Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 695 ggr
Mimmulih
0

Första "studio" fotot ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja dehär e då mitt första så kallade studio foto…de skulle vara roligt med lite mild kritik till den :)

Och nu vart då tanken att om ni andra vill lägga in någon första "studio" bild så gör det :) så kommenterar vi dem oxå :) och så går de vidare …. :) e inte så bra på att förklara men hopas någon förstod ^^

Cerrolyn
0

Jag tyckte den var fin men lite mörk.

Hmmm blev sugen på att testa en NU… *springer iväg*.

**MVH Cerrolyn

Mimmulih
0

Tack! ja lite mörkt blev det faktiskt men jag lät det bli såhär endå :)

Cerrolyn
0

Såå nu har jag också gjort ett försök.

**MVH Cerrolyn

Mimmulih
0

Åh va fint det blev ! :) men jag tycker att den kanske är lite för "blank" men de kanske hör till bilden? men iaf fin blev den! :)

Cerrolyn
0

Tack, går ju att softa den lite om man vill, men jag orkade inte det nu.

**MVH Cerrolyn

Mimmulih
0

neh men det är bra ;)

pellepiano
0

Om man inte har tillräckligt stora ljusskällor hemma kan man använda ett gammalt trick. Och det är att bara använda en ficklampa =) Man exponerar under lång tid, kanske 15-30 sekunder och under tiden "målar" man motivet med ljuset. Då kan det bli hur mjukt och fint som helst. ( man får att ett mörkt rum ).

Denna är "målad" med en ficklampa.

Man glömmer ofta att en lång slutartid kan kompensera för ett svagt ljus. Gäller då motiv som står stilla och att man använder stativ.

mimmibackman
0

#0 Om du ville ha lite kritik så saknar den ljus, det är väldigt viktigt att få till den rätta ljussättningen, jag testar väldigt mkt när jag fotar i min lilla studio på skrivbordet :) om du kollar här i detta albumet och på Xide flaskorna så ser du att dem har olika ljussättningar, vilket ger rätt olika resultat =)

mimmibackman
0

glömde här =)

Niklas
0

Förutom det Pelle tipsade om kan man använda en blixt som man riktar mot ett vitt tak eller en vit pappskiva. Det blir som en softbox och kan ge mycket mjuka skuggor.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mimmulih
0

tack jätte mkt för alla svar! :) ska tänka på det med ljuset nästa gång! tack igen :))