Tips i PS, försvinnande pensel
Har du någonsin suttit och målat med penseln i Photoshop och så har den plötsligt förbytts mot ett hårkors istället? Jättestörigt. Du kollar noggrannt inställningarna så du verkligen har valt så den skall visa hur stor penseln är men ändå visas det bara ett kors.
Kolla Caps lock!! Har du den tangenten intryckt kommer alla verktyg att visa hårkors istället för penselstorlek.
Det händer inte ofta… men det är störigt!
F*n vad sur jag blir. Suttit i säkert 5 minuter och retat mig på att jag inte får tillbaka penseln…
VEM tycker det är bra att använda ett kors istället för penselstorlek? Man har ingen koll på hur mycket man täcker över förrän det är målat… penseln kan vara 2px i diameter eller 250.
…men det känns bättre nu när jag fått avreagera mig. :-)

Tack för tipset, det där tipset kan ju spara några hårstrån.
Hälsningar
Robert
Tack för tipset. Ja det har hänt mig och det är förbannat irriterande. Bra att veta.
Eddie

Tack så mycket. Du e en gud

Det är faktiskt vääääldigt bra att man kan välja själv hur man vill att verktyget ska se ut. Korset är bra i vissa lägen.
Ja man kan verkligen bli tokig i bland.
Jag är skitdålig på att använda kortkommandon, men jag jobbar på det. En favorit i PS är först tab sen F två gånger.
Då kan man se bilden man jobbar med utan verktygen runt om kring och med svart bakgrund. Me like.
Passar på att lämna ett länk-tips till er som vill kolla kortkommandon i PS.
Innehåller dessutom kommandon till andra Adobe-program, windows, office mm.
#6: När? Du kan ju kombinera storlek på pensel med ett kors utan problem varför skulle man vilja dölja storleken på penseln?
Det KAN ju vara en "feature". Överraskande penselstorlek. :-D
När jag byter penselstorlek så högerklickar jag med wacompennan och drar i reglagen. Jag måste dock ofta dra ut pennan till bordet för att se så att storleken passar eftersom det är svårt att veta om 300 pixlar blir stort i just bilden jag arbetar med eller inte.
#7:F är underbart!

jag kommer inte ihåg det exakt nu när jag har användning för det.

Det går att lägga in egna kortkommandon om man så önskar. Jag använder gaussisk oskärpa väldigt ofta så det har jag lagt in som Shift+Ctrl+Alt+G. Snabtt och smidigt.
Det går ju att skriva ut egna listor från PS på kortkommandon dirket från ps.
Hälsningar
Robert
Jag använder mig av ett ritbord och jag vill helst slippa släppa pennan så ofta. Samtidigt använder jag mig hela tiden av ctrl, shift och alt för att styra punkter och penslar. Jag har faktiskt lagt smart skärpa och gaussisk oskärpa på ">|<"-knappen. ctrl-> ger skärpa och shift-ctrl-> ger oskärpa.

Det finns designade tagentbord just för Photoshop men dom stöder inte åäö.
Hälsningar
Robert
Jag använder också ritbord. Behöver nästan aldrig släppa pennen (bara om jag ska skriva då). Mitt bord har två set om fyra knappar till höger och vänster. Det högra har jag lagt in mina mest använda tangentbordskombinationer. Den vänstra är standard (ctrl, alt, shift osv).