utan att känna att jag längtar till en annan kamera. Just nu längtar jag inte ens efter en D90 eller D700…
Under Bra nybörjarkamera? klistrade jag in en recenssion av min D80 som jag skrivit på fotosidan.se.
Jag är väldigt nöjd med min D80 och rekommenderar den varmt även till helt nya nybörjare på SLR precis som jag var, och fortfarande är.
Magnus.
Tusen tack för ditt långa svar Magnus! 

Väl bekomme.
Hoppas att du hittar en kamera!
: )
Magnus.