Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 541 ggr
Anita-
0

Färgåtergivning

Jag kanske frågar på fel forum nu, men vet någon om man kan ändra så det blir samma färger på utskrifterna som datorn (och kameran) visar… känns hopplöst när jag ser utskrifterna, då spelar det ju ingen roll hur "bra och naturligt" kameran tar. Jag har en Pixma MP 500…

Inkanyezi
0

Jo, det handlar om att kalibrera de olika grejerna, men det kan egentligen inte bli riktigt samma. Men det är viktigt att du har en kalibrerad bildskärm för att du ska kunna bedöma hur bilden kan bli, och så måste man trimma in skrivarens färgprofil; det är olika på olika skrivare, titta i skrivarens bruksanvisning.

linaphoto
0

kalibrera skrivaren

Anita-
0

Tack för era svar, ska kolla manualen till  skrivaren. Gillar inte manualer, men ska göra ett försök i allafall. Hoppas att det står i den.

Ibland har jag kunnat välja om jag vill att skrivare eller PhotoShop aka välja färger, vad brukar ni ta då? brukar det bli skillnad då på utskrifterna? Skulle precis skriva ut och göra en jämförelse då det tog slut på en av färgerna. men någon här kanske har erfarenhet av detta?

Inkanyezi
0

Hursomhelst ska du kalibrera skrivaren. Det brukar finnas ett program för skrivaren där man kan ställa in en del parametrar, färgmättnad osv. Det kan vara enklast att låta skrivaren göra det, annars får du göra motsvarande operation i Photoshop. När inställningarna är rätt gjorda ska det helst inte bli någon skillnad beroende på vilken metod man använder.

[mingdie]
0

Börja med att köpa en skärmkalibrerare. Då får du rätta färger med det ljuset som du har i rummet. Dom är inte så dyra. Jag kör med Huey men det finns olika märken.

Sedan skall du skapa en färgprofil på din skrivare. Du kommer att behöva göra olika färgprofiler om du använder olika papper. Spara dom färgprofilerna så att du kommer ihåg vilket papper det är för. Jag vet inte om det finns några företag i Sverige som gör färgprofiler för andra men där jag bor finns ett företag som gör det för 300kr och då kan du få upp till 5 olika beroende på papper och vilka färger du använder.

Lycka till

Anita-
0

Tack alla, det skulle vara kanon om det gick att köpa den tjänsten, men var ändrar man färgprofilen då…till de olika papprerna. Om någon har en lika skrivare så är jag tacksam för tips…
ursäkta, men jag är inte så tekniskSkäms