Hjälp med photoshop
Jag använder väldigt lite pp i mina foton men nu vill jag kunna öka oskärpan i bakgrunden på några foton. Försökte läsa mig till det men det gick inte bra. Kan någon hjälpa mig med hur. Jag har försökt med lasso runt objektet men sen kommer jag inte vidare. Ett av fotona är det här.
Tacksam för hjälp
Eddie
Nu kom jag på hur man avmarkerar och ger bakgrunden mer oskärpa. Men hur gör man för att inte kanterna på motivet skall vara så vassa?
Eddie

Här är ett sätt, följ kommandona här nedan:
M (evt shift M för att få runda markeringsverktyget)
Q
Filter, oskarp mask, välj 150-250 px för att få en jämn övergång, du ser det på den röda färgen hur jämnt det blir.
Q
Shift+Ctrl+I
Ctrl+J
Filter, oskarp mask (unsharp mask) välj 5-50 px helt beroende på vilken Upplösning du har på filen.
Klart.
Du kan även göra på följande sätt:
Ctrl+J (kopia av bakgrund)
Filter, oskarp mask 25 px
Tryck på svart/vita cirkeln i lagerfönstret (F7), måla med svart det som du inte vill ha skarpt.
Dra ned på opaciteten till en nivå som passar dig.
(Du kan även använda gardient tool för att få en mjukare övergång)
Hoppas det var till någon hjälp
Hälsningar
Robert
Förutom Roberts alternativ så kan du använda ritstiftet för att frilägga. Om du är intresserad kan jag skriva några rader om det ikväll. Det är lite krångligare men man kan spara markeringar och banor för att jobba med flera gånger.
För att få en naturlig oskärpa så rekommenderar jag dig att låta alla dansare (?) att vara någorlunda lika skarpa eftersom de står i samma plan och avstånd ifrån kameran.
Vill du ha mycket oskärpa i bakgrunden får du lägga till ytterligare ett lager med lite mindre oskärpa till andra raden flickor som står 50 cm bakom de främsta. Likaså jackan till vänster i bild om du inte beskär bort den.
Litet tillägg för att svara på ditt andra inlägg.
Om jag hade jobbat med den här bilden så hade jag duplicerat flickorna i förgrunden och klistrat in framför. Sen hade jag lagt på oskärpa på bakgrunden. För att bli av med den skarpa kanten hade jag lagt en lagermask på flickorna och målat med en svart mjuk pensel i gränsskiktet på de platser det ser onaturligt ut eller som Robert gjort, markerat allt i det inklistrade lagret, lagt på lite ludd i markeringen och sedan klickat på lagermasken. Du kan behöva invertera den då.

Ett annat sätt är att göra en kopia av bakgrunden, lägga en oskarp mask med rejäl oskärpa. I lagret lägga ett maskeringslager, invertera lagret (till helt svart genom att trycka Ctrl+I), sedan måla med vitt, ändra opaciteten på penseln beroende på var man är i bild. Exempelvis, nära huvudobjektet lite opacitet och längre ifrån mer opacitet.
Många varianter blir det…, gäller att hitta något som passar en själv.
Robert
Ser bra ut!

Det finns ett lens blur filter i CS2. Man kan göra en alpha kanal av sin markering för att sedan ladda den i filtret.
Hälsningar
Robert
Vad händer då?
(Du börjar bli avancerad i dina förklaringar Robert!)
Läckert tips Robert. Jag har aldrig använt mig av alfakanaler när jag sparar markeringar men detta funkade ju fint. Gött att man kan ladda den direkt i linsoskärpefiltret.

#10, coolt va, om du har markerat fel i alpha kanalen så kan du vända på markeringen genom att bocka i Invert. Målar du kanalen till grå så får du en mjukare toning, exempelvis så skulle du kunna lägga på ludd/feather för att mjuka upp övergångar.
Hälsningar
Robert
Nu börjar det bli lite för avancerat för mig. Tyvär har jag bara PS7 och innan jag köper CS2 så blir det andra objektiv till kameran samt en bättre printer.
Tack för all hjälp
Eddie

#12, en uppgradering kostar väl ca 1500 kr, du får inte mycket till objektiv och printer för dom pengarna ;). Vänta till mars nästa år så har du nästa version av PS.
Hälsningar
Robert
man behöver egentligen inte uppgradera PS, allt funkar alldeles lagom med version 5 :)
när du har ritat en lassomarkering så kan du ställa in mer ludd på kanten på just den markeringen, och så inverterar du markeringen, så att du har bakgrunden inom lasson, och lägger på lite gaussisk oskärpa. gör det inte svårare än nödvändigt med kanaler, lager och filter om du inte behöver