Live View, eller inte?
Jag undrar hur viktigt det är med Live View? Har kollar på Nikon D60 och Sony A200 samt Canon eos 1000D. Det är ju bara Canonen som har Live View. När kan det vara bra med denna funktion? Ge gärna exempel.
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Jag har själv testat Live-View med min förra Olympus E-410. Tycker att det kändes så mycket segare då. Slutaren blev långsammare och ja, det kändes helt enkelt som om hela kameran blev klumpig. Gillar det inte alls.

Vid makrofoto när man har stativ kan de vara bra för at ställa skärpan exakt. Annars vete sjutton.

Framför allt när man har kameran på stativ och tar stillastående saker kan funktionen vara mycket praktisk, och i synnerhet när kameran är i sådana lägen att det är svårt att få ögat intill sökaren, exempelvis om den är mycket nära marken.
Och som har påpekats, vid live view går man miste om en av de typiska fördelarna med en spegelreflexkamera, den ytterligt snabba responsen. Kameran segar till sig och uppför sig som en kompaktkamera. Men som synes i stycket ovan, det är inte bara nackdelar.
Jag tror att möjligheten att se bilden i realtid på skärm är en bonus, men att den i de flesta fall inte bör vara avgörande för valet av kamera. Det beror helt på hur stor nytta man själv bedömer att man har av finessen. På kameror där skärmen kan fällas ut från kamerakroppen i olika vinklar tror jag att man har större glädje av finessen, eftersom den kanske är mest önskvärd när kameran placeras i lägen där det är svårt att få ansiktet intill kamerans baksida. Om man då kan se bilden från ett helt annat håll kan det vara mycket bekvämare.
Ni bör inte genreallisera utifrån olika hus då de har olika LV-funktionalitet. Olympus LV är radikalt olika mellan tex E410 som är just som Buuc skriver rätt medioker och E330 som har en helt annan funktionalitet och är riktigt bra.
För full funktionalitet anser jag att LV skall innebära snabb autofokus, vilket E330 har i läge A (Lika snabb som genom sökaren) och EX20 och E30 har med vissa objektiv, samt vridbar skärm.
mvh/gurin
När man skall fotografera så att man omöjligen kan se sökaren. T.ex vid fotografering med raka armar uppåt. Utanför huskroppar mm. Men aldrig som actionbilder, det duger det inte till.

har en 1000d. När jag böjer mig ned och ska foto hunden eller kaninen eller så så är det ganska skönt med live wiew, eftersom man får så ont i ryggen om man ska böja sig så långt ner och kolla genom kameran. Det går lite segare känns det som, men somsagtvar så kan det vara skönt ibland.
KAn föresten rekomendera canon eos 1000d starkt! =)
Med live view ser man hela sökarbilden, vilket jag knappt tror att någon optisk sökare visar.
De gånger jag använder live view är det till HDR-bilder och på stativ.

Och så klart, live view kan också innebära live histogram, som är mycket bra att ha när man till exempel tar produktbilder eller när man ska göra HDR-bilder.
Jag provade det med min systers sony a300. Kanske var bekvämt när man skulle fota lågt så man slapp böja sig ner så mycket, men nej, jag föredrar sökaren.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Live view är jättebra!
-' Rebecca Johansson
Det är säkert bra att ha när man måste ha kameran väldigt lågt eller om den måste vridas konstigt, men utan sökaren skulle det kännas som man fotade med en kompakt ju ;) Känns inte äkta så att säga, hehe
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag har en Sony a 100 (föregångaren till a 200) och saknar inte Live View det minsta. Har de senaste fyra åren även fotat med en Minolta Dimage z2 men har ytterst sällan använt displayen, föredrar en "riktig" sökare. Men som några sagt, fotar man nere i gräset eller på stativ finns det ju fördelar med LV
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag har en Sony a 100 (föregångaren till a 200) och saknar inte Live View det minsta. Har de senaste fyra åren även fotat med en Minolta Dimage Z2 men har ytterst sällan använt displayen, föredrar en "riktig" sökare. Men som några sagt, fotar man nere i gräset eller på stativ finns det ju fördelar med LV
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag tycker det kan vara bra om man ska ta en bild från en vinkel där man inte kommer åt att titta i sökaren. T.ex lågt ner på marken eller så. :) Sedan kan man ju vilja se bilden större än i sökaren innan man tar den också. Jag tycker det är väldigt bra i alla fall.

