Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2053 ggr
Ebba-A
0

Bra nybörjarkamera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska ev. önska mig en kamera i födelsedagspresent, eftersom min förra kamera har gått sönder.

Någon som vet en bra systemkamera för nybörjare?
Jag är absolut helt nybörjare inom foto men försöker lära mig.

Bifogar en bild jag fotat med min förra kamera, en Konica Minolta DiMAGE X60 ;)

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Oj jag råkade skicka tre gånger :s Min data är väldigt seg. Kan medarbetare/sajtvärd ta bort två av trådarna, tack :)

Värd på Choklad iFokus

Inkanyezi
0

Nej, det beror inte på att din dator är seg, det beror på att iFokus ibland är segt. Man får trycka en gång och sedan vänta - och vänta - och vänta…

I synnerhet gäller det när man bifogar en bild, eftersom uppkopplingen oftast inte skickar data särskilt fort. Det kallas att den är asymmetrisk; du får hämta data fortare än du får skicka data.

Bilden är fin förresten.

Systemkameror är i regel inte nybörjarkameror, och alla är ganska lika på många sätt. Det skiljer lite på olika finesser, och det skiljer på hur lätt det är att nå en del olika funktioner. Jag retar mig ofta på att det är så svårt att ställa vitbalansen på Canon Eos 10D, den är onödigt tillkrånglad och långt ifrån intuitiv; knapparna är inte ens märkta med funktionen som man söker.

Men när man har lärt sig hantera sin kamera så lär man sig leva med knepigheterna som trilskas. Nyare modeller av Canon är mycket bättre i det avseendet, men jag ser det ändå inte som tillräckligt skäl för mig att "gradera upp". En systemkamera är en rätt dyr sak, man kommer att ha den ganska länge, och man byter den inte för bara en liten skillnad i gränssnittet.

Därför är det inte "nybörjare" som du ska fokusera på när du väljer kamera, utan att du får en som passar dig så bra som möjligt, och som du egentligen inte räknar med att den ska bytas längre fram. Gå in i kameraaffärer och fråga, känn på de olika kamerorna, få förklarat hur man gör vissa saker, till exempel hur man ställer vitbalansen, och om det går att få ett histogram att bedöma exponeringen med innan man tar bilden.

Om du inte förstod vad Vitbalans innebär, eller vad ett histogram är och gör, så sök på det här på sajten och på webben och försök förstå vad det kan vara till för hjälp och hur man använder det.

Det som skiljer systemkameran från kompaktkameran, förutom storleken och att man kan skifta objektiv, är att systemkameran har en sökare där bilden speglas in mot en mattskiva som man tittar på. Systemkameran ställer oftast in skärpan mycket fortare än en kompaktkamera, och den löser ut mycket fortare, så att man verkligen får den där bilden i rätt ögonblick i stället för att vänta tills kameran har tänkt klart.

Man ser också bättre i sökaren hur skärpan ligger, och när man ställer skärpan för hand har man bättre möjlighet att se när den blir som man vill ha den.

Systemkamerans större sensor ger också möjlighet till bättre bildkvalité med mindre brus och bättre skärpa och Upplösning.

Och alla systemkameror kan också ställas in så att det är lika enkelt att fotografera som med en kompaktkamera, så det är inte någon nackdel att ta en som är "mer avancerad"; den går lika lätt att använda.

Så det är helt enkelt bara att välja en som du trivs bäst med, eller en som du har råd med. Det beror väldigt mycket på hur den passar i dina händer, hur tung den är, och hur bra du ser i sökaren. Det kan du bara prova dig fram till.

Så lycka till!

linaphoto
0

vet många som har köpt canon 450D och 1000D som första system… jag tycker det är ett bra val som första kamera..   hur kameran fungerar lär man sig relativt snabbt om man är intresserad..

tycker du ska ta dig till en bra fotoaffär och titta på dom, känna sig fram och fråga dom..

Ebba-A
0

Tack för svar :) HAr bla. blivit rekomenderad en Nikon D40, någon som har erfarenhet av den?

Värd på Choklad iFokus

Magnuzk
0

Hej Ebbis96! Jag såg din fråga här och ville besvara den. Jag var helt nybörjare på SLR (system) kamera när jag skaffade en i december 2006. Jag tittade på olika modeller, bla EOS 350, 400 och kanske 450 om den hade kommit då, jag minns inte, och en Pentax som skulle komma 10D tror jag den heter. Det här var i Japan, så jag hade flera olika modeller att se på och även en aning billigare. Jag tittade också på Nikon D50, D70 och D200, men det var för stora för mig som har lite mindre händer.

I september tror jag det var D80 kom ut och det var den jag var mest intresserad av till slut. D40 var på väg att släppas och jag funderade lite på den, men hade redan skaffat min D80 när den D40 kom.

Jag rekomenderar D80 istället för 40, för du får ungefär samma kamera, men med mycket mer. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag vet inte mycket alls om D40, men tror att det är en "halv D80" ungefär, och priset är inte mycket mer tror jag. Hade jag skaffat D40 först hade jag ångrat mig otroligt mycket.

Jag skrev det här som reccension på min D80 på fotosidan.se:

PLUS: Inte en för stor modell. Bekväm att hålla i för mig med små händer. D200 var alldeles för stor för mig, och då är nog D300 det med tyvärr. Enkel att använda tycker jag, som aldrig haft en SLR förut. Bra storlek på display som man kan se bilderna i. Tittade på D70 som var för liten. Batteriet håller sig väldigt länge.

