Canon S5IS + telekonverter
Någon som använder eller har testat en telekonverter typ TC-DC58B 1,5x till Canon S5 eller liknande?
Funkar det bra och är det värt slantarna?
Jag har testat på föregångaren, Canon S3IS. Det fungerade "ok". Beroende på vad man vill framkalla. Jag tycker S3an redan i sitt maximala zoomläge (motsvarande 432 mm) tappar en hel del i kvalitet och det blir en del kromatisk abboration (stavning?). Det blev i vissa fall än tydligare med konvertern (hade visserligen en x2 konverter när jag testade, om jag inte helt missminner mig) men samtidigt så för att t.ex. dokumentera en fågelart på långt avstånd dög det bra - det blev det tillräckligt bra bild till. Sen skulle jag inte dra upp bilden på någon canvas eller förstoring. Så vad gäller S3an så beror det lite på syftet med bilden.
Kan inte helt svara för S5an, men det är väl i alla fall lite hjälp på vägen. Jag valde, efter testet, att inte köpa någon konverter till min S3a.
mvh Martin
Ok. Tack för svar. Ja, det var precis det jag skulle använda konvertern till också isf. Dokumentera fåglar alltså. Lider lite av kromatisk aberration på S5:an också, redan innan konvertern.
Ja, kanske dumt att kasta ut pengar på det när man ändå går i SLR tankar… Det är ju bara som vanligt det där med pengar 
Testat RAW och S5 IS om du ändå går i systemkameratankar? Det var lyckat med min S3 IS när jag körde med det.
Jasså? Nä det har jag inte testat! Tänker du på CHDK firmwaren? Läste om nåt sånt härom dagen nånstans… Lät spännande. Det var lyckat menar du?

Jag använder CHDK rätt ofta, och jag är mycket nöjd med det. Det är inte alltid jag bryr mig om att ta råformat, men det finns en hel del annat godis i CHDK som är bra att ha. Exempelvis ett bättre histogram och tydlig markering innan man tar bilden av vad som blir överexponerat. Jag använder RAW Therapee (Windows) eller UFraw (Linux) för konverteringen, och resultatet blir mycket bra, eftersom jag kan göra hela bearbetningen utan förstörande komprimering.
Av lättja struntar jag ibland i att använda råformat, för det är ju ändå en del extraarbete, och det tar rätt stor plats, även om det egentligen inte spelar stor roll. Jag har en liten packe minneskort, 8 st 2 GB och 4 st 4 GB. Det är lite mer praktiskt med 2 GB eftersom de större korten inte vill autostarta CHDK. Senaste versionen av CHDK är lite smidigare på en del funktioner, exempelvis behöver jag inte stänga av om jag bara trycker för att se vad klockan är; då visar den tiden och stänger sedan av själv.
Det ska gå att autostarta större kort också enligt manualen, men jag har inte lyckats med mer än ett av mina 4GB-kort. Det är någonting som skiljer på de andra, men jag vet inte vad. Jag lyckas inte heller om jag gör en liten partition att starta på som manualen föreslår för kort större än 4GB.
Jag har en G7, så det är säkert andra buggar på S3.
Hmmm. Låter onekligen spännande. Måste man göra en backup på orginal firmwaren? Är det ganska "riskfritt" att köra i den där?
Jag kommer själv också att slå till med dslr under året så därför har jag inte brytt mig om att byta upp mig från S3an.
mvh Martin

Nej, man behöver inte göra någon backup på firmwaren, eftersom CHDK inte rör den; den ligger kvar i kameran. CHDK laddas in i stället för kamerans firmware och körs som operativsystem i kameran när man startar på ett visst sätt. Om man sätter in ett kort som inte är preparerat för att starta kameran med CHDK så kör kameran sitt normala firmware. Det blir alltså inte en permanent uppgradering, utan bara medan man kör med det minneskortet. Man kan också välja, även när minneskortet är förberett för CHDK, om man vill köra CHDK eller om man vill köra den inbyggda firmwaren.
* Save images in RAW format
* Ability to run "Scripts" to automate the camera
* Live histogram (RGB, blended, luminance and for each RGB channel)
* Zebra mode (blinking highlights and shadows to show over/under exposed areas)
* An "always on" full range Battery indicator
* Ability to turn off automatic dark-frame subtraction
* a higher compression movie mode, and double the maximum video file size
* exposure times as long as 65 seconds
* exposure times as little as 1/10,000 of a second
* ability to use the USB port for a remote trigger input
Det viktigaste ingår med, spel.
Haha - "Det viktigaste ingår med, spel". 
Ska absolut testa detta när jag hinner! RAW blir ju lite häftigt.
Ingen mer än "marnyman" som testat/använder telekonverter TC-DC58B 1,5x eller liknade på S3:an eller S5:an?
Jag antar att man måste ha en kortläsare för att börja labba?
Svårt att föra över filerna annars.

Jo så är det. Kamerans USB-koppling är gjord för att föra över bilder, inte för att ladda upp filer. Man behöver en kortläsare för att ladda in några filer i rotkatalogen på kortet.