Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 753 ggr
SaraHjelm9
0

Akut hjälp, beslutångest!

Hej Hej :)

Nu har jag problem haha :), jag kommer säkert skriva långt men hoppa över lite om du inte orka läsa (har fet text på de som är frågan i detta inlägget):P

Jag har NikonD40 med kit.

Och har nu länge letat efter nytt objektiv, var inne ett tag på Nikkor objektiv AF-S 50mm f/1,4G. Men den var slut såld i lager och i väntan så kollade jag runt mkt på andra objektiv och känner att jag tänker vänta med den och satsa på telezoom ist :)

Jag har suttit o läst i forum och allt nu så det slutade med att jag vet ingenting haha :)
Jag tänkte satsa på att köpa ett bra Macro till sommaren då det finns insekter och blommor m.m då :)

SÅ varför inte ett telezoom? jag älskar att knäppa på djur och natur och allt. Och det vore roligt att få närbild på fåglar, ekorrar osv :) Ett stativ får jag väl inskaffa mig oxå:)

Men men till frågan, det står mest imellan två objektiv och det är

**Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro för Nikon(HSM)
**och
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II till Nikon AF, Ny version med inbyggd motor till D40/D40x/D60

Jag har läst mkt på fotosidan.se men tyvär så verkade inte vara så många som tyckte om dom objektiven och tyckte mer att man skulle absolut satsa på Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED. Men jag tycker att den är lite dyr. Vist man kan ju spara men endå liksom, jag tänkte spara till ett bättre macro sen.. är dom jag har bestångest för så pass dålig så att jag borde absolut spara till den dyra ist? eller duger dom ?

Så vilken skulle ni har valt av Tamron eller Sigma ? eller är dom "värdelösa" så jag ska satsa på den dyra nikon ist? Jag känner själv att jag inte orkar spara eller vänta längre men om det veeeerkligen är värt så vist :)

Men säg vad ni tycker :) och har ni någon bild att visa med dom här objektiven så gör det :)

hoppas på snabbt svar:) MVH

pellepiano
0

Inget av dem är dock ett "riktigt" makro då avbildningsskalan är 1:2

Riktiga Macron är 1:1. Dvs när du fotar ett föremål vid närgränsen blir det avbildat på sensorn i samma storlek.

Tänkte bara nämna det så du inte blir besviken om du sen jämför med ett riktigt makro.

JennyR
0

#0 Jag var i samma sits som du, valde mellan Tamron & Sigma *s* Blev tipsad att köpa Tamronobjektivet (70-300 till d40). Helt klart värt att börja med, känner jag eftersom Nikkorobjektivet kändes liite för dyrt i dagsläget ;-) Köpte Tamronobjektivet på Cyberfoto, billigt och bra :-)

Ska se om jag hittar ngn bild tagen med det…

SaraHjelm9
0

därför ja ska köpa en riktig macro till sommaren ;)
Men vill ha telezoom o fota kanske fåglar o sånt :) fuskmakro blir väl som en bonus med :)

Tack för svaret oxå!:D

SaraHjelm9
0

#2 tack för svar :D blir så glad över snabb svar nu :)

Okej :D låter bra :) hoppas du hitta någon bild :)

JennyR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild :-)

SaraHjelm9
0

#5 jätte fin bild :D väldigt söt häst :) Hur mkt zoom var det tror du på det kortet ? :)

Är det fler som vill rekomendera tamron eller sigma ? :)

pellepiano
0

#6 280 mm enligt Exif.

JennyR
0

#7 Hur ser man det? :-) Hade själv ingen aning om hur mkt zoom det var, vet bara att jag stog ganska långt ifrån *asg*

SaraHjelm9
0

hmm har funderat mkt på sigmat nu. haha gud det är så svårt, och typ hälften säger sigma och hälften tamron :P så fort jag tror attj ag har bestämt mig så lyckas jag läsa eller nått som får mig att ändra mig haha.

Men jag tänkte att **Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon (HSM) ?
**Är ju Af i så Af funkar till Nikon d40, men jag undrar bara en liten sak, funkar den att ha till tex canon? eller är den enbart till nikon?
tänkte bara om man någongång skulle byta upp sig till en bättre kamera, och kanske till canon…
undrar lika med
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II till Nikon AF, Ny version med inbyggd motor till D40/D40x/D60

Funderar nästan på att beställa ikväll eller imorgon, så är det någon som har något att säga så säg det ;)

JennyR
0

Det blir säkert bra vilket du än väljer :-)

JennyR
0

Men jag tror inte att ett objektiv med Nikonfattning passar till en Canon och vice versa ;-)

perk
0

Nej Nikon och Canon har olika bajonett fattningar, så de kan bara användas på märket de är gjorda för.

Jag tror heller inte det spelar någon roll, vilket av de två objektiven du väljer. Du kommer säkert att bli nöjd.

Jag har ett Sigma, det enda jag inte gillar är att objektivet blir längre då man zoomar ut det. Vid 70mm brännvidd är det ca 130mm långt, och när det är ut zoomat till 300 millimeters brännvidd, så blir det ca 180mm långt. Så då känns det inte lika kompakt längre. För det är vid de längre brännvidderna 200-300mm man använder det som makroobjektiv.

Men det är säkert lika med Tamron objektivet. Man måste nog lägga ut lite mera pengar om man inte vill ha den förlängningen som uppstår då man Zoomar.

Men annars är jag nöjd med objektivet, tycker det duger bra som "macro" med. Trots att jag har ett 90mm Tamron makroobjektiv.

Sedan kommer man ju "nära" för det blir ju en brännviddsförlängning på 1,6X med min Canon kamera så 300mm blir ju 480mm brännvidd.

Glad

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"