fundering
hejsan har fått två kameror av min mormor å morfar. väldigt gamla kameror som funkar.
den ena är en zeiss-ikon en balgkamera tror ja de heter.
den andra är en tele-flash t-52. skulle vilja veta lite mer om dom om de är någon som har info om dom. tack på för hand joakim
putt*

*puttar upp denna tråd*
På den här sidan finns det några Zeiss -Ikon
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Du kan hitta info om filmformatet till den där fick-kameran "tele-flash t-52" på länken här nedan. Jag tror inte att man kan få tag på sån film längre, och kameran var en tämligen medioker produkt av okänt märke (Continental). Filmformatet introducerades 1972.
http://en.wikipedia.org/wiki/110_film
Om din Zeiss-kamera kan inget sägas om du inte talar om vad det är. De flesta av deras bälgkameror hade moddellens namn någonstans på kameran, ofta på baksidan. Zeiss har gjort bälgkameror i format från 9x12cm ner till 24x36mm av skiftande kvalitet.
En del av dem är högt skattade samlarobjekt; några av dem används fortfarande av entusiaster, och några modeller är tämligen medelmåttiga. Det beror lite på vilket objektiv kameran har och när den är tillverkad, och om den har avståndsmätare och eventuellt exponeringsmätare. Objektiven på deras bälgkameror var ofta den relativt billiga trelinsiga Novar, men de dyrare hade Tessar, en fyrlinsig konstruktion. Om du tittar på framsidan, kring kanten av linsen, så står det en text där som säger vilket objektiv den har, och om du tar en bild på den kan man kanske lättare se vad det är för något.

Det ser ut som en Zeiss Nettar i format 6x6. De tillverkades från slutet av trettiotalet fram till femtiotalet i flera olika modeller med olika objektiv. Din är troligen tillverkad efter kriget (man kan se det på om den har antireflexbehandlad optik; förkrigs är utan antireflexbehandling). Det är en av de enklare modellerna, men den kan ge riktigt bra resutat, och det finns fortfarande film att köpa till, så du kan faktiskt använda den.
Om du behöver en bruksanvisning så finns den som PDF, och filmformatet är 120, vilket fortfarande är ett aktuellt format.
oki tack. låter bra de. vet du om de finns mera info om tele-flash t-52. tack på förhand

Nej, jag vet inte mycket mer om den. Den är en bland många enklare kameror som gjordes för 110-filmen; namnet och en liten kontroll på kamerahuset antyder att man kan välja tele eller normal, så att man kanske kunde använda den för att ta porträtt, men det är en fixfokuskamera, så man ska inte förvänta sig bra skärpa eller att man ens vet var skärpan är ställd.
Nettar vet jag lite mer om; det var en mycket långlivad modell, och senare modeller hade en finess som hindrade dubbelexponering. När man hade tryckt av så kom det fram en liten röd signal i ett hål och avtrycket spärrades tills man hade dragit fram filmen. Den fanns med Novar 75 mm 1:6,3 och med Novar 75 mm 1:4,5. Slutaren spänns manuellt, och man kan lura dubbelexponeringsspärren genom att trycka av på länkarmen på sidan av luckan (om man vill dubbelexponera). Jag jobbade under sextiotalet med att köpa och sälja begagnade kameror, och jag har sett några olika såna kameror.
Nettar var den enklare av Zeiss' 6x6-modeller, den mer påkostade hette Ikonta och hade avståndsmätare och Tessar-objektiv med ljusstyrka 3,5 eller 2,8 och fanns också med ljusmätare och mekaniskt räkneverk och framdragningsspärr (Super Ikonta). På Nettar får man hålla ögonen på numret som kommer fram i ett litet fönster på baksidan när man drar fram filmen. Den dyrare kameran, Super Ikonta, är ett eftertraktat samlarobjekt, och det finns entusiaster som fortfarande använder den att fotografera med. Den är en mycket bra kamera, jag använde själv en sådan en tid. Nettar är rätt vanlig och man kan ofta hitta den på loppmarknader.
oki tack tack för all info om kameran. håller på att lära mig mer å mer om att använda kameran. å de är roligt. tack på förhand jocke