Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 710 ggr
Lotusblomman
0

Behöver hjälp...

Hoppas någon här inne kan hjälpa mig med detta:

Jag gjorde ett fotojobb gratis till ett företag i höstas. Bilderna som jag tog var till för att publiceras på företagets hemsida. (Det var vi överens om!)

För bara en vecka sedan får jag syn på en av mina bilder i en lokaltidning. Jag ringer tidningen och de säger att företaget (de som jag fotat åt) påstår att bilderna är deras.

Personligen tycker jag att det är företaget som gjort fel, de visste att bilderna var mina.

Visst är det företaget som ska stå för ersättningen eftersom tidningen klart och tydligt frågat vem fotografen var??

Sedan var jag inne på företagets hemsida och läste att man kan köpa ALLA bilder och få en viss procent rabatt + full upphovsrätt….. Detta är väl inte okej?

Hoppas verkligen att ni har något bra svar till detta… :)

Hälsningar Eva

Inkanyezi
0

Nej, det var verkligen inte rätt gjort av företaget.

Jag antar att det inte finns några papper om uppgörelsen?

Ett muntligt avtal gäller ändå, men det är företaget som har problem i så fall med att hävda vad som har avtalats. Självklart ska företaget tala om vem fotografen är, och därmed vem som har rätt till bilden. De har inte heller rätt att sälja dina bilder om ni har avtalat att de får ha dem på hemsidan.

Så det enklaste kanske är att fakturera dem för den otillåtna användningen enligt BLF-prislistan och påpeka skriftligt vilket avtal som gäller.

Lotusblomman
0

Nej, det var ett muntligt avtal som måhända kanske var lite otydligt. Men det jag vet att vi pratade om var att dessa bilder var till för att publiceras på hemsidan. (Det var riktigt bråttom att få upp dem där också, vill jag minnas)

Nu har chefen för detta företag ringt mig och ifrågasatt varför de ska betala ersättning o inte tidningen?!

Jag har ringt tidningen ännu en gång och de sade att de verkligen frågade vem som var fotografen. (Jag känner tll den här tidningen väl och litar på dem)

Chefen för företaget har sagt att han ska samtala med sin kollega (som skickde bilderna till tidningen) för att se hur de ställer sig till detta.

Det jag undrar, visst gör jag rätt som fakturerar företaget? Jag har inte blf:s prislista men har luskat ut att ersättningen blir 6000 kr. (Kopiering av bild+ otillåten publicering+ byline saknas)

Inkanyezi
0

Jo, det är OK att fakturera så. Du bör dessutom begära att alla dina bilder på deras hemsida förses med byline, vilket är praxis när företaget inte äger bilderna. Tidningen vet vilka regler som gäller, och det är inte ovanligt att de i samband med en sån här händelse infogar en rättelse.

Och företaget bör definitivt få veta vilka regler som gäller. Det kan vara bra att avfatta en skriftligt redogörelse för hur bilderna får användas och hur ersättning ska utgå och med vem avtal ska göras för annan användning av bilderna.

moonsi
0

dålig stil av företaget

hoppas de går bra håller tummarna

linaphoto
0

hej hej… usch det va olyckligt… man ska alltid skriva ett avtal även om man känner dom eller tycker att de verkar schyssta..                       folk försöker alltid få ut så mycke som möjligt..

ta en titt här

www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf

[PeterWem]
0

Bildombudsmannen hjälper sådana som dig:

http://bildombudsmannen.se

Kontakta honom.

Linnah
0

#3 Den ideella rätten har man alltid oavsett om man sålt publiceringsrättigheterna. Man har alltid rätt att få sin byline till bilderna oavsett om företaget "köpt ut" bilderna (såvida man inte särskilt avtalat det, för t.ex. reklamproduktion). Se 3 § Upphovsrättslagen.