Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1091 ggr
bjorsa
0

En fluga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom en fluga spatserande på fönstret så jag kunde inte låta bli att fota den tog bilden med blixt och reflektor och med kamerans s-makroläge sedan beskar jag bilden lite

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Han satte sig i fönsterkarmen å då skruvade jag på ett 135 mm bakvänt å tog denna bilden (obeskuren)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Passade på att prova med ett 50 mm bakvänt så att man kommer lite närmre (obeskuren)

mvh/bjorsa

lothus1
0

Va coola bilder! Snyggt fotat!

Gillar extrema närbilder på just insekter. De brukar se ut som aliens *S*

bjorsa
0

#3 Tack

De e kul att se dom på nära håll fast knepigt att få fokus att sitta rätt/eller där man vill .

mvh/bjorsa

Patrik
0

Jag förstår inte hur du kan få till det så BRA!!! Bara att ge beröm igen…

Patrik

ERIR
0

Du är otrolig!!!

Lunatics
0

Hur menar du skruva på bakvänt? =)

bjorsa
0

#5 Tack Patrik

#6 Så du säger :-)

#7 Jo jag har en kompakt kamera sedan tar jag ett vanligt objektiv från en systemkamera och sedan tar jag en kopplingsring så att jag kan skruva på objektivet baklänges dvs filtergänga mot filtergänga då får man ett bra makro objektiv och har man bra med zoom så kan man komma mkt nära

De finns lite mer i detta inlägget

http://foto.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=d686c21a-55b3-4e74-b31c-ca05a71dc592

Lägger in en bild på flugan när jag fick den att sitta på ett vitt papper ett kort ögonblick å nu utan något påskruvat utan med kamerans s-makro läge

mvh/bjorsa

Norrskenet
0

Jag säger bara att du bjorsa måste vara "flugornas Herre"

bjorsa
0

#9Nä inte deras herre jag är bara polare med dom :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

La ut ett äpple till fåglarna igår men istället kom de en fruktfluga så här några bilder på den först en bild så att man ser hur stor den är ca 5 mm

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Sen lite närmre

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och här ett porträtt på den fast nu blir de väldigt kort skärpedjup å skärpamn sitter ytterst på ögat men lite knepigt att få den där man vill då de rör sig om mindre en millimetern men jag jobbar på det dvs att få längre skärpedjup

mvh/bjorsa

lothus1
0

Flugfotona är jätteläckra!!!

Gillar bilden där man ser "hårstråna" på huvudet =oP

Fram med fler extrema närbilder på insekter =oD

Ps. Gillar samtliga insektesfoton du tatt!

bjorsa
0

#14 Kul att du gillar bilderna de gäller att hitta insekterna nu innan dom försviner men fördelen nu mot högsommaren äe ju att man har större chans att dom sitter kvar en stund nu .

Skall se om jag inte kan få fatt på något kryp här inne jag har sett en mygga av något slag sittandes på väggen i hallen men just nu är den borta kanske han är på middag:-))

mvh/bjorsa

lothus1
0

Yeeiii, jag väntar med spänning =o)

Jag e ju lite sugen på att trycka på "spara bild"-knappen ;oP

Martin
0

bjorsa, jag kan inte låta bli att fascineras och imponeras. När man trott att du överträffat dig själv, och det varit "tyst" ett tag, så blixtrar du till igen. Bilden med det omvända 50 mm kan vara den bästa macrobilden du tagit, i mina ögon sett. Grattis!

mvh Martin

bjorsa
0

#17 Tack Marnyman ,

Skulle velat fått mer blder på den och längre fokuseringsområde men jag försöker att få till det men de vills inte men skall försöka att få tag på fler gamla objektiv att skruva på å se hur dom funkar med kameran .

#16 Inte en insekt i sikte men kan ju lägga in en jag haft ute förut på en fjädermygga som satt i sovrumstaket å vill du spara ner bilder jag lägger ut så är de ok för mig .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å här en närbild på den

mvh/bjorsa

Robert
0

Fina bilder bjorsa, härligt jobbat, jag är mycket imponerad över ditt resultat. Det är några finjusteringar jag tycker du ska göra, om du har möjlighet att sätta en egen Vitbalans så ska du prova med det. I annat fall så får du justera de gula färgskiftningarna i efterhand.

Bra bok som säkert är till hjälp här.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Tack Robert,

Skall testa att ställa in vitbalansen först inann jag fotar går de bra då att bara ta ett vitt skrivarpapper och ställa den mot det?

Blir nog ingen bok läser så lite litteratur nu för tiden varför vet jag inte kanske pga att jag måste ha läsglasögon eller så är de bara lathet förr så slukade jag litteratur inom de jag var intresserad av men inte nu :-(

mvh/bjorsa

lothus1
0

Oh…den myggan såg grym ut! Just det att den böjer sig ner på det viset. Mäktigt!

Tack så väldigt mycket, har nu sparat bilder. Ska se om man kan ha dom som skrivbordsunderlägg ;oP

Kramen!

bjorsa
0

#22 Om du skall ha den som skrivbordsunderlägg så kanske de e bättre med 1280*960 så jag lägger upp en zippad fil med myggan i 1280*960 som du kan prova med

mvh/bjorsa

Robert
0

Bjorsa! Skall testa att ställa in vitbalansen först inann jag fotar går de bra då att bara ta ett vitt skrivarpapper och ställa den mot det?

Pekar du kameran och fyller sökaren med det vita pappret så tänk på att bilden blir underexponerad, ta gärna en avläsning innan, använd samma värden och ställ egen Vitbalans mot det vita pappret. Gråkort underlättar processen, men vitt papper är bättre än ingenting.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#24 Menar du att det är gråkort man skall använda för att ställa vitbalansen ? Jag är ju lite trögtänkt :-) Men om man då har gråkort lägger man de brevid de man tänker fota och gör en Vitbalans inställning och sedan fotar objektet och får man då rätt Vitbalans?

mvh/bjorsa

kristinah
0

Bjorsa, jag har sagt det förut men jag säger det igen, helt imponerande bilder.

bjorsa
0

#26 Tack Kristinah de e alltid lika kul att höra sånt de ger en inspiration så tack för dom orden.

mvh/bjorsa