Spara i TIFF?
Jag har nu efter ett år av fotografering börjat fota i RAW med min A700, använder mig av Sonys egna konverteringsprogram och när jag konverterar en bild vidare till Elements så blir den i TIFF, är det något som man ska spara i eller fortsätta med jpg? :)
Sen en till sak, när jag konverterar vidare dem till elements så hamnar det alltid en kopia i temp mappen. Kan jag bara ta bort dem och allt annat som ligger där? :)
Tacksam för svar!

Att råprogrammet konverterar till tiff beror på att man inte vill förlora data. Jpeg är förstörande komprimering, så att man förlorar lite av bilden varje gång man sparar i jpeg, större förlust ju mer komprimerat fotot görs. Jpeg är därför inte bra att mellanlanda på om man ska fortsätta bearbeta bilden.
Tiff är ett format som inte tappar data, så när du sedan öppnar den i exempelvis Photoshop, så har du alla bilddata tillgängliga att jobba med. Om du ska mellanlagra i Photoshop så väljer du .psd som är ett format som spar alla lager och inte tappar data.
Som slutprodukt duger oftast jpeg alldeles utmärkt, i synnerhet om bilden ska skickas med e-post eller publiceras på nätet. Standardformatet för nätet är annars .png (Portable Network Graphics), vilket kan komprimeras något, men som man oftast inte komprimerar. Jpeg har dock blivit en de facto standard, även om det är ett proprietärt format.
De ändringar som du bör göra i råprogrammet innan du sparar till tiff är främst färgbalansen, även om det i många råprogram också är möjligt att göra andra förändringar, som kontrast (tonomfång) och skärpa. Oftast kan annat finlir skötas i exempelvis Photoshop, men för färgbalansen är råprogrammet helt överlägset.
Så spar tiff efter råkonverteringen om du ska fortsätta bearbeta bilden; annars hade du praktiskt taget lika gärna kunnat låta kameran sköta "framkallningen" till jpeg.

Okey Tack för hjälpen! :)