Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 994 ggr
[Zoie]
0

Hjälp

jo jag har en nikon d40 och två objektiv och jag skulle vilja lära mig lite om den manuella inställningarna. Bländaren och det dära. Jag har mest kört på bara Auto knappen. Jag har läst på lite om bländaren, och det jag har förstått är ju högre siffra på bländarinställningen desto mindre är öppningen? (stämmer det?)  Ni som har en likadan kanske vet att när man trycker på info står det bländarinställningen men brevid det till vänster står det siffror, det har jag aldrig förstått vad det är för nått, eller alltså vad det talar om för nått? Någon som kan hjälpa mig och berätta lite hur man gör och så vidare? :) tacksam för svar och hjälp!

pellepiano
0

Det stämmer, ju högre siffra på bländaren desto mindre öppning, vilket betyder att det kommer in mindre ljus då. Dock blir bilden mer skarp överlag med liten bländaröppning. För porträtt är det snygg med stor bländar öppning så bakgrunden är oskarp och ansiktet skarpt.

Varför inte läsa en kurs på nätet om det mest grundläggande om fotografi.

http://www.kameravaskan.se/

pellepiano
0

Oj blev dubbelt.

Lillmassa
0

Ett tips, du skulle kunna tänka på det så här:

Du ska hälla upp ett glas vatten. Skrattande ??

Ett glas vatten representerar den färdiga bilden d.v.s vad den behöver för att exponeringen skall klar. Du öppnar kranen och låter vettnet fylla glaset. En liten diameter på strålen ger lång tid -->Liten bländaröppning = lång tid Omvänt: stor bländaröppning (stråle) = kort tid.

Helt riktigt betyder högt nummer på bländaren betyder att nu är det verkligen tid att börja fylla glaset för det tar lång tid.

Saknar Nikon D40 i samlingen så jag kan tyvärr inte svara på siffrornas betydelse men slutartiden borde finnas med där någonstans.

Inkanyezi
0

Och en högre siffra på slutartiden betyder också mindre ljusinsläpp, om bara nämnaren i bråket är med.

Serien för bländare är så här;

2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22

Och varje steg högre siffra släpper in hälften så fort som föregående.

Serien för slutartider är så här, räknat från en sekund och neråt (kameran har längre tider också, med hel siffra):

1/1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000

Och där är det kanske lättare att förstå att nästa tal är hälften av det förra.

När man tar på fri hand är det svårt att få skarpt på längre tid än 1/125, så man måste vara mycket noga med att hålla kameran stilla när man tar på 1/60 eller längre tid. Att ta på längre än 1/30 på fri hand går knappast med god skärpa om man inte har skakreducering i kameran.

Eftersom varje steg är en halvering eller fördubbling, så betyder 1/125 f:8 samma exponering som 1/250 f:5,6 eller 1/500 f:4 eller 1/1000 f:2,8. En större öppning medger alltså att man tar med kortare tid. Vilken kombination av tid/bländare som är lämplig beror ju på situationen. Man kan vilja ta på lång tid för att sudda ut vatten som rör sig; man kan vilja ha stor bländaröppning för att bakgrunden ska bli oskarp exempelvis vid porträtt.

Digitalkameran har en parameter till, utöver tid och bländare, eftersom man kan ställa in känsligheten (ISO). Man kan alltså frysa rörelser genom att ställa upp ISO så att man får rätt exponering med kort slutartid.

Kamerans exponeringsmätning funkar när man tar manuellt också, och det enklaste hjälpmedlet för att kontrollera att man exponerar rätt är histogrammet. Histogrammet visar om bilderna är överexponerade eller underexponerade, det gäller bara att lära sig läsa det.

[Zoie]
0

förstår inte mycket, men bländar talet beror det på vilket objektiv man har? för om jag tar på "18 på objektivet" så går det att ha mindre bländartal än på "55 på objektivet".  Är bländaren beronde på zoomen också? alltså ju lägre siffra på objektivet desto mindre går det att ha bländar talet?

[Zoie]
0

förstår inte mycket, men bländar talet beror det på vilket objektiv man har? för om jag tar på "18 på objektivet" så går det att ha mindre bländartal än på "55 på objektivet".  Är bländaren beronde på zoomen också? alltså ju lägre siffra på objektivet desto mindre går det att ha bländar talet?

perk
0

Här är lite om hur bländaren fungerar och hu resultatet blir.

Stor och liten bländare.

Här är det lite mera läsbart:

Lite om kamera och objektiv

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Inkanyezi
0

#6 Ja, så är det. När du har objektivet på kort brännvidd så kan du få större bländare än när det står på lång brännvidd. Men det betyder inte att skärpedjupet blir mindre vid kortare brännvidd; det handlar om samma storlek på hålet som släpper in ljus, men vid olika brännvidd.

När du har jobbat ett tag med olika inställningar kommer du att kunna få grepp om det här, det är omöjligt att lära sig utan att prova. Du kan prova till exempel att ta samma motiv med rätt exponering, men variera bländaröppningen, så att också tiden varierar, och så kan du se hur resultatet blir.

Om du har en systemkamera är det mycket viktigt att få de här begreppen klart för sig, så det är bara att sätta igång och öva.