Vilken kamera bör jag köpa?
Hej!
Ska köpa en ny kamera och skule behöva lite hjälp med att välja vilken av alla kamer där ute jag bör köpa.
Krav
- Ska kunna ta bra bilder
- Lätt att ta med
Sen kommer jag inte på mer just nu skriver till mer om jag kommer på mer :)
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Oj du bör nog skriva lite mer om vad du är ute efter. Om su vill ha system eller kompakt och prisklassen du är intresserad av. Alla kameror kan ta bra bilder det är mest upp till fotografen, men givetvis är kamerorna olika lätta att använda. Det viktigaste du kan ge som riktlinje här är till att börja med vad din kamera får kosta.
En systemkamera verkar i alla fall inte vara något för dig med tanke på att den ska vara lätt och enkel att ta med.
Gå till någon affär och be om hjälp att hitta en bra och smidig kompakt :) Kanske en Ixus eller en Sony?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Om du vill att kameran ska vara oöm kan det vara idé i att titta på kameror där objektivet inte sticker ut eller drivs ut med en motor när man ska använda kameran. Det finns kameror av flera märken som har objektivet helt inbyggt. Olympus har flera modeller som dessutom är vattentäta och relativt stötsäkra.
Och alla kameror kan ta bra bilder, det hänger mest på det som står bakom kameran.
Men med vissa karmeror jag har haft blr bilderna gryniga, suddiga, fel färg osv
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
den var snygg och jag blev väldigt sugen på att köpa den, får se när jag gör det för jag måste spara ihop 5 000kr först :P

#4 Det beror för det mesta inte på kameran att det blir suddigt eller fel färg; det hänger ihop med förhållandena vid tagningen och inställningarna som man eventuellt gör.
Att det blir grynigt kan däremot vara en egenskap hos kameran i kombination med ljusförhållandena. Alla kompaktkameror, utan några undantag, ger gryniga bilder vid svagt ljus. Det hänger ihop med att ytan på sensorn är mycket liten, och det gäller så klart även Canon G10.
Systemkameror har större sensorer, och därmed klarar man sig ifrån grynigheten vid svagare ljus; det är en direkt funktion av sensorstorleken, så ju större sensor, ju mindre grynighet. Fullformatssensorer är överlägset bäst, men då kostar det en del, och objektiven är också dyrare.
Om man har en kamera som är några snäpp över de allra enklaste, så finns inställningar för färgbalans, och det kan man ofta vara tvungen att använda för att bilden ska få rätt färger. Det är en sak man måste lära sig, och där finns inga genvägar.
Suddigheten är också en sak som hänger ihop med hur man använder kameran, och det är oftast inte kameran det beror på när det blir suddigt. Det finns flera olika skäl till suddighet, att man skakar kameran i avtrycket är en av de vanligaste, en annan är att avståndet ställs in på fel sak, en tredje att slutartiden blir så lång att det endera inte går att hålla stilla, eller att motivet hinner röra sig medan bilden tas. Det senare beror på ljusförhållandena, bländaröppningen och ljuskänsligheten (ISO). Alla de sakerna är sådant man måste lära sig för att veta vad som är möjligt.
Naturligtvis skiljer det mellan olika kameror, men utifrån vad du än så länge har berättat om ditt fotograferande är det inte möjligt att hjälpa dig hitta rätt kamera.
putt

#9 Jag vet inte vad du förväntar dig. Du har fått en del glada tillrop, men du har inte berättat ett dugg om dig själv eller hur du har tänkt använda apparaten som du frågar efter. Vi har en marknad med tusentals produkter, och det är självklart att ett fåtal av dem kanske inte riktigt kommer upp till kraven för någon användare, men den stora olikheten mellan alla dessa kameror gör att en del passar för en person, medan andra passar för en annan person. Det stora flertalet uppfyller anspråken som du ställer i ditt första inlägg.
Om man bara tittar efter olika typer av kameror; det finns faktiskt klart urskiljbara sådana typer, så har du inte ens berättat tillräckligt mycket om dig själv för att det ska gå att ge råd om vilken typ av kamera som passar bäst för just dig. Innan man har kommit fram till det är det helt meningslöst att diskutera olika modeller.
Så strängt taget kanske du inte bör köpa någon kamera alls; vad ska du med en kamera till?