MINUS: Ännu har jag inget minus att skriva om här, och har inga andra SLR att jämföra med.

Det här är min första SLR någonsin, har bara använt enkla "sikta och skjut" modeller förut. De har varit 35mm film och när det var dax för en SLR funderade jag på 35mm eller digital.Bestämde mig för denna D80 som tur var. Jag skaffade den i december 2006 och håller fortfarande på att lära mig använda en SLR. Det är många olika funktioner som jag upptäcker, och andra som jag inte riktigt har använding för just nu och inte förstår riktigt heller, men låt inte det avskräcka.

Jag tycker att det här är en bra, okomplicerad, första SLR för mig, som är helt nybörjare på denna typ av kamera och det är lätt med menyer och att förstå instruktionsboken (Min är på engelska.) Den är bekväm att hålla i och väger inte så mycket som D70 och D200. Den är också lite mindre än D200, vilket är bra för mig som har små händer.

I början tyckte jag det var lite krångligt med de automatiska inställningarna, för jag hade ingen aning om hur de fungerade, men det gick fort att förstå. Jag använder de väldigt sällan nu. Det är för det mesta M - Manuellt som gäller, vilket jag tyckte var det krångligaste av allt först, men med mätaren i sökaren och sen möjligheten att se hur bilden blev på engång så går det bra.

Köpten den i set med 18-135, och passade på att skaffa ett Extreme III 1GB till.

Kort sagt: Jag är väldigt mycket nöjd med min D80. Har den nästan alltid med mig.

Här kan du läsa om D40 och du kan säkert lätt hitta mycket om andra kameror också:http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13744

: ) Hoppas att du hittar en du gillar.

Magnus.

Ebba-A
0

#5 Just nu står valet mellan en D40 och D80, beror på vad jag har råd med. D80 verkar väldigt bra, så det lutar mest mot den.

Tack för att du tog dig tid att skriva ett så långt och bra svar :)

Värd på Choklad iFokus

[Zoie]
0

Själv har jag Nikon D40 med två objektiv, kitobjektivet & sigma 55-200. Älskar kameran, kan dock inte med så mycket om dom manuella inställningarna.
Jag kan lägga upp bilder fotade med D40!

[Zoie]
0

Denna bild är fotad med Nikon D40 och med kitobjektivet(objektivet som oftast med följer)

[Zoie]
0

**Denna bild är fotad med Nikon D40 och med sigma 55-20
**

empan-hampus
0

#9 Har du någon närbild du fotat med din kamera? Glad

[Zoie]
0

Denna bild är fotad med Nikon D40 och med kitobjektivet

moonsi
0

är också lite inne på att skaffa en nikon  :-)

så jätte bra info..

moonsi
0

är också lite inne på att skaffa en nikon  :-)

så jätte bra info..

JennyR
0

Jag läste den här>> sidan och valde till slut en D40. Har inte ångrat mig en sekund, så otroligt prisvärd! :-)

Ebba-A
0

Det är mest Nikon D40 som passar min budget ;p

Men vilka objektiv ska man ha till? Jag fotar mest sånna bilder som i #0 men även på långt håll.

Värd på Choklad iFokus

Quiila
0

Jag har en Nikon D80 och min svärfar har en D40, riktigt bra kameror båda två :)

~Quila Roze~

Inkanyezi
0

#16 Börja med ett relativt billigt satsobjektiv som följer med kameran. Sedan när du har vant dig vid kameran och känner den väl kan du fundera över fler objektiv, till exempel om du känner att det är något som saknas som man skulle kunna uppnå genom att skaffa ett annat.

Eventuellt kan du skaffa ett par närbildslinser för att kunna ta på nära håll och ändå använda hela zoomens omfång. De är rätt billiga och tynger inte mycket i väskan. Normalzoomen fungerar mycket bra till nästan allt. Längre fram kanske man får större anspråk, men innan man har lärt sig använda kameran och känner att den kanske saknar något som man vill ha, tycker inte jag att man ska investera i fler objektiv.

Självklart kan man skaffa ett till om man redan har ett specifikt motivområde som bäst täcks av någonting som är mer speciellt; exempelvis makro eller djurfotografering i gömsle och annat som kan behöva brännvidd eller funktioner som inte finns med satsobjektivet.

Men annars klarar du dig säkert bra med den korta zoom som brukar följa med vid kameraköp.

Quiila
0

Var inlägget menat till mig? Jag har som sagt redan en D80

~Quila Roze~

martinasvensson
0

jag har en nikon D40 och jag är jätte nöjd :)

orkar inte lägga upp några bilder här men du kan kolla på min pixbox nästan alla bilder är tagna med den kameran och kitobjektivet :)

http://www.martinasvensson.pixbox.se

LisenL
0

Jag har haft en Nikon D40 och jag tycker att den passar jättebra som nybörjarkamera. Men jag tycker att su ska satsa på en D80 så kan du utvecklas med med den. Jag kändra mig ganska begränsad när jag hade min D40, men nu har jag bytt upp mig till en D200 :)

Inkanyezi
0

#17 nä, jag trampade nog i klaveret där; det var ju ett svar på frågan i inlägget före, från Ebbis96, nummer 15. Nickfelstrysse…

Quiila
0

#21 Aha då hänger jag med, fattade inte riktigt först :)

~Quila Roze~

fjollaan
0

Min syster fick en nikon D60, den är jätte bra men nikon D40 är väll bättre för nybörgare tror jag. Fler av min kompisar har köppt en sån och dom är jätte nöjda med den =)