Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 857 ggr
Martin
0

Kvällsbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute för att ta lite kvällsbilder idag, laborera med slutartider och ljus.

Först träffade jag på ett ufo.

Har ändrat lite i levels för att förstärka "mystiken", dra ner det ljusa och öka det blåa.

mvh Martin

Martin
0

Sen insåg jag att det var Hyllie Vattentorn i Malmö, och inget ufo Cool

mvh Martin

Martin
0

Och medan jag stod på P-fickan och fotograferade susade bilarna förbi mig…

mvh Martin

Martin
0

På båda hållen, så ibland blev det röda sträck som ovan, och ibland "gula" som denna…

Tar tacksamt emot feedback på bilderna, samt läsarnas egna tips på hur man får dessa bilderna så bra som möjligt.

Nästa helg är det dags för experiment (hade jag tänkt, beror lite på väder också), som kommer att följas upp med artikel här på FotoIFokus. Då skall jag låna en Canons 10D med 200mm teleobjektiv + 1,4x extender. Artikeln kommer att handla om skillnaden mellan digital systemkamera och avancerad kompakt (Canon Powershot S3 IS).

mvh Martin

[mingdie]
0

Hej marnyman. Gillar dom två första, speciellt #0. Det får en verkligen att tro på UFO. Dom två sista är för suddiga. Det vore bättre om du kunde få kameran att stå helt still så att du det som inte rör sig som tex vägen att ha bättre skärpa. Dom starka vita ljusen stör mig lite.

Ser fram emot dina funderingar kring skillnaden mellan P&P och system kamera. Min pojk fick en P&P och jag kan erkänna att jag har svårt att få riktigt bra bilder med den.

Eddie

Martin
0

Tack för feedbacken Eddie. Kameran står på instrumentbrädan i bilen, fotograferad genom en bilruta (hade inget stativ med mig och hittade inget bättre sätt att få den "stadig").

Kanske är det också för långa slutartider, 3-4 sekunder.

Vad som är bra bilder är alltid svårt att säga, jag blir nöjd med de bilder jag tar med min P&P (aldrig hört, men antar att det iaf är "avancerad kompaktkamera"). Men samtidigt vet jag att bilderna aldrig kan mäta sig med systemkamerorna, och att man med de telena kan få väldigt korta skärpedjup (vilket kanske innebär svårt att "sätta" skärpan). Vi får se, hoppas på bra väder den helgen så jag får chans att först lära och skjuta in mig på den digitala systemkameran så att det blir ur den synvinkeln ett jämlikt resultat :D

mvh Martin

Rosenhill
0

Hej marnyman jag gillar också 1 o 2 bäst ljuset är för skarpt i 3an

Jag könde igen ditt ufo redan i första bilden, har åkt förbi några gånger men aldrig stannat och fotat.

mvh cecilia

Rosenhill
0

Föresten det finns några fräcka broar där ute någonstans, har du kort på dom åckså? kanske närmare malmö!

Martin
0

#6 Har inte på broarna, men de ligger ironiskt nog närmre där jag bor än vad vattentornet gör :o)

Får se om jag kan infoga på broarna senare, tack för tipset!

mvh Martin

[kobbeuffe]
0

Stiligt. Här kommer ett bidrag av mina kvällsbilder..

Martin
0

Du gör det igen. Har sett läckra spegelbilder från dig tidigare, och här kommer en ny variant. Gillar den dova tonen, får en verkligen att tänka sig in i situationen där man sitter och mediterar längst ut på en liten udda, och kikar tvärs över den lilla viken.

mvh Martin

[kobbeuffe]
0

Kan bara inte låta bli efter såna värmande ord :)

[kobbeuffe]
0

Den ljusa fläcken uppe i högra hörnet är en båt med ungdomar på väg på dans kanske eller ut till nån stuga på en holme vem vet.

Robert
0

marnyman, fina nattbilder. Jag tror att en högre kameravinkel hade hjälpt till med de två senare bilderna. Nu när du är i nivå med trafiken så bränner det starka ljuset in i dina bilder och blir för intensiva.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#13 Tack för tipset, får väl leta upp en bro att ställa mig på då. Eller låna en brandbil med stege :o)

mvh Martin

Lunatics
0

Här kommer min kvälls bild

Lunatics
0

en till.
Tagit kort på motorvägen med lång slutare.

Patrik
0

Här kommer mn kvälls bild. Tagen på baksidan av mitt hus. 20s F16 ios 800.

Kommentera gärna då jag nyss köpt min Pentax K100D

/ Patrik

Mandrakonian
0

Örebro centralstationen.