Nu har det gått ett år...
För ett år fick jag en Nikon Coolpix 8800 och innan dess var det ett bra tag sedan jag fotograferade seriöst. Jag fotograferade som bäst som tonåring och det blev några enstaka bilder under min militärtjänstgöring.
Tiden mellan jag var 18-år till förra året som en 38-åring togs det några få kort av mig, men det har inte blivit många. Förra året när jag började knäppa med min Nikon-kamera så visste jag inget om ljustsättning, RAW, Photoshop eller komposition. Det var ord som var helt främmande för mig, och är delvis fortfarande.
Ju mer jag knäppte med min kamera desto mer tilltog intresset för fotografering. Just nu läser jag New York Institute of Photographys kurs och läser ungefär en bok i veckan om fotografering. Och på allt detta studerande är jag inte bara hemmapappa utan jag är också värd för denna fina sajt Foto.iFokus.
Jag tycker att det är kul att ha med dig här på Foto.iFokus och jag hoppas att vi kommer att ha många roliga timmar framför oss. Inom sin tid så kanske jag tom blir en fullvärdig fotograf och kanske kan leva på det, vem vet. Det jag inte visste för ett år sedan var att jag skulle bli så biten av det nyupptäckta intresset.
Bästa hälsningar
Robert

Vi är många som uppskattar ditt arbete som värd och inspiratör på den här siten. Förut var jag mycket på AG och visade bilder, men nu blir det mera att jag fördriver tiden här. Det enda som är synd att man någon gång skulle vilja träffa alla trevliga människor. Skulle vi inte kunna ta Finlandsbåten över till dig Robert någon gång i april-maj? … och ta med oss våra kameror och knäppa hejvilt. Det skulle vara sk-tkul!! Vad säger ni kompisar?
#1 låter som ett kul projekt/förslag! ganska stor morot till att köpa ny kamera alltså :)

haha, låter som en toppen ideé tycker jag. Tänk vad kul vi skulle ha.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kul förslag. Om det blir en båttripp eller ej så kan det vara roligt att träffas. Vi skulle kunna träffas i Stockholm också, där har jag min släkt.
I samband med en fototräff så skulle vi kunna ha ett program. Om det finns någon vänlig själ som kan fixa en lokal så vore det toppen. I lokalen skulle jag kunna dema lite om porträttfotografering och om vi har tillgång till dator så skulle någon kunna köra en dragning om Photoshop eller liknande.
Sedan ska vi givetvis ut och fotografera.
Hälsningar
Robert

Kan inte vara lätt at bli en bra fotograf.
Tycks vara en projekt som sträcker sig över
flera år.
Först måste man ta en dyr kurs. Sen ska
man köpa en dyr kamera. Inte nog med detta,
man måste också hitta en kvinna och tillverka
några egna modeller. ( Kan i o f vara roligt ).
Man måste även öva flitigt ( inte bara modelltillverkning )
utan även själva fotografering. Sen får man hoppas att man
har lita talang också, förhoppningsvis.
Inte så konstigt att det finns få bra fotografer ;)
// kari

#5, jo de du skriver är tankar som har slagit mig. På pappret ser det inte ljust ut, 40 år och omskolar sig, i ett land där jag inte behärskar språket. Mer begåvade personer hade kanske satsat på att plugga in landets hemspråk och sedan fortsatt sin karriär inom det yrke man behärskar.
Hälsningar
Robert

Då har det sprungit iväg ytterligare 3 år sedan det först begav sig.
Hälsningar
Blev det någon fototräff då det här skrevs (2006)?

Grattis, eller hur man skall säga =)
Det är ungefär samma tidsperiod för mig. I maj 2005 skaffade jag min systemkamera, en 350d.
Kamera har man alltid haft men det har varit små pocketkameror och man har fotat bara som dokumentation.
Jag kommer ihåg ögonblicket då det hände något i mig, och det var på ett bröllop där en kamrat till mig skulle spela. Kyrkan hade förnster, högt upp så det blev liksom strålkastare. Och när jag placerade några av mina musikerkompisar i ljuset så blev det magiskt för mig, för det fastnade även på bild. Då förstod jag att om jag kan styra ljuset, eller styra modellen i ljuset så kunde även jag, ta bilder som jag gillade, och inte bara som dokumentation. Bifogar en bild på Max från kyrkan. Olympus 5050z , kompaktkamera.

#9, coolt, det ser ju riktigt bra ut. Tog du bilden då, 2005? Innan jag började på nytt och fotografera så har jag inte tagit många bilder efter det att jag slutade runt 1985.
Hälsningar
Robert