Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 657 ggr
empan-hampus
0

Systemkamera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt förra inlägg "vilken?" kan ni ignorera nu. Jag ska få en kamera för ett högre pris.. Men jag behöver så himla mycket hjälp nu! För jag vill verkligen hitta den rätta kameran!Och jag vill ha en systemkamera!

Den ska kunna ta bra närblider! Men även fina bilder på långt håll! Och den ska kunna ta bra bilder inomhus oxå! Den får inte vara alltför krånglig! Men ja.. jag älskar att ta bilder på småkryp och så Glad

Så nu vill jag bli bombaderad med tips på bra kameror, skriv gärna pris och vart man kan hitta dom oxå!

Mvh Emelie

(bilden är tagen med kameran jag har nu canon powershot A530)

pellepiano
0

Det är objektivet som gör att man kan ta närbilder ( macro ), fota på långt håll ( tele ) , det har inget med kameran att göra. Objektivet är även viktigt för att fota inomhus under dåliga ljusförhållanden.

Om ljuset är väldigt dåligt så även ett ljusstarkt objektiv inte mäktar med, har de dyrare kamerorna en bättre ISO funktion, en förstärkning av ljuset utan att ge så mycket brus.

De flesta systemkamerorna på marknaden idag kan ta alldeles utmärkta bilder. De flesta skulle gå bet på att avgöra vilken bild som kom från vilken kamera.

empan-hampus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Men min digital kamera jag har nu tar ju bra närbilder utan nå macro grej? Tungan ute

Inkanyezi
0

Jag gillar verkligen bilden av paddan, den är fin.

De flesta objektiven till systemkameror är inte likadana som till kompaktkameran när det gäller närbild. Du kommer att behöva ett par närbildslinser om du ska kunna ta små djur och sånt och ha god kontroll över bildvinkeln. Med linser kan du använda hela omfånget på zoomen; när man har makroläget är det en fast brännvidd, oftast ganska kort. Och alla objektiv har inte makroläge.

Du kommer att klara dig bra med en normalzoom, satsobjektivet som följer med en vanlig systemkamera, om du kompletterar med ett par närbildslinser, förslagsvis 2 och 4 dioptrier. När man har en lins på blir avståndet man kan ta på kortare; med 2 dioptrier lite mindre än en halvmeter från linsen, och kameran kan sköta fininställning av skärpan. Med 4 dioptrier blir det 25 cm från linsen och lite kortare avstånd som kameran kan ställa in.

Du kommer att kunna ta bra bilder med vilken systemkamera du än tar, de är alla mycket bra.

Lycka till!

empan-hampus
0

#3 Okej tack tack! Glad