Inspirations hjälp...
Hej hej allihop!!
Det är så att jag ska leda en fotokurs nu i sommar.. och jag skulle bara vilja fråga er vad ni skulle vilja lära er om ni går på kurs.. jag tycker det är nyttigt att bolla ideer med folk…
ha i åtanke att de flesta är äldre och en del är nybörjare..
ska bli kul och se va ni har för ideer jag kanske har missat något…
Lina 

jag skulle vilja veta mer om hur man använder:
ljus mätting …
slow sync…
nattbilder …
Kul att du skall leda en kurs.
Först och främst så måste man ju veta på vilken nivå, och vad kursen skall handla om. Är det bildseende, komposition och den formen av teknik, eller är det mer det "hårda" tekniska, kamerahus, objektiv, inställningar osv?
Det är nog bra också om du som ledare vet vilken nivå kursdeltagarna har och framförallt att kursen har uppsatta mål och syften, så att deltagarna vet ifall det är en kurs för dem eller inte.
För egen del är det fotografering av djur i naturlig miljö, samt landskapsbilder jag skulle vilja bli bättre på i första hand, och därefter människor i olika situationer i andra hand.
Och för min del är det både det "kameratekniska" och sedan komposition osv som är av intresse.
mvh Martin
förra året när jag va inhoppare, de va helt nybörjare och alla har olika kameror.. inte många som körde på system..
förra året gick de igenom detta, inställningar, ljusmätning, bild komposition, studio fotografering,cs, ps express, flickr, utskrift + individuella förfrågningar och de fick uppgifter och på morgonen gick vi igenom bilderna från dagen innan och diskuterade..
men det va inte mitt upplägg…jag får ha i åtanke att de som kommer är runt 50+ och en del unga (förra året va det 1)
jag kommer förenkla hela upplägget.. ska man dra det enkelt vill de ta bättre bilder, träffa människor, lära sig och ha roligt som grupp..
jag tänkte mer på roliga uppgifter när jag skrev mitt inlägg…
En sak som kan vara kul är att man skall ta x antal bilder på x antal motiv. Säg t.ex. att de skall dagen efter kunna visa upp 2 bilder på 5 olika motiv, där du valt motiven. T.ex. "byggnad", "blomma", "bil", "människa" och "action". De två bilderna i samma kategori får inte vara lika, skall vara från olika vinklar eller så för att visa hur stor skillnad det kan vara mellan två olika bilder på samma typ av motiv.
Det är en ganska kul "övning" eller vad man skall kalla det för att träna bildseende och komposition.
mvh Martin
det lät ju som en jätte rolig uppgift… 
Det förska jag fick lära mig (som inte helt var nybörjare då jag gick kurs) var vad bländare, sensor och slutare var. Hur en systemkamera fungerar i korta drag osv. Mycket mer än så berättade inte våra kursledare.
Sedan fick vi vara ute och fotografera i det praktiska i små grupper om tre-fyra personer + instruktör som berättade vad vi skulle använda för ungefärliga inställningar i vissa situationer.
Med hjälp av det kunde man sen gå hem och prova själv och på ett ungefär veta vad man skulle använda för intällningar
man kan räkna med att de flesta har kompakt.. har för mig att det va 2 som körde på system förra året..