"Du har fått en del glada tillrop, men du har inte berättat ett dugg om dig själv eller hur du har tänkt använda apparaten som du frågar efter."
Hälsningar
Robert

Jag tror att man ska hålla sig i alla fall lite i närheten av ämnet för tråden med inläggen…
Och jag är på intet sätt emot Roberts förslag om Canon G10, jag har själv en G7 som jag är mycket nöjd med, men G10 har åtminstone en finess som jag gärna skulle ha haft, kompensationsratten. Man kan alltså göra exponeringskompensation direkt utan att titta på någon display och utan att behöva trycka på någon knapp. Önskar att vitbalansen också vore lika lätt att ställa.
Men, ett stort men, olika människor har olika behov, och det är inte alla som har glädje av en mycket avancerad kamera. Det är lätt att skjuta sig i foten med de mer avancerade. Samtidigt som de ger större möjligheter att kontrollera resultatet, är det också lättare att ställa in någonting fel, så att det blir sämre bilder än om man hade haft en enklare modell.
Canons toppmodeller bland kompaktkamerorna, G-serien, har alla manuella möjligheter, och man kan ställa in många olika parametrar. Om man vet vad man gör, så är det bra, eftersom man får bättre kontroll över slutresultatet. Det går till exempel att ta bilder i råformat, så att man kan bearbeta dem senare direkt som bilden registrerades av kamerans sensor, och man kan ställa slutare och bländare manuellt, liksom välja olika varianter av automatik. G10 är den första som har råformat i firmware, men det går med CHDK att få råformat också med övriga modeller.
Ett av de mer värdefulla hjälpmedlen för exponeringen är realtidshistogram, så att man direkt på skärmen ser fördelningen av toner i bilden man tar.
Som andra kompaktkameror har den en väldigt liten sensor, och med liten sensor följer kort brännvidd. Dessutom är den största bländaröppningen ganska liten. Följden är att man alltid har stort skärpedjup; bara systemkamerorna erbjuder möjligheten att jobba med mindre skärpedjup. Den lilla sensorn ger också kraftigt brus när man tar med högt ISO. Inget av det här skiljer den från andra kompaktkameror, så om man är ute efter en avancerad kompaktkamera, så är det ett mycket gott val.
Men just sensorstorleken och att man bara har ett ganska ljussvagt objektiv med mycket kort brännvidd är vad som verkligen skiljer den från systemkamerorna; den spelar i en annan liga. Om man vill ha bättre kontroll över skärpan och skärpedjupet, och om man vill ha möjlighet till mindre brus i svagare ljus, och om man vill kunna kontrollera skärpan mer avancerat, till exempel med tilt, luta objektivet så att skärpeplanet kan läggas utefter en yta som inte är vinkelrät mot optiska axeln, då är det en systemkamera man ska ha.
Och det bör nämnas, att Canon G10 (eller G7 och G9) är inte enklare att hantera än systemkameror. För att få fullt utbyte av den krävs lika stor eftertanke och lika mycket kunskap som för att hantera en systemkamera. Man kan ta automatiskt med systemkameror också, och även i det läget har de fördelar framför kompaktkamerorna, främst genom sin större sensor, men också genom sin mycket snabbare uppstarttid och respons.
Det finns också massor av kompaktkameror som inte har lika mycket inställningsmöjligheter som de mer avancerade, och de kamerorna med färre finesser kan passa bättre till många människor, eftersom man lättare kan göra rätt. Ändå har de mindre avancerade kamerorna ofta vad man behöver för att få de bilder man vill ha, exempelvis möjligheten att begränsa utsnittet genom att zooma till en lång brännvidd.
Det är därför det är värdefullt att veta mer om den som ska ha kameran och om hur den är tänkt att användas, innan man kan rekommendera någon viss typ av kamera eller en viss modell till en person.
Jag var kanske lite kort i mitt förra inlägg, men OP:n har redan fått två svar som ber om mer information, för att lättare kunna ge råd. Att bara hugga en kameramodell ur luften är inte ett dugg bättre än de vanliga annonserna för vilken modell som helst. När man inte vet till vem den är tänkt, så kan det bli totalt fel.
så Love-, om du har kommit på något mer, så fram med det; dina två önskemål är alldeles för lite för att ge några kvalificerade råd.