Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 565 ggr
Robert
0

Färgproblem...?

Ju mer jag arbetar med bilder i kameran och i datorn desto större begär får jag till att uppnå perfekt återgivna färger, korrekt exponering och skärpa. Nu är det också väldigt kul att leka med färger, förvränga och ta bort dom helt och det hela blir roligare då man vad (tror sig veta) man gör.

I fredags fick jag en bok om just färgkorrigering, Color Correction. Du kan läsa mer om boken här…----> till artikeln. I din Inkorg har du även fått ett meddelande från mig om just den boken och även om Foto iFokus Media.

När du kommer till Foto iFokus Media så hittar du några andra böcker som jag har läst. Nu tänkte jag höra med dig om du nyligen har läst någon bok som går att köpas via Amazon (dvs vår bokhandel) och som du kan rekommendera? Om du vill så får du hemskt gärna bidra med en recension om boken. Tack på förhand!

Har du tips om andra böcker inom temat färgkorrigering för digitala bilder?

Till sist, har du inte besökt följande webbplats så gör det!

Color Profiling Guide for Adobe Camera RAW 3, ett måste för dig som editerar dina bilder i Camera RAW.

Hälsningar

Robert

[mingdie]
0

Verkar vara en bra bok. När jag började med digital foto hade jag problem med att få samma färger på pappers kopierna som det var på bild skärmen. Fick som tur va tag i ett litet företag som sysslar med färghantering för fotolab, reklambyråer och liknande. Dom var vänliga att hjälpa mig med att ställa in skärmen (använder idag Huey) och sedan gav mig många tips om att jobba med färgerna.

En sådan bok hade varit mycket till hjälp och jag tror att jag skall beställa den. Tack för tipset.

Eddie

Robert
0

Eddie, jag tror att boken kommer att hjälpa dig även idag. Jag har läst den från pärm till pärm men kommer att använda den som en uppslagsbok. När jag läste boken började jag förstå att den lilla tid man lägger ned innan bilden tas med göra rätt från början, exponering, vitbalansering osv får man igen flera ggr om. Rätt från början underlättar redigeringen avsevärt.

Hälsningar

Robert

[mingdie]
0

Tack för det Robert. Jag har också kommit på att ljuset vid datorn spelar stor roll för hur färgerna ser ut. Företaget som hjälpte mig har en hel del bra artiklar (på engelska). Ta en titt under "Colour management".

http://www.colourmanagement.co.nz/index.php

Hälsningar

Eddie