Jag har en Canon eos 40D, den har Live-view. Jag har bara haft kameran i ett par veckor nu, men har provat det en gång. Skulle prova mest för skojs skull, men det är verkligen inget som jag kommer att använda mig av känner jag, känns bättre på något vis att fota "vanligt" ;)
Ja… Live view har sina nackdelar :/
-' Rebecca Johansson
Min Olympus E410 fäller ner spegeln då den kör live view, eller hur det nu är. Det går absolut inte fokusera bara genom att trycka ner halva avtryckaren, det måste göras manuellt eller genom att trycka ner knappen helt snabbt en gång. Då fokuserar den om helt och det tar en stund om det t.ex är dåligt ljus. Inget att rekomendera vid t.ex hästtävlingar då det går fort. Bara på objekt som är stilla
Gillar inte detta och använder det aldirg. Ställer jag in skärpan manuellt är det betydligt lättare att titta i sökaren är på skärmen.
Men om du uppgraderar till en E420 så har den ytterligare ett sätt att fokusera på, vilket gör att du med vissa objektiv kan fokusera i LV genom ett halvtryck på avtryckaren.
mvh/gurin

Jo, om man "uppgraderar" så får man ju allt som har kommit till med det som är nyare…
Det är nog med datorerna och telefonerna som idén med "uppgradering" har slagit rot. Man byter alltså ofta numera ut en pryl som funkar alldeles utmärkt mot en nyare av samma sort, därför att en ny är ballare på ett eller annat sätt.
Som synes är jag inte någon jättevän av "uppgradering", även om jag har uppgraderat min kamera genom att skaffa ett litet program som kan ersätta dess firmware och ge mig en hel del nya finesser; vissa av dem finns inte ens på den senaste modellen.
Och det är väl därför jag inte riktigt vill kännas vid att "gradera upp" på sättet som gurin nämner. Funktionen, att ställa skärpan när avtrycket trycks ner till hälften, den går ju att åstadkomma med en ändring av mjukvaran som styr kameran. Det är till och med möjligt att tillverkaren har en sådan uppgradering av firmware på sin websida (jag har inte kollat).
Och om intresset hade varit lika stort bland hackare för att gå in i Olympus firmware på systemkamerorna som det har varit med Canons kompaktmodeller, då hade det säkert funnits någonting liknande CHDK för E410.
Men hur man än vänder på det, så är E410 en väldigt funktionell kamera som den är, och jag skulle inte fundera över "uppgradering" till en i stort sett likadan, med bara lite mer funktioner. När man använder en spegelreflexkamera är det naturligtvis för att man vill ha funktionerna som skiljer den från kompaktkameror, och då tror jag att det är lätt att leva med att fokuslås saknas när man använder skärmen som sökare. Kanske inte optimalt, men behöver man snabbheten ska man använda spegelreflexsökaren.
Nja.
Detta är ingen programändring. Det är ett helt annat fokussystem. Man har adderat det sätt som kompaktkameror foukserar på. Du kan alltså välja att fokusera som spegelreflexkamera eller som kompaktkamera. Sålunda både phase detect och contrast detect. Alltså det rör sig om ny hårdvara och den mjukvara som styr den.
Sedan missas hela poängen med mitt resonemang i denna tråd. Att det inte går att tala om LV generellt utan att man förstår att det rör sig om olika funktionalitet i olika hus.
Min poäng var alltså inte att förespråka en uppgradering, notera citationstecknen, utan att informera om att det är stor skillnad på hur man kan fokusera med LV mellan E410 och E420. Fortfarande är det hus med bäst LV-funtionalitet bland Olympushusen E330.
mvh/gurin

