Fråga objektiv
Jag vill köpa ett teleobjektiv till min Nikon d40, jag har kikat på ett som heter Nikon 55-200/4-5,6DX IF-ED V(länk nedan).
Är det ett bra objektiv? Jag vill främst kunna fota vilda djur, och tycker zoomen på min kamera just nu är ganska kort(har kitobjektivet, 18-55). Vad är viktigt att tänka på? Vad kollar ni på när ni köper teleobjektiv?

Jag har ett likadant, fast utan VR. Har inte hunnit testa det så mycket än, blir väl främst i sommar då ponntravet drar igång.
Men i alla fall. Har sett en som har tagit ponnytravbilder medn det där obejktivet och bilderna vart riktigt fina! Hon hade dock inte D40 som kamerahus, men ändå.
Har hört mycket positivt om det, sen finns det en artikel om det på hästfoto.ifokus också tror jag.
Så somsagt. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det än, men för fotografering hemma så är ju kitobjektivet mycket bättre (har också en D40), men på travbanan blir nog 55-200 mycket bättre då det har mycket zoom. Om det har seg AF återstår att se..;)
Jag har också kikat på dessa två;
Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G VR IF-ED(ca 5000)
och Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED(ca 6000)
Jag skulle kunna ha råd till dem om jag sparar någon månad till, men jag vet inte riktigt om det är värt det. Jag är ju ganska ny på fotografering. Vad är det främst som skiljer dem åt?
#1 Okej, tack för ditt svar :) Ska kolla om jag hittar artikeln