Vilken?
Jag letar efter en kamera.. en kamera som ligger under 3000! Just nu har jag en canon powershot A530.. och jag tycker om den! Men jag vill ha nå bättre! En som man kan ta väldigt bra närbilder med! Och inte är för svår att förstå! Finns det någon system kamera som ligger under 3000? Hjälp snälla 
Bilden är tagen med min nuvarande kamera. Så den ska ta bättre närbilder än den
Men ska även kunna ta fina "långt ifrån" bilder 
På rea kan du nog hitta en t.ex. Nikon D40 eller kanske en Canon EOS 1000D för precis 3000:- om du har tur. Tyvärr tror jag att de flesta affärers mellandagsrea är över. När det gäller system (jag har inte så bra koll på olika kompaktkameror så jag kan inte tala för dem så mycket), i alla fall, när det gäller system beror inte hur bra närbilder man kan ta på själva kamerahuset utan på objektivet, om det är ett macro eller inte, vad det har för närgräns, m.m. Samma sak är det om du vill kunna zooma mycket så beror det också på objektivet, då behöver du rimligtvis ett telezoom. När man köper kameran brukar man få med ett standardobjektiv som kan vara bra som förstaobjektiv om man är lite osäker på vad man vill satsa på.
Lycka till med dig sökande efter en kamera! Jag tycker att du ska kanske spara lite till om du inte hittar någon system för 3000:-, det är enligt mig definitivt värt det att lägga till någon/några tusen för att få en system! Men det är upp till var och en, men i alla fall, lycka till!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Jag är inte helt klar över vad du menar med "bättre" närbilder. Om du vill komma närmre, så måste du även med en systemkamera ha tillbehör som inte är alldeles gratis, och det halkar upp en bra bit över budgeten 3000.
En sak som kan förbättra resultatet från A530 är att spara rådata från chipet och bearbeta med råfilskonvertering i stället för att låta kameran göra en jpeg när man fotograferar. Det ger lite mer information att jobba med när man gör bilden, och man kan få markant snyggare bilder. Det finns en beta av CHDK till A530. På din närbild syns jpegartefakter som man kan slippa när man gör bilderna från råformat.
Om du vill ha större flexibilitet för närbilder går det att ordna med närbildslinser, som tillåter att man använder hela zoomomfånget, men det är knepigt att fästa linser på en kamera som skjuter ut objektivet med motor. Det går att ordna, men det är inte helt enkelt. Det säkraste alternativet är att tillverka ett motljusskydd som fästs i stativgängan och montera linserna inuti det motljusskyddet. Man bör inte sätta någonting på själva objektivtuben.
Din A530 kan alltså åstadkomma mycket bättre resultat än vad som syns på bilden som du har postat, men det kräver en del förberedelser och att man förstår hur det ska gå till. Men om du gör närbildstillbehör till kameran kan du få väl så bra närbilder som dem som en systemkamera ger med standardoptiken; och det kan bli ganska mycket billigare.
Om du vill prova att använda råformat (RAW, .CRW) med hjälp av CHDK, så finns ett väldigt bra konverteringsprogram för Windows som är fritt, Raw Therapee. Under Linux är UFRaw ett bra alternativ.
Självklart är en systemkamera bättre på många sätt, men du har ännu inte utnyttjat den fulla potentialen hos kameran du har.
#2 Oj det visste jag inte! Tacktack 
Måste bara fråga: Är canon PowerShot A710 bättre än den jag har nu?
Och vad menas med: Macro focus range (cm)? För den jag har nu har 5cm på det och A710 har bara 1 cm på det? Bättre eller sämre?
Nu har jag bestämt mig att det antingen blir denna: Canon PowerShot A710 eller Canon PowerShot A720
A720 måste ju vara bättre? Kollade på en jämför sida och den verkar bäst..

Jag svarar här, trots att du har lagt upp en ny tråd.
Det handlar i alla fall du har nämnt om kompaktkameror, låt vara ganska avancerade, men ändå en typ som skiljer sig från systemkameror på många sätt. Centimetrar hit och dit på "makro" säger ingenting om hurdana bilderna blir, i regel har de här kamerorna närbildsfunktionen på samma sätt, dvs du kan förvänta dig samma resultat som med A710. Man får med mycket bakgrund och relativt skarp bakgrund. Bildvinkeln är stor, så att man får en viss accentuering av framskjutande delar av motivet. Det gör sig bra på en padda, men är inte alltid vad man vill ha.
Jag tror att du ska ha en systemkamera, men för närbilderna kommer du att behöva försättslinser. Det är inte några särskilt dyra grejer, men det de gör är att man får ett kortare näravstånd över objektivets hela zoomomfång, och man kan alltså ta på nära håll med lång brännvidd. Det finns makroobjektiv också, men de kostar en hel del, och du behöver inte investera i ett sånt för att få bra närbilder.
Om du tar en systemkamera, i stort sett vilken som helst, med satsobjektiv och dessutom skaffar några linser; 2 dioptrier och 4 dioptrier, då kommer du att reda dig ganska bra och ha mycket bra möjlighet att ta närbilder med god kontroll över bakgrunden, så att du får med mer eller mindre av miljön runt omkring.
Lycka till med din nya kamera.