Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1247 ggr
DG
0

En snigel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en bild av en snigel någon vecka sen.
Tyvärr så har jag ingen riktigt macro objektiv ännu så det blev inte riktigt som jag ville men kritik är välkommet!

AsaHellstrom
0

Vilken fin trädgårdssnäcka du har fotat!

bjorsa
0

Om du har bilden i stort format så kan du beskära så att du kommer närmre snigeln .

mvh/bjorsa

DG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer samma bild fast beskärat.

bjorsa
0

#3 Den blev mkt bättre när du beskurit den tycker jag.

mvh/bjorsa

Robert
0

DG, bra jobbat. Tips, beskär bilden i brytningen vid räcket då slipper du den ljusa tomma ytan till höger. Sedan skulle jag konvertera om den till svartvitt, för det är inte mycket färg du har i den bilden. Svartvitt skulle göra så att snigeln hamnade bättre i fokus.

Hälsningar

Robert

DG
0

Tack för tipsen! Ska testa lite grejer med bilden när jag har tid :)

AsaHellstrom
0

Det är en snäcka! Ingen snigel Eller? Ingen skulle väl få för sig att kalla en häst för åsna? (visserligen off topic, men ändå….)

Ledsen om det blev ett påhopp. Många kallar snäckorna i sin trädgård för sniglar. Sniglar har oftast inget skal, medan snäckorna har det.

Likaså att man säger att man plockar snäckskal på stranden, när det är musselskal man mest ser. Musselskal är två skal  (som till musslan o pilgrimsmusslan) o snäckskal är ett skal (som typ till trädgårdssnäckor o eremitkräftor). 

Har inget att göra med om man har svenska som modersmål eller ej. Bara en slentrianmässig felsägning och illa naturvetenskaplig skolning under skoltiden. ABSOLUT inget illa ment.

DG
0

#7 Jag förstår inte exakt vad du menar. Va är skillnaden mellan snäcka och snigel?

Det här hittade jag i wikipedia "Sniglar, Limacidae och Arionidae, blötdjur tillhörande Pulmonata bland Gastropoda (bukfotingar). Sniglarna är snäckor som antingen är skallösa eller utrustade med en liggande kalkskiva under bakre delen av skölden (manteln)."

Ska påpeka att svenska inte är mitt modersmål.

bjorsa
0

Snäcka eller snigel sak samma fast jag trodde oxå de var skillnad på dom men alltid lär man sig något nytt så tack för informationen DG.

Sniglar, Limacidae och Arionidae, blötdjur tillhörande Pulmonata bland Gastropoda (bukfotingar). Sniglarna är snäckor som antingen är skallösa eller utrustade med en liggande kalkskiva under bakre delen av skölden (manteln). Djuret är långsträckt och nästan halvt cylindriskt. Huvudet är försett med vanligen fyra tentakler av vilka de två bakre har ögon. Manteln är framtill köttig, på sidorna fri och baktill finns en fastväxt sköld på främre delen av ryggen. På högra sidan finns en inskärning, där en rund öppning utgör ingången till lungan. På samma sida sitter tarm-och genitalöppningarna.

Alla skandinaviska former tillhörande släktena Arion, Limax och Lehmannia är försedda med skal. Limax maximus är 15-18 centimeter lång. Ryggen är försedd med en köl och skalet utgörs av en sammanhängande oval kalkskiva. Färgen är vanligen grå. Arion ater är 10-12 centimeter lång och har en rundad fot baktill och bakre kroppsändan är utan köl. Den är vanligen svart på ryggen och på sidorna och skalet består av skilda kalkkorn.

Sniglarna av vilka 20 skandinaviska arter är kända förekommer på öppna fält eller i fuktiga skogar och vissa arter finns nästan uteslutande i mörka källare. De äter både växt- och djurämnen. En del arter skonar inte ens sina likar och äter inte bara döda djur, utan anfaller och förtär även levande.

mvh/bjorsa