Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1431 ggr
Ceciliaolucifer
0

Canon EOS 40D vs 45D

Hallå!

Ni är säkert urless på alla dessa kamerafrågor.

Men jag är i loppet av att köpa en systemkamera, min första bör tilläggas. Jag har tittat på Canon kamerorna av den anledning att alla mina vänner har en Canon. I övrigt kan jag erkänna att jag inte vet ett dyft om dom olika märkerna.

Vad skiljer sig 40D mot 45D, förutom pixlarna och tum på skärmen? och priset?

Jag är nämligen ute efter en systemis som är så effektiv som möjligt på att ta flest bilder per sekund. Då jag till 99% ska ha kameran till att fota djur, snabba djur.

Sen undrar jag lite också vad ni anser dom Canon Eos 1000D, är det för tok för gammal?

tacksam för svar :)

pellepiano
0

Du menar nog 450d. Skärmen på 50d är uppdaterad med högre Upplösning men samma på 450d och 40d vad jag vet.

Bildkvaliten är likadan, du kommer inte se nån skillnad. 450d har några bättre funktioner vid Live View, den kom ju något senare. Använder inte Live View själv dock.

40d tar fler bilder i sek. Hur många jpg/RAW per sek vet jag inte. Tror 40d tar ca 6 RAW i sek, men det beror oxå på vad man har för övriga inställningar, tex brusreducering.

Att fota snabba djur har mycket med objektivet att göra, hur snabbt det kan fokusera.

Sarah
0

Rätta mig om jag har fel… är inte 450d uppföljaren till 400d och 40d till 30d? 40d är väl en "bättre" kamera över lag? Jag älskar min 40d, men hade inte köpt en så dyr kamera om jag inte hade fotat så mycket innan.

pellepiano
0

Jo det stämmer och 40 d tar snabbare bildserier, är lite vädertätad, har ett bättre chassi, kan ta bilder i ISO 3200 och lite annat. Men bilderna kan man inte se nån skillnad på. Jag kunde inte det i alla falla när jag testade båda. Dessutom lär färgbruset vara tom något mindre i 450d.

Colt
0

Jag kan ju bara gämföra min 40D med min tidigare 350D och en 400D som ja provat fota med, och ja antar att 450D bara är en uppgradering av dessa.  40D är överlag en mycket mer robust och rejäl kamera, mycket mer proffskänsla. Det är ju en semiproffskamera.   Bildkvalitén och färgupptagningen är i alla fall ett litet lyft ifrån 350D men detta styrs ju nästan helt av vilken optik du har.   40D är betydligt snabbare, 6.5 bps i stället för 3.5 som jag tror det är på 450D, Vilket ja tycker spelar en väldigt stor roll med tanke på att jag fota näst intill bara rörliga motiv. 
En 40D kamera känner du dig aldrig begränsad med, det är en riktig kanonkamera med proffskänsla! Satsa på den, du kommer inte ångra dig.

linaphoto
0

40D är över lag en bättre kamera än 450D men sen kan jag tycka att 450D är en bättre första kamera om man inte är insatt.. oxå hur mycke vill man lägga ut på en kamera + alla tillbehör

Colt
0

#5 Det kan jag hålla med dig om! 350-400-450D är jätte bra förstakameror.  Lättare att lära sig behärska de manuella inställningarna på de än på 40D

Ceciliaolucifer
0

Men Jisses!

När jag skrev Eos 40D vs 45D så gjorde jag en egen förkortning av 400D och 450D. Så det är jag som svamlar!

Jag är alltså intresserad av en 400D eller 450D, men tittade idag på en 1000D. Och det känns som att man kan köpa ett billigare kamerahus och lägga ner mer pengar på objektiven man vill ha.

Martin
0

Farligt med egna förkortningar på produktnamn, speciellt när det råkar finnas produkter som heter som förkortningarna :o)

Precis som du säger kan man komma undan med ett billigare kamerahus och lägga mer krut på pengarna. Fast samtidigt får man ju titta så att kamerahuset har de kvaliteter man vill så att man inte lurar sig där på att köpa något billigare bara för att det är billigare. 1000D är en "light"variant av 450D-modellerna. Det är inte stora skillnader, men t.ex. så finns inte spotmätning på 1000D vilket gör att jag aldrig skulle välja den då jag använder det ganska mycket.

www.cyberphoto.se/compare.php kan man lägga till kameror genom att välja i en rullist och sedan jämföra dem.

mvh Martin

Hannybee
0

Canon EOS 1000D är ju inte gammal, det är en av de nyaste Canon-kamerorna. :)

Ceciliaolucifer
0

#8 Precis, inga fler förkorttningar för min del ;)

Det känns som att det blir en 450D just nu. Den tilltalar mig mest. Jag kommer inte att köpa en nu i dagarna, men innan sommaren iallfall. Jag har inte så stort intresse av kameran under den här säsongen. Visst det blir lite vad man göra det till. Men jag vill fota mina djur utomhus i ett glädjerus :) 

Att köpa en 1000D med fler objektiv vara bara en tanke som dök upp. Tur det, för då har jag tänkt lite iallfall ;)

tack för alla tips!

Hannybee
0

1000D är för mig, som är nybörjare på just system, den perfekta kameran. Men har man lite mer erfarenhet så är nog 450D bättre, även om den också är mycket dyrare.

Sarah
0
Emma-U
0

#10 Jag var iväg idag och köpte en 40D, och den är faktiskt allt jag har drömt om och lite till :) Jag tycker att om man ändå ska slänga ut flera tusenlappar på en systemkamera så gör det ordentligt - du tjänar på det i längden.
Sen beror det på, som de andra säger, vad man ska ha den till och hur mycket man kommer att använda den.
Jag resonerade som såhär att jag tänker ha den här kameran i många år, köpa till nya och bättre objektiv under tiden och på så sätt uppdatera mig. Jag anser att det var värtde extra (svidande) tusenlapparna - istället för att efter kanske tre år behöva köpa en helt ny kamera för att den befintliga (t. ex. 1000D eller 450D) blivit föråldrade..

Bästa pris på 40D som jag kunde hitta var 9490:- på MediaMArkt i Göteborg - så använd er av det hos de återförsäljare som har prisgaranti.

Att vänta är inte ett bra drag just nu, jag har haft kontakt med flera återförsäljare som just nu planerar att höja priserna inom de närmsta veckorna. En av mina kontakter höjde senast idag med 500 spänn och planerar ytterligare höjning - så om du vill ha en kamera, utan att behöva leva på nudlar ^^, så är det god tid att köpa nu!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Colt
0

#13 Grattis till ett kanonköp!  Du kommer inte ångra dig. :)

Emma-U
0

#14 Tackar, det känns verkligen finemang! Ska bara ta mig igenom den 200-sidiga manualen :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus