vilken kamera passar mig?
Har längtat efter en systemkamera länge. Eftersom min 6-mpixel digitalkamera som jag haft väldigt länge inte längre upfyller mina krav. Så detta blir min första systemkamera.
Vill ha en kamera som passar för mycket utomhusbruk med makro- och naturfotografering. Så det skadar ju inte om den är tålig för fukt och så. Vill gärna att den ska vara lätt ta med sig också, och ha bra och snabba autofunktioner men även att man kan experinentera en del också(om man skulle tröttna).
Har väldigt stora händer för att vara tjej, eller har väldigt långa fingrar iallafall. har funderat på canon 450d och har läst massor av positiva recensioner om den. Men när jag kände på den i affären kändes den rätt liten. men prisklassen på den var helt okej för mig.(nikons hade skönare grepp.
Så nu vill jag veta från er lite mer kunniga där ute..
1. Vilken kamera tror ni passar mig och mina krav/händer?
2. Tycker/tror ni att greppet är viktigt vid mycketanvändning?
3. Vad är skillnaden på canon och nikon? vilket passar mig?
4. en lite avsides fråga.. vad innebär iso exakt?
5. vilket objektiv kan ni rekommendera till macro?
Jag hoppas nu få lite goda råd från er där ute så jag vet vilken kamera jag ska välja :)
Det är omöjligt att säga vad som passar just dig. Det bästa du kan göra är att gå till butiken och prova själv. Oavsett vad du väljer kommer bidkvalliteten att bli bra så långt det kommer an på kameran.
Jag har själv en Nikon D3 och en D200 med batterigrepp, båda ligger perfekt i mina händer.
Till macro använder jag uteslutande Nikon 105 f/2,8 VR. Det spelar i en helt annan division än allt annat från Sigma, Tamron, mfl.
Greppet är superviktigt -välj den som är bekvämast!!!
Jag är Canonfrälst, men… hugget som stucket vilket märke man väljer tycker jag. Kanske Nikon ger bättre bilder direkt ur kameran, men marginellt. Nikon har bättre vädertätningar (tror jag) men du får gå upp rejät i pris.
ISO är ljuskänslighet - möjlighet att använda högre iso ger möjlighet att fotografera i svagare ljus utan blixt, eller att använda kortare slutartider. Bilder tagna med högt ISO för alltid ett ökat brus, dvs att detajer och/eller färgåtergivning blir lidande, så i normalfallet ska man använda lägsta möjliga ISO med tillräcklig slutartid för att undvika skakningsoskärpa.
Macroobjektiv beror på vad du ska fota - använder ett Tamron 90mm som är enormt bra. Har också ett Sigma 180 mm som jag köpte för att jag trodde det skulle passa mig, men det har jag nu til salu. Vill du fota macro handhållet i naturen så ska objektivet vara lätt och ljusstarkt - ska du köra stativ så kan Sigman vara ett gott val. Men det finns en uppsjö att välja på så det är svårt att ge ett generellt råd.
1. Pentax K20D är väl den billigaste som är riktigt vädertätad men jag vet inte hur den är storleksmässigt. Canons billigare brukar vara rätt små så dem hade jag undvikit iaf. Bästa är om du kan prova själv i butik.
2. Ja, det är viktigt.
3. Läs på deras hemsidor för att se tekniska skillnader. Läs recensioner på t.ex. www.smartson.se eller www.dpreview.com. Bägge lär ta tillräckligt bra bilder.
4. Läs Banios svar.
5. Generellt så sägs Tamron 90mm vara bra och prisvärt, finns andra också men då får du nog säga först vilket kameramärke du ska ha.
Köpte Pentax K200D till min dotter efter att ha läst många ingående och grundliga test. På engelska då… Den är lite mer att ta tag i och har inte den Fisher Price-känsla som konkurrenter i samma prisläge och en bit uppåt.Den är tätad mot vatten och damm. Men det är klart, den har inte ett namn som slutar på -on, vilket verkar ha högsta prioritet i vårt land. 6200 inkl 18-55, 50-200 och 3 års garanti
Jag måste bara säga att det var ett bra köp att köpa pentax K200D har själv läst oerhört många test och recensioner ochden verkar jättebra! :) själv har jag en Pentax K-m eftersom jag missat K200D:n så just nu ångrar att jag köpte K-m en aning :S men ja kan bara gratulera din dotter med en bra kamera! :)