Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2053 ggr
Ebba-A
0

Bra nybörjarkamera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska ev. önska mig en kamera i födelsedagspresent, eftersom min förra kamera har gått sönder.

Någon som vet en bra systemkamera för nybörjare?
Jag är absolut helt nybörjare inom foto men försöker lära mig.

Bifogar en bild jag fotat med min förra kamera, en Konica Minolta DiMAGE X60 ;)

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Oj jag råkade skicka tre gånger :s Min data är väldigt seg. Kan medarbetare/sajtvärd ta bort två av trådarna, tack :)

Värd på Choklad iFokus

Inkanyezi
0

Nej, det beror inte på att din dator är seg, det beror på att iFokus ibland är segt. Man får trycka en gång och sedan vänta - och vänta - och vänta…

I synnerhet gäller det när man bifogar en bild, eftersom uppkopplingen oftast inte skickar data särskilt fort. Det kallas att den är asymmetrisk; du får hämta data fortare än du får skicka data.

Bilden är fin förresten.

Systemkameror är i regel inte nybörjarkameror, och alla är ganska lika på många sätt. Det skiljer lite på olika finesser, och det skiljer på hur lätt det är att nå en del olika funktioner. Jag retar mig ofta på att det är så svårt att ställa vitbalansen på Canon Eos 10D, den är onödigt tillkrånglad och långt ifrån intuitiv; knapparna är inte ens märkta med funktionen som man söker.

Men när man har lärt sig hantera sin kamera så lär man sig leva med knepigheterna som trilskas. Nyare modeller av Canon är mycket bättre i det avseendet, men jag ser det ändå inte som tillräckligt skäl för mig att "gradera upp". En systemkamera är en rätt dyr sak, man kommer att ha den ganska länge, och man byter den inte för bara en liten skillnad i gränssnittet.