Jovisst, adderat det sätt som kompaktkameror fokuserar på. Och det är just ett program i kamerans firmware som gör det. Med en förändring av mjukvaran i den andra modellen är det naturligtvis möjligt att göra samma sak. Det är inte någon skillnad i hårdvara som ger möjligheten. De två stegen på knappen, vilket är det enda hårdvarumässiga kravet för att kunna fokusera genom att trycka ner knappen delvis, finns ju på båda. Att det sedan kan finnas andra skillnader i hårdvaran påverkar inte att fokuseringen de facto i alla autofokuserande kameror styrs av mjukvara. När man använder skärmen med uppfälld spegel finns ju inget annat sätt att fokusera än att använda bildinformationen från sensorn; dvs också E410 använder samma metod som kompaktkamerorna. Fasdetekteringen är en snabb metod när fokuseringen görs via sökaren, kontrastdetektering den enklare metoden när man fokuserar via sensorn.
Och alltså är det möjligt, om intresse funnes bland hackare, att öka funktionaliteten på kameran (E410) genom att göra en mjukvarulösning liknande den som finns för Canons kompaktkameror. Likaledes kan Olympus, om de vill, gradera upp kamerans firmware, så att man kan fokusera och fokuslåsa även när man inte använder sökaren.
Oj gurin, det blev en groda där; det var jag som satte snottar på "uppgradera". Men hur som helst, så är ju kamerorna olika, och de potentiella möjligheter som jag nämner är ju, såvitt jag vet. inte verklighet. Det är bara saker som är möjliga att göra, inte alls säkert att det är eller någonsin kommer att bli gjort.
Olika kameramodeller har olika sätt att hantera det här, det kan vi se av den här diskussionen, och om man ska ha finessen så funkar den alltså bättre om man också kan fokusera utan att trycka av och om man kan låsa fokus när kameran själv ställer skärpan.
Och det är alltså viktigt att titta på detaljerna och inte bara ett buzzword.
Suck!
Visst kan man säkert få huset att genomföra sin autofokusoperation genom att hålla ner avtryckaren till hälften. Men på Olympusmodellerna är det en annan knapp som gäller för det i LV (utom för LV A E330), men det har knappast med saken att göra.
Nej E410 kan inte fokusera genom att använda sensorn. Den har en mängd saker för sig när den lyfter och sänker spegeln för att fokusera på det gamla vanliga DSLR-sättet. Detta är mycket långsamt och funkar inte så bra på saker som inte står still. LV i E410 är utvecklad för manuell fokus. E330:an kom med två olika LV. Dän hade två sensorer en som gav en bild till skärmen som sökare och en som skötte själva fotandet. Det betyder att den fungerade som en vanlig DSLR men som också gav en LV-bild till skärmen därutöver. Detta var läge A. Ingen fördröjning lika snabb och samma autofokus som om du använt sökaren.
I läge B utgick bilden på skärmen från den sensor som skötte bildtagandet. I detta läge lyftes således spegeln upp och gav en direktbild. Ingen autofokus fanns i detta läge eftersom spegeln var uppfälld. Ett tillägg kom dock med en uppdatering som gjorde att man kunde välja att fälla ner spegeln för att autofokusera och sedan fälldes speglen upp på nytt. Detta är läge B. Det är detta läge som sedan fördes över till E410 och E510 och E3. Det gamla läge A går inte att införa utan en ytterligare sensor.
Till E420 och E520 infördes det sätt som kompaktkamerorna autofokuserar. Det ställer dock andra krav på autofkusmotorn. Därför fungerar det bara med vissa nyare objektiv och inte alls med Olympus nya snabba SWD.
Det gör att jag inte tror att det går att göra en mjukvarulösning till Ex10 inte heller tror jag att de går att hacka på något enkelt sätt då Olympus firmware bara går att ändra genom att koppla upp kameran mot Olympus servrar genom Olympus egna program. Ingen liten operation med minneskort alltså. Men å andra sidan är Olympus rätt flitiga på att skicka ut nya firmware (dock inte till E400 som de tydligen inte vill kännas vid längre), även till sina linser. I dagarna kom 1.3 till E3.
Nog om detta och jag inser att jag missade citationstecknen.
mvh/gurin

Ojoj, ger mig… visste inte att Olympus valt en så klumpig metod; spegel upp och tiita på bilden, tryckav, spegel ner och fokusera, och upp igen för att ta bilden… när det är ganska enkelt att använda sensorn för att få fokuseringsinformation.
Och alltså är det inte bara frågan om lv eller inte, utan det hänger väldigt mycket på implementeringen -- dvs hur fabrikanten har löst det.
Som sagt, det är mycket bättre på E30 och Ex20.
mvh/gurin