Fåglar en höstdag
Kanske skulle säga att de två första bilderna är tagna i Skabersjöområdet, resten är tagna i Flommen, ett naturreservat vid Falsterbo.
En fågelskådare sade att en större fågel, möjligen ung örn eller stor hök var ute och störde änderna. Jag såg aldrig rovfågeln, men änderna bestämde sig för att sticka…
mvh Martin

verkligen jättevackra bilder. jag gillar den där me alla stararna speciellt.. :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ja, marnyman, visst är det kul att fota fåglar nu när dom är i sådan rörelse inför den kalla årstiden.

En "fågel "det också :D
mvh Martin

Fina blider på fåglarna nu blir man ju sugen att fota fåglar men dom är ju så skygga nu eller är de bara för att jag kommer som dom flyr :-)De måste vara otroligt gott om fågel hos dig marnyman som kan få så mkt bilder på alla möjliga fåglar fin är dom oxå.
Erir hur långt ifrån lavskrikan var du ?Verligen fina bilder på lavskrikan i sin natur .
mvh/bjorsa

Bjorsa! Lavskrikan är ju inte rädd av sig precis, har man tålamod kan man komma den väldigt nära. I mitt fall var den på ca 5 m håll. Jag skulle ha haft med mig 300mm-objektivet men det var 17-85 mm som satt på tyvärr.
Lavskrikan är mycket sällskaplig och far runt omkring en och tycks inte bry sig om en någe vidare. Men kommer man för nära så flyttar den sig några meter bort. Beteendet liknar faktiskt sädesärlans.
Carlton77! Hoppas du inte upplever det som någon fototävling ;-) Din bild är väldigt fin och bra komponerad och beskriver fåglarna på ett bra sätt!

#16 Erir kan du inte skicka hitt lite lavskrikor :-) De jag har här nu är talgoxar på altanen så jag tänkte ahha lite talgoxbilder men de ville inte kameran för den ville ha mer ljus trots mitt på dagen dock molningt så var max 1/30 del de bästa jag kunde få å blixten når inte riktigt fram på 3 meter ny kamera kanske eller en slavtändare eller på med strålkastaren för den är så hopplöst ljukrävande min dimage z5 fast om jag tar den analoga så får jag samma tid där oxå men antar att dom digitala systemkamerorna hanter ljusproblemet bättre med högre iso tal min blir så brusig med högre isotal se där vilken jättemening de blev :-))
mvh/bjorsa
Carlton77: Riktigt läckra bilder!
bjorsa: Jag har ju tur som bor bara några mil från Falsterbo, som ju är ett idylliskt läge för fågelintresserade nu på hösten när de flyttar. En bra dag passerar enbart ca 3.000 vråkar, lägger man till andra rovfåglar, gäss, änder osv så är man uppe stora femsiffriga tal av fåglar.
Första säsongen jag håller till i Falsterbo eftersom att jag inte haft kamera värd namnet innan, och det var en upplevelse när jag var där i helgen. Otroligt mycket fågel helt enkelt.
mvh